Volvo PV 544 1960 - Såld

__Marcus Whitetrash
9 oktober 2007 · 589 Inlägg

Ja ni ska då inte ge er fan på att jag slutat hålla på, bara så att det blivit något uppehåll då jag har så in i helvete många järn i elden.

Idag råkade jag till exempel åka och köpa mig en ny snöskoter hehe.

Men efter det har jag svetsat på den sista plåten på PVn innan nya balken ska fast vilket jag hoppas händer imorgon.

Då jag antar att ni ledsnat på alla bilder på ett brunt underrede samt mina kråkskitar till svetsar bjuder jag er en bild på den nya familjemedlemen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/38603/168340_t3q8ww.jpg
Ski-Doo MXZ 600 X 2002

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
robininfOCUS Med lem
10 oktober 2007 · 768 Inlägg

Bilen kan väl vara blank svart? Kul bygge. /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Generalen Fritids-designer
10 oktober 2007 · 293 Inlägg

__Marcus skrev:
Nu ska ni se att det har börjat på att hända lite grejer igen, har svetsat igen nästan hela golvet ikväll.

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … a58rd1.jpg
Vissa svetsar blir riktigt fina.

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … 6abbsy.jpg
Men vissa inte alls lika fina.

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … hmzk3j.jpg
Men det börjar bli mindre håligheter nu iallafall.

Om allt går som det ska imorgondag så har jag nog ett tätt golv och eventuellt en ny balk så framvagnen kan börja monteras snart nog.

Tänk bara på att inte svetsa stora golvytor med plan plåt. Har du inte pressningar i plåten tas stor del av styrkan bort samt kan det orsaka ljud

Ser bra ut!

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
black_sirpa
10 oktober 2007 · 128 Inlägg

kul med en till pv.  ser fram emot resultat. har själv ett liknande projekt.

det kan aldrig finnas en PV för mkt.

För att spela metal krävs en bra muiker, för hiphop krävs bara en dålig uppväxt!
__Marcus Whitetrash
10 oktober 2007 · 589 Inlägg

Dagens bravader avslutades med ett synbart resultat för en gångs skull, balken är på plats och det har gått en vecka sedan jag visade bilder, av just den anledningen att det inte händer något märkbart när man bara svetsar och slipar.

http://www.garaget.org/gallery/archive/38603/168850_dph5ao.jpg
Har ni sett, balk på plats. Dock inte helsvetsad.

http://www.garaget.org/gallery/archive/38603/168852_mjg8lg.jpg
Och här har vi anledningen till att den inte är helsvetsad, balken är relativt rak, golvet är inte det, utan det fjädrar uppåt så jag ska nog ställa i farsan i bilen eller något annat tungt så jag kan svetsa.


Generalen skrev:

__Marcus skrev:
Nu ska ni se att det har börjat på att hända lite grejer igen, har svetsat igen nästan hela golvet ikväll.

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … a58rd1.jpg
Vissa svetsar blir riktigt fina.

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … 6abbsy.jpg
Men vissa inte alls lika fina.

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … hmzk3j.jpg
Men det börjar bli mindre håligheter nu iallafall.

Om allt går som det ska imorgondag så har jag nog ett tätt golv och eventuellt en ny balk så framvagnen kan börja monteras snart nog.

Tänk bara på att inte svetsa stora golvytor med plan plåt. Har du inte pressningar i plåten tas stor del av styrkan bort samt kan det orsaka ljud

Ser bra ut!

Ja, det tänkte jag faktiskt på innan jag började, men jag bedömde ytan som liten då balken skulle dit under också..men vi får väl se, som blinda-sara sa.

Tack för tipset!

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
__Marcus Whitetrash
10 oktober 2007 · 589 Inlägg

black_sirpa skrev:
kul med en till pv.  ser fram emot resultat. har själv ett liknande projekt.

det kan aldrig finnas en PV för mkt.

Hehe jag får nog lov att hålla med dig, för jag tycker nämligen att det kryllar av PV'n överallt.

Lite därför jag inte vill göra den helt orginal..finns ju redan så många.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
pimpad740
10 oktober 2007 · 812 Inlägg

fint objekt du har men om jag får komma med tips och råd ang fram vagnen..  använd inte 140 framvagn..  fins inga fördelar om jag ska vara ärlig..  bara nakdelar..  kan ta upp några här..


1.. broms fördelningen blir piss.. du får bromsar fram men ej bak..

2.. hjulen kommer för långt ut.. ommer bli spårkänslig som faaan!!

3.. för att få dit den överhuvudtaget får du kapa ur i rambalkarna..

de va några av nackdelarna..  något bra att köra med är om du får tag på framvagns bakl från en televerks duett (förstärkt org) och så kör du med amazon spindlar!! då får du skiv bromsar fram och du behöver inte bygga om så jävla mkt + att de går igenom bes de gör inte 140 framvagnen..  ända modifikationen du behöver göra när du kör med amazonens spindlar är att du får flytta stöt dämpar fästet till andra sidan lr va man ska säga för annars tar hjulet i vid fullt ratt utslag..  har haft ett liknande prokekt som jag valde att göra den metoden på för 140 framvagnen låter säkert bätre men de funkar inte i längden tyverr..  är de nå mer du undrar så är de bara å skriva..  lycka till..   mvh

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
__Marcus Whitetrash
14 oktober 2007 · 589 Inlägg

Igår fungerade det inte särskillt bra med PV-mekandet, höll på och grejade med balken som skulle helsvetsas.
Och i tidigare uppdatering visade jag en skaplig glipa mellan balk och golv där svets skulle läggas, min tanke var att jag skulle ta hydrauliska kolvar som farsan har liggandes så jag kunde pressa ner golvet mot plåten innifrån bilen, gick bra till en början, men sen när jag satte kolvens övre del på ett lite taskigt ställe och pumpade isär den så spräckte jag rutan...
Helvete också vart det och jag gjorde om, utan att använda en träbit mellan kolv och karross vilket resulterade i en förjävlig bula som måste korrigeras..
Då gav jag upp för lördagen men tog nya tag idag.

Nästan hela balken är helsvetsad nu, och framvagnen är på väg på.

http://www.garaget.org/gallery/archive/38603/171232_xqno5t.jpg
Mellanlägg mellan balk och golvplåt, numera svetsad.

http://www.garaget.org/gallery/archive/38603/171233_ivqyiw.jpg
Här ser vi att framvagnen är på väg att ta plats.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
Mr_Rustler
14 oktober 2007 · 658 Inlägg

Ser grymt ut wink

Volvo 940 Turbo "Puts Puts" (1997)
Suzuki SJ 413 "Real Steel" (1989)
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
14 oktober 2007 · 4 190 Inlägg

Mr_Rustler skrev:
Ser grymt ut wink

Kan inte mer än att hålla med smile
Kommer bli great de här big_smile
mvh kimpa

MxMatte
14 oktober 2007 · 63 Inlägg

Men är det så bra att tvinga ner golvet då. Blir det inte som spänningar i svetsfogen på nå vis. lätt att det spricker senare. Inget jag är säker på men har för mig att det kan vara så.

Mycket fint jobb annars. Kommer bli bra.

Volvo 740 (1988)
BMW 328IC (1997)
__Marcus Whitetrash
15 oktober 2007 · 589 Inlägg

MxMatte skrev:
Men är det så bra att tvinga ner golvet då. Blir det inte som spänningar i svetsfogen på nå vis. lätt att det spricker senare. Inget jag är säker på men har för mig att det kan vara så.

Mycket fint jobb annars. Kommer bli bra.

Det ligger något i det du säger som jag helt ärligt inte tänkte på, Men jag kan nog försvara händelsen med att det var så pass lite som behövdes för att fjädra ner plåten mot balken så jag kunde ha ställt mig i bilen, på plåten själv och tryckt ner den, men det hade blivit så jävligt att svetsa under samtidigt wink

Sen handlade det bara om en decimeter eller så som jag gjorde på det viset, resterande la jag in stålskenor som mellanlägg och svetsade dem.

Men tack för att du påpekade det, hade som sagt inte en tanke på att det blir spänningar..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
__Marcus Whitetrash
15 oktober 2007 · 589 Inlägg

Jag har en överraskning, och det är fan inget ni kommer att se i ett kinderägg, inte smakar det särskillt gott heller...men det är roligt!

Framvagn är på väg att ta plats under balkarna!


Känns lite mer bra ska ni veta, har nämligen ledsnat rätt ordentligt på att svetsa rost nu, är visserligen en del kapning och svetsning som gäller än, men känns i vilket fall bättre.

Är dock lite besviken då jag uppfattat det som att jag skulle ha behövt kapa ur en hel del ur balkarna, men det behövdes ju inte särskillt mycket vad det verkar, 30x3x3 cm ungefär.


Det som gäller nu är ju att svetsa igen det jag kapat ur så det blir tätt igen, sen ska jag fundera ut hur jag ska göra infästningen så framvagn slipper sitta löst.

Här följer lite bilder på hur det ser ut för tillfället.

http://www.garaget.org/gallery/archive/38603/171912_xcxgmz.jpg
Så här ser det ut, var ju rätt trevligt när jag kom på att jag orkar ju lyfta bilen själv nu, då gick allt mycket snabbare än att använda kolven som står framför bilen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/38603/171918_7pcou2.jpg
Som sagt, så här är det.

http://www.garaget.org/gallery/archive/38603/171919_lqhwk9.jpg
En liten syn på hur det modifierats, oroa er inte framvagn ska av och snyggas till.

http://www.garaget.org/gallery/archive/38603/171921_b1fj61.jpg
Underifrån, från motorrummet sett. Ligger bra emot balken tycker jag, det som ska redas ut är ju hur jag ska få fast den mot bilen, orginalhålen stämmer inte särskillt bra överrens med varandra hehe.

Senast redigerat av __Marcus (15 oktober 2007)

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
Fallan Illustratör
15 oktober 2007 · 826 Inlägg

Kul o se att det händer saker. smile Kommer du behålla framvagnen som den är?
mvh

Tänker...
__Marcus Whitetrash
15 oktober 2007 · 589 Inlägg

Fallan skrev:
Kul o se att det händer saker. smile Kommer du behålla framvagnen som den är?
mvh

Ja jag tror det, har inte några idéer om hur jag skulle kunna göra den annorlunda heller, kanske lite cambervinkel, om det är så det heter hehe.
Är ju förövrigt nå sänkfjädrar på den sa säljaren..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
Fallan Illustratör
16 oktober 2007 · 826 Inlägg

__Marcus skrev:

Fallan skrev:
Kul o se att det händer saker. smile Kommer du behålla framvagnen som den är?
mvh

Ja jag tror det, har inte några idéer om hur jag skulle kunna göra den annorlunda heller, kanske lite cambervinkel, om det är så det heter hehe.
Är ju förövrigt nå sänkfjädrar på den sa säljaren..

Ok. smile

Tänker...
__Marcus Whitetrash
28 oktober 2007 · 589 Inlägg

Verkar som att det var ett tag sen det hände något, men känns lite onödigt att sitta och uppdatera när det egentligen inte händer några större grejer, Har dock framvagn på och den är utrullad från verkstan för andra bilar ska in, bland annat service på 850n.

Har kommit fram till att, vad jag tror är det svåraste, är styrningen och hur fan jag ska få till det...Är ju trots allt det jag håller på med nu.

Sen verkar volvo 240 tic vara hårdvaluta..sitter nämligen och väntar på att det ska dyka upp en som jag kan köpa och plocka delar ifrån.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
__Marcus Whitetrash
4 november 2007 · 589 Inlägg

Nu tänker jag göra några ledsna, och några glada.

Jag har letat och letat..och letat lite till..och nära på gett upp. Jag hittar inte den bilen jag behöver köpa att plocka turbomotor ifrån, så jag skickade upp orginal B16 på motorstativ och plockade isär den, en snart 48 år gammal motor, som stått still i snart 34 år.

Jag trodde inte mina egna ögon när jag såg hur fruktansvärt fin den var, hittade inte ett enda fel någonstans, förutom uttorkade packningar vill säga, trodde att den var helig ett tag.

Blev så klart nostalgisk och har bestämt mig för att använda den, tills vidare åtminstone.

Dock ska 140-framvagnen användas, och så ska jag ha på en bakaxel som också är skivbromsad.

Så får ni väl säga vad ni tycker om det..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
v8rickard Gammelbilsnörd
15 november 2007 · 450 Inlägg

__Marcus skrev:
Nu tänker jag göra några ledsna, och några glada.

Jag har letat och letat..och letat lite till..och nära på gett upp. Jag hittar inte den bilen jag behöver köpa att plocka turbomotor ifrån, så jag skickade upp orginal B16 på motorstativ och plockade isär den, en snart 48 år gammal motor, som stått still i snart 34 år.

Jag trodde inte mina egna ögon när jag såg hur fruktansvärt fin den var, hittade inte ett enda fel någonstans, förutom uttorkade packningar vill säga, trodde att den var helig ett tag.

Blev så klart nostalgisk och har bestämt mig för att använda den, tills vidare åtminstone.

Dock ska 140-framvagnen användas, och så ska jag ha på en bakaxel som också är skivbromsad.

Så får ni väl säga vad ni tycker om det..

Låter som ett korrekt beslut du har fattat! Det är inte lätt att få tag i bra pv objekt ida och det är ju extra roligt att ha bilen som när din släkting rulla runt i den. Jag tycker att du skall plocka tebaks orginalframvagn o köra med orginal bakvagn, med b16 lär du inte behöva skivbromsar! tongue Jag har själv en pv -53a som skall revoveras och den kommer bli så nära orginal som det bara går. Bättre ta en mer åtgången bil utan lika rolig historia om du skall bygga sleaper tycker jag! Men men det e du som äger bilen, gör vad du vill:D

__Marcus Whitetrash
15 november 2007 · 589 Inlägg

v8rickard skrev:

__Marcus skrev:
Nu tänker jag göra några ledsna, och några glada.

Jag har letat och letat..och letat lite till..och nära på gett upp. Jag hittar inte den bilen jag behöver köpa att plocka turbomotor ifrån, så jag skickade upp orginal B16 på motorstativ och plockade isär den, en snart 48 år gammal motor, som stått still i snart 34 år.

Jag trodde inte mina egna ögon när jag såg hur fruktansvärt fin den var, hittade inte ett enda fel någonstans, förutom uttorkade packningar vill säga, trodde att den var helig ett tag.

Blev så klart nostalgisk och har bestämt mig för att använda den, tills vidare åtminstone.

Dock ska 140-framvagnen användas, och så ska jag ha på en bakaxel som också är skivbromsad.

Så får ni väl säga vad ni tycker om det..

Låter som ett korrekt beslut du har fattat! Det är inte lätt att få tag i bra pv objekt ida och det är ju extra roligt att ha bilen som när din släkting rulla runt i den. Jag tycker att du skall plocka tebaks orginalframvagn o köra med orginal bakvagn, med b16 lär du inte behöva skivbromsar! tongue Jag har själv en pv -53a som skall revoveras och den kommer bli så nära orginal som det bara går. Bättre ta en mer åtgången bil utan lika rolig historia om du skall bygga sleaper tycker jag! Men men det e du som äger bilen, gör vad du vill:D

Ligger verkligen någonting i det du säger, antar att det är min rädsla för trumbromsar som tagit överhand i just bromsfrågan, men nog ska man väl klara av det också..synd bara att jag passat in 140-vagn så fint nu wink

Tackar så hemskt för din åsikt, och det lutar ju faktiskt mer och mer åt att det blir en orginalvagn av bilen nu.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang