Är wankelmotorn bra ?

MaaThiiaaS
15 september 2007 · 15 Inlägg

Jag har små funderingar på att byta till en rx-8 men har hört att wankelmotorerna kan rackla ganska mkt och är dyra att laga osv.
stämmer det ? :b

Wedebring
15 september 2007 · 6 Inlägg

tjena.

Gå in på wankelregistret.net, där finns massa bra info om alla mazdas wankel motorer och bilar. kolla forumet så hittar du vad du söker wink

Rx-7 | Projektet
940 D | Brukis
BMW 320d (2008)
Mazda Rx-7 (1995)
NorrlandsGuld
15 september 2007 · 69 Inlägg

Hållbarheten är inga problem... dyrt att repa om de rasar men de är å andra sidan alla bilar oavsett motor! Många fördelar i låga servicekostnader då du inte har kamrem som måste bytas t.ex. !! Sen så är dom sååå underbara att köra!

going flat out....
lajuz
15 september 2007 · 27 Inlägg

Motorn i Rx8orna har portarna i gavlarna och detta avlastar väldigt mycket på apextätningarna som tidigare brukar få ta mycket stryk.

I tidigare motorer satt dom i sidan och när när motorn går riktigt hårt och tätningarna går över en kant hela tiden så tar det stryk.

Motorn har ju funnits ett tag och Mazda har hållt på ett tag med den också.
Så den borde nog hålla bra, annars hade dom nog slutat sälja bilar med wankelmotorer.

Markus_MR2
16 september 2007 · 761 Inlägg

peter1989 skrev:
Förr i tiden var dem inte alls tillförlitliga, men dagens wankelmotorer kan jämföras med förbränningsmotor vad gäller driftsäkerhet osv. Hur det är med just rx8 har jag ingen aning om. Detta är vad jag hört, har inga egna uppgifter om att det stämmer, men han som sa det är hemma på wankel.

Haha,, antar att du menar otto-motor istället för förbränningsmotor tongue .. Jag tror nog inte att det är något problem med wankelmotorn. Det är ju en riktigt cool pryl,, kanske något törstig med ljudet är ju riktigt gott..

Senast redigerat av Markus_MR2 (16 september 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
NorrlandsGuld
16 september 2007 · 69 Inlägg

Ljudet är enormt skönt vid 9000..... Orsaken till att dom är törstiga är till stor del för att man inte kan låta bli att växla ner å stämpla fullt vid varje omkörning!

going flat out....
Wanegardh Asgammal medlem.
1 november 2007 · 2 246 Inlägg

det är ju mazda så driftsäkerheten finns där

Mazdakillen Motormontör
1 november 2007 · 437 Inlägg

jag har jobbat på Scanauto i sthlm som var sthlms största Mazdaåterförsäljare så jag har sett endel RX7or å RX8or.
Vad jag har fått förklarat för mig att från å med första 13B wankeln. Den som satt i första RX7 och frammåt är väldigt drifftsäker.
Det är ytterst ovanligt att de går sönder vid buskörning å trim.
De klarar oftast sånt bättre än vad en vanlig kolvmotor gör då det är mera skrot i en vanlig kolvmotor som kan haverera.
Tex Wanel har ingen kamrem som kan gå av, den har inga vevstakar som kan krökas, den får inga vändkanter, den har inga kammar som slits ner eller ventiler som kan skadas.
Det som har varit är just tätningarna vilket är åtgärdat sen minst 25 år tillbaka.
Jag har hört att det går att få ner förbrukningen ganska vettigt på en Wankel.
JAg tror knappast att en RX7 drar mer soppa än en skyline, supra osv osv.
Det sköna med wankeln är dess temprament, typ har man en 200 hästars vanlig kolvmotor och en wankel så när en vanlig kolvmotor är uppe i sitt halva register så står nästan wankeln å stampar på varvstoppet.
Om du är ute efter en Mazda RX8 så kan jag säga att de är en väldigt trevlig bil.
Helt färdigstylad från farbrik invändigt å utvändigt behöver du knappt göra något alls.
Det är enligt mej en av världens vackraste bilar. Jag tror nog att du gör ett tryggt och klokt val av att köpa en RX8.
har du några frågor om Mazda så fråga mej gärna då jag är helt såld på märket samt jobbad med dem.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Mäki Långsam Perfektionist
2 november 2007 · 4 800 Inlägg

Men dom är väl inte så törstiga med tanke på effekten i motorerna?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
13 april 2008 · 1 123 Inlägg

okej vad e de som gör rx8 bättre än rx7? vilken är billigaste äga och drift?

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
E30Tompa Rörpulare
13 april 2008 · 1 453 Inlägg

Sen är de tråkiga att rx-8 inte har turbo... som tidigare rx-7 hade!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E61 m5 (2007)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
Aerodynamik ...
13 april 2008 · 7 120 Inlägg

Kör på en Rx-7, ruskigt snygga och lär ju gå bra också med turbo smile

combat Wankeltok!
13 april 2008 · 39 Inlägg

Jag köpte i höstas en gammal RX-7 av första generationen, den är ifrån 1983 och har passerat 13000mil nu. Bilen har stått i sju år och gick riktigt krattigt, även avgassystemet var helt slut. Efter ett att ha jobbat med bilen ett par helger så går den nu som en dröm och besiktigad utan anmärkning.

Min sjua har förgasare och den mindre 12A-motorn. Den går att köra så man kommer en bra bit under litern per mil. Fast å andra sidan så går det att köra den på ett sätt att världsmarknadspriserna på råolja skjuter i höjden. Har varit uppe och sniffat på två liter milen men skulle förmodligen kunna komma upp i lite högre förbrukning ändå. Fast då är det tung gasfot som gäller. Kör man bara med förstånd så är det en kul och billig bil.

RX-8 är en modernare bil än RX-7. 231 hk ur en 1,3 liters motor utan överladdning är imponerande, det är mer effekt än vad de äldre turbosjuorna hade.
RX-8 är komfortabel att åka i och det finns plats för passagerare i baksätet och dessa kan komma i och ur bilen föhållandevis enkelt tack vare självmordsdörrarna.
RX-8 går att trimma ganska enkelt utan att röra motorblocket, släng på en kompressor så rör det på sig.
I denna videon är en gra RX-8 med kompressor med, tycker den går riktigt friskt!
http://www.youtube.com/watch?v=foI3T8dJs6Y

Ett tänkbart kommande problem med RX-8 och Renesismotorn är SOT på fel ställe. Att flytta avgasportarna till gavlarna istället för som tidigare rotorhusen var genialt, risken är att sot kan leta sig in bakom sidotätningarna när rotorn passerar avgaskanalen. I övrigt så tror jag att det är en mycket bra motor med lång livslängd. Det blir inte mindre kul av att Mazda tror på motorn och har flyttat upp rödmarkeringen till 9000 eller vad det nu var. Betydligt högre maxvarv än tidigare.

Köp av RX-7 med turbo är riskabelt, bilarna är gamla och har gått många mil. Hur har tidigare ägare skött om bilen och så vidare? Är bilen redan moddad eller ska den moddas, ja då gäller det att ta sakerna i RÄTT ordning. Det finns ett antal tråkiga fallgropar som alltför många turboägare trampat ner i gång efter annan. Fast de som hänger på www.wankelregistret.se har börjat lära sig den rätta vägen och effekterna klättrar uppåt i fast takt sedan ett par år och bilarna håller för effektökningarna med rätt preparerade motorer. Brorsans RX-7 har 522 Hk vid 7978 varv/min, vrid: 572 Nm vid 5945 varv/min, laddtryck på 2,16 bar. Brorsan har petat ner väldigt mycket kunskap i den motorn, förstärkt block och skalperade rotorer (skalperade? Kan sägas motsvara jackade kolvar på mopeder;))
Bromspapper: http://www.rotaryperformance.se/images/522hk.jpg

Motorn skulle kunna lämna långt mycket mer effekt om det inte var för att inducern är trasig, delar av den har smält ner. Nu jagar han en ny turbo som ska palla med jobbet;)

Om jag fick möjlighet att välja så skule jag nog ha en toktrimmad RX-7 för lek och en original RX-8 för vardagsbus.

Zetterstrom
7 maj 2008 · 1 Inlägg

Hejsan
Jag förstår inte vart alla får sina uppgifter ifrån? Bilen drar ca 1,3 ! 2,5l blir bara små arg, jag äger själv en mazda rx 8. Bilen är underbar men det är ingen bil som är billig att ha särskilt inte nu när bensin priserna är som de är. Men ett ps är om du äger en mazda rx 8 med den lilla motorn eller den stora ?
MVH
Gustav

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 maj 2008 · 13 754 Inlägg

den är knappast lika hållbart som en otto motor och dessutom betydligt törstigare

men bort sätt från det är det en rolig motor smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tagg3N Konsult
7 maj 2008 · 1 247 Inlägg

Growe skrev:
den är knappast lika hållbart som en otto motor och dessutom betydligt törstigare

men bort sätt från det är det en rolig motor smile

Skulle råda dig att lyssna och läsa vad rx7/rx8 ägare har att säga istället för att upprepa myten om klena och väldigt törstiga...

Wankelmotorerna fungerar vad jag fått erfara utan några större problem, men vilken motor krånglar inte? Det är idioti att säga att "nyare" wankel inte håller..

combat Wankeltok!
7 maj 2008 · 39 Inlägg

Motorn i RX-8 har bara en storlek. Däremot finns den med två olika effekter. Den klenare modellen har mindre avancerat insugssystem/kanaler.

_Jacob_
7 maj 2008 · 263 Inlägg

en av anledningarna till att wankelmotorn inte slog igenom speciellt stort var just p.g.a. bränsleförbrukningen då dem drar mer soppa än säg en ottomotor men köper man en rx7a eller rx8a så är väl bensinförbrukningen inte det största problemet då man ändå köper bilen för den är rolig att köra? Det finns faktiskt billigare allternativ då som t.ex. en prius *asg* skämt åsido här är lite från Wikipedia.

: Typiskt för wankelmotorer är liten volym, höga varv, mjuk gång och, åtminstone tidigare, hög bränsleförbrukning.

: Den enda biltillverkare som idag saluför bilar med wankelmotor är Mazda. Mazda har lyckats vidareutveckla tekniken och fått den alltmer driftssäker. Likaså har man åtgärdat de tätningsproblem som fanns mellan kolv och cylindervägg.

: Felix Wankel hade under hela sitt liv aldrig något körkort.

Senast redigerat av _Jacob_ (7 maj 2008)

Bjuuuu han!!
combat Wankeltok!
7 maj 2008 · 39 Inlägg

Oavsett vilken typ av motor man har så gäller det att sätta sig in i och följa rekommendationer som är specifika för motorn. Byte av tändstift, motorlja och så vidare.

En kvinnlig bekant pajade sin motor för ett par månader sedan, hon visste inte att man måste byta kamrem emellanåt.

Hade hon kört wankel så hade hon sluppit byta kamrem, fast eftersom hon är den hon är så hade hon väl ställt till det för sig ändå.

Med min RX-7 kommer jag lätt under litern per mil. Men de dagar då jag kör som om jag ville att polisen skulle omhänderta mitt körkort så är två liter milen inga problem.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 maj 2008 · 13 754 Inlägg

Tagg3N skrev:

Growe skrev:
den är knappast lika hållbart som en otto motor och dessutom betydligt törstigare

men bort sätt från det är det en rolig motor smile

Skulle råda dig att lyssna och läsa vad rx7/rx8 ägare har att säga istället för att upprepa myten om klena och väldigt törstiga...

Wankelmotorerna fungerar vad jag fått erfara utan några större problem, men vilken motor krånglar inte? Det är idioti att säga att "nyare" wankel inte håller..

tror på dom när dom visar upp en orenoverad wankel som gått mellan 40-60Kmil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang