Vart kan man köpa en polis scanner??

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
17 september 2007 · 3 519 Inlägg

Är på jakt efter en polis radio/scanner. Men hittar ingen direkt sida där man kan köpa en bra.
Teknikmagasinet hade ingen bra..
Är tacksam för alla svar.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Gatzone
17 september 2007 · 289 Inlägg

Mr_M_ skrev:
Är på jakt efter en polis radio/scanner. Men hittar ingen direkt sida där man kan köpa en bra.
Teknikmagasinet hade ingen bra..
Är tacksam för alla svar.

Jag har en kompis som använder sig utav teknikmagasinets ena scanner och den fungerar riktigt bra för honom iaf smile

J_Storm
17 september 2007 · 294 Inlägg

Det finns många bra sidor. men jag rekomenderar dig att inte köpa en då Polisen nu snart går över till TETRA, och då kommer du inte höra ett smack.

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
arpus GOES wild
17 september 2007 · 325 Inlägg

Blocket.se brukar det alltid finnas någon som säljer!

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids
Gatzone
17 september 2007 · 289 Inlägg

J_Storm skrev:
Det finns många bra sidor. men jag rekomenderar dig att inte köpa en då Polisen nu snart går över till TETRA, och då kommer du inte höra ett smack.

Detr kommer väl inte kunna dröja så värst länge innan någon knäcker det nya systemet heller, eller vad tror ni?

FL3JM Inga konstigheter
17 september 2007 · 2 064 Inlägg

J_Storm skrev:
Det finns många bra sidor. men jag rekomenderar dig att inte köpa en då Polisen nu snart går över till TETRA, och då kommer du inte höra ett smack.

Har dom inte sagt att dom ska gå över i massa år redan? smile

MarcusL #2573
17 september 2007 · 1 489 Inlägg

www.commander.se

Och jo snacket om Tetra har gått länge, men inte hänt nåt direkt. smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
FL3JM Inga konstigheter
18 september 2007 · 2 064 Inlägg

MarcusL skrev:
www.commander.se

Och jo snacket om Tetra har gått länge, men inte hänt nåt direkt. smile

Prylarna på den där sidan ser lite old ut måste jag säga. smile

Deras grymmaste polisradio för 2 lök:
http://www.commander.se/images/190.jpg


Varför inte ett par STEREOHÖGTALARE för 97 spänn?
http://www.commander.se/images/1714.jpg

Eller "Free-Style Högtalare" för 68 kr? smile
(Observera att det står BASS på dom, det betyder att det är grym bas i dom!!)
http://www.commander.se/images/1704.jpg

lollollollollollol

itouch
18 september 2007 · 1 488 Inlägg

Det där om tetra har bara varit snack hittills, men vad jag fått höra av olika källor så ska övergången först bli någon gång 2009.
Jag kan förövrigt rekommendera den teknikmagasinet har för runt 900kr, funkar galant.

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
18 september 2007 · 3 519 Inlägg

Ok. tack...
Någon som har nå mera tips??

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Psykedelic
18 september 2007 · 15 Inlägg

Håller med övriga.. köp en på blocket så du inte lägger ut mkt pengar p.g.a tetra-nätet.

christofferedil Yellow bug!
18 september 2007 · 1 640 Inlägg

Haha, får väl gå in här och ge lite info då. Har en morbror som har egen firma (http://www.teleservice.se/) inriktad på just radiokommunikation, är väl nästan uppväxt där. Så kom inte och säg att jag inte vet vad jag babblar om smile

Säkert någon som hört talas om just den firman, då den är rätt välkänd bland åkerier, ambulanser, osv.


Hallandsåsen och neråt har redan gått över till Tetra, där är det knäpptyst så fort man bestigit hallandsåsen. Västra Götaland kommer tystna runt jul och nyår detta året. Sist ut är väl Norrland, nånstans runt 2009. Vet inte var ni fått ifrån att det inte händer något med Tetra, det är på stark frammarsch.

Och på frågan om det är lätt att knäcka... Som det ser ut nu kommer det vara omöjligt. Tetra bygger på att man byter "frekvenser" en gång per minut eller vad det är. Och man har full koll på radioapparater. Så stjäl du en radio tas den bort ur systemet inom en halvtimma. Lyckas du knäcka en kod är den värdelös inom en minut.

Så ska du knäcka Tetra behöver du alltså komma på själva grundfysiken i de enheter som används, och använda detta utan att du syns på kontrollkartorna. Så det lär nog ta ett antal år isåfall.

Själv använder jag en Handic i bilen, och en Sentinel här hemma. Har även ett antal andra radior liggandes, men av dem är Sentinelen helt klart bäst!

Något mer du bör tänka på är att om du köper begagnat på Blocket, var noga med att kolla upp om det kanske är en kristallradio. Isåfall behöver du rätt kristaller, som söker på rätt frekvenser i just ditt område. Annars är radion värdelös.

Ett bra tips, eller det bästa jag kan ge, satsa en tusenlapp på en DLS 200 från Blocket. Se bara till att den inte är låst.

Senast redigerat av Edil_ (18 september 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
FL3JM Inga konstigheter
18 september 2007 · 2 064 Inlägg

Edil_ skrev:
Och på frågan om det är lätt att knäcka... Som det ser ut nu kommer det vara omöjligt. Tetra bygger på att man byter "frekvenser" en gång per minut eller vad det är. Och man har full koll på radioapparater. Så stjäl du en radio tas den bort ur systemet inom en halvtimma. Lyckas du knäcka en kod är den värdelös inom en minut.

Det är ju samma system som gammla radioapparaterna i lumpen ju. "Krypteringen" var att den bytte mellan massa frekvenser och det gällde att alla andra radioapparater var inställda på samma kod, så dom hoppade till rätt frekvens samtidigt hela tiden eller nått.
Han sa att dom har helt värdelösa i ett modernt krig då fienden kunde knäcka frekvenshoppen på ett par minuter.

Allt går att knäcka. smile

gamlingen
18 september 2007 · 5 198 Inlägg

Heter inte det nya systemet Rakel ?
http://www.polisen.se/inter/nodeid=3437 … sion=1.jsp

Reichte86
18 september 2007 · 509 Inlägg

om du vill ha en bra scanner så ska du köpa de gammla dls scannarna! finnns inte många men kolla på blocket där finns! Dom som du kan köpa på typ claes olsson, jula, teknikmagasinet för runt tusen lappen är skit! har polare som har såna så jag vet!

gemini78 Jägermeister
18 september 2007 · 909 Inlägg

Annars kan du ju kolla efter en skanner på tradera, där köpte jag min, finns ganska många ute just nu.

Dessutom ska dls 200c den nyare modellen kunna gå att uppgradera till det nya systemet för bara nån hundring, byta nån komponent bara och byta antennuttaget.

En gång är ingen gång...
fritzo
18 september 2007 · 123 Inlägg

www.alfakom.se har en del grejer, har handlat lite grejer själv, funkar bra

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
christofferedil Yellow bug!
19 september 2007 · 1 640 Inlägg

FL3JM skrev:

Edil_ skrev:
Och på frågan om det är lätt att knäcka... Som det ser ut nu kommer det vara omöjligt. Tetra bygger på att man byter "frekvenser" en gång per minut eller vad det är. Och man har full koll på radioapparater. Så stjäl du en radio tas den bort ur systemet inom en halvtimma. Lyckas du knäcka en kod är den värdelös inom en minut.

Det är ju samma system som gammla radioapparaterna i lumpen ju. "Krypteringen" var att den bytte mellan massa frekvenser och det gällde att alla andra radioapparater var inställda på samma kod, så dom hoppade till rätt frekvens samtidigt hela tiden eller nått.
Han sa att dom har helt värdelösa i ett modernt krig då fienden kunde knäcka frekvenshoppen på ett par minuter.

Allt går att knäcka. smile

Jag citerar bara vad jag fått höra, hehe tongue Ja, visst gör det. Men det lär väl ta ett par år. Men man får ju hoppas att de knäcker de tillslut. Så bara gömma scannern i bilen! tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
_Spawned_ Maskinförare
20 september 2007 · 1 163 Inlägg

Scanners är väl laglig så länge du inte förmedlar informationen du hör över radion.. det är vad jag har hört iaf..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
J_Storm
20 september 2007 · 294 Inlägg

gamlingen skrev:
Heter inte det nya systemet Rakel ?
http://www.polisen.se/inter/nodeid=3437 … sion=1.jsp

TETRA sänder radiosignaler i korta pulser i en takt av typ ca 17 gånger på en sekund.


Rakel är bara ett namn för det dom ska byta till. det är en förkottning av: radiokommunikation för effektiv ledning.

Så Tetra är systemet och RAKEL är namnet polisen har döpt det till, typ, om jag har fattat det rätt. rätta mig om jag har fel.

Polisen i Kronobergslän byter efter årsskiftet har jag för mig. tror dom flesta polismännen här redan har gjort sin utbildning till det. sen blir de knäpp tyst.


va också någon som nämnde england, dom har använt det i nått år nu och ingen som knäckt det.. men det snackas också att om att TETRA systemet är farlig, kan ge liknade cancer m.m.

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang