Motorproblem, Volvo 740 -90 B230F

chrille_sthlm
11 september 2007 · 1 Inlägg

Mors!
Har köpt en volvo 740 (B230F) från 1990 som gått 25000mil och som nu lägger av.

Köpte den på västkusten och körde hem den till sthlm. Bilen gick då aningen ojämt, det varvade liksom aldrig ut. Jag körde på och efter någon mil så släppte det och bilen gick bra i motorn förutom att den drog lite för bensin men det var nog för bromsen bak låg i en aning. Hällde i såndär vätska som ska rengöra hela bräslesystemet. Körde korta streckor på 1-2mil i några dagar men då började bilen gå ojämnt igen. Efter ytterligare några dagar gick bilen så pass ojämt så den stannade.

Jag kollade upp felkoderna och det fanns 2 st men eftersom jag inte vet när boxen raderades sist så litar jag inte helt på dessa. Felkod nr 1 var 2-3-1 (lambdareglering, mager eller fet, dellast) och felkod nr 2 var 1-2-1 (signal från lmm).

Köpte en lmm från en skrot som de visste fungerade och har även bytt lamdasond (universal från biltema). Har även bytt stift, tändkablar, luftfilter och bensinfilter. Bilen går fortfarande lika dåligt och jag får fortfarande felkod 2-3-1 men nu lyser inte lambda lampan på instrumentpanelen.

Bilen går bra i 5-10 minuter (tills motorn blir varm) för att sen gå mer och mer ojämnt tills den lägger av. Den dör alltså inte rakt av. Efter att den lagt av kan jag starta upp den utan problem i ca 20 sekunder innan den dör igen.
När jag försöker gasa så går inte motorn upp i varv men om jag ökar sakta, sakta så kan den gå upp aningen i varv för att sedan gå ner.
Det känns som att någon givare som bestämmer bränsleblandning eller bränslemängd inte fungerar bra när motorn blivit varm.

Finns det någon sådan givare?

Kanske ska nämna att när jag bytte bensin filter så var det nästan som att det var tjära som rann ur filtret.

Eftersom jag betraktar bilen som min nya slit och släng bil så vill jag inte lämna in den på volvo eller något ställe som jag misstänker kan bli dyrt.

Blir skitglad om någon kan tipsa om vad det kan vara för fel eller hur jag kan fortsätta felsöka.
Åtminstone tipsa om en verkstad runt sthlm eller roslagen som vet allt om gamla volvo 740.

//Chrille *behöver bil nu*

Sharky
11 september 2007 · 10 287 Inlägg

Börja med att kolla tempgivaren till sprutet.

Verkstad? Min gamla garagepolare Marco driver SBM (Sollentuna Bil och Motor) och går definitivt att lita på.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sorling
11 september 2007 · 207 Inlägg

plocka isär och gör rent bränsleledningen. det kanske är såpass tätt så ledningarna så det inte rinner fram bensin till pumpen tillräckligt fort. kolla även tankpumpen. vandligt fel

paradyne Green Street Elite
11 september 2007 · 676 Inlägg

hmm låter som om de kan vara nå strul me soppaledningarna antingen mellan tanken o bakrepumpen lr från ngn utan pumparna upp till insprutarna, men då borde den gå ojämnt hela tiden o inte bara när den blivit varm, de kan ju iof vara nå skumt me automatchoken, att den får bra me soppa när den e kall men får nästan för mkt soppa när den blivit varm.

Sharky
22 december 2007 · 10 287 Inlägg

Lyfta ett tre månader gammal tråd där trådskaparen har ett enda inlägg och var inloggad senast 2007-09-12 08:05.

/Göran

andyas skrev:
Det kanske kan ha med luftmassemätare o göra. Det kan få så sådana fenomen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
29 december 2008 · 1 899 Inlägg

Väcker denna tråd då ja har exakt samma problem bara det att de är mera sällan. Dessutom, om motorn börjar gå dåligt så är det bara att stänga av vänta ett tag och starta så går den som den ska igen.

Har samma felkoder, har prövat byta LMM och tändkablar, fördelarlock samt rotor. Avgassystemet läcker lite vid grenröret, men de har den aldrig reagerat på förr, och de är inte mkt heller. Bilen går som den ska längre turer med jämn körning, men stadskörning med mkt bromsningar och gasningar tycker den inte om.

Nån som vet vad ja ska kolla på?

Senast redigerat av patrikhornfeldt (29 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang