bakaxel 740! vill kunna sladda lite bättre

racing_mannen
18 september 2007 · 5 Inlägg

tjena. jag har en volvo 740 gl. men är en jävla tråkigt bakaxel på den. ni förstår vad jag menar vill kunna sladda lite bättre. har ni några förslag på bakaxlar som passar utan moddning?! tack på förhand

Lindberg88
18 september 2007 · 1 418 Inlägg

Svetsdiffa nuvarande bakaxel.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Grundstrom Nismo
18 september 2007 · 758 Inlägg

Svets diff!!!

racing_mannen
18 september 2007 · 5 Inlägg

Grundstrom skrev:
Svets diff!!!

vill ej svetsa.

Lindberg88
18 september 2007 · 1 418 Inlägg

leta en detroit locker på blocket, volvo 740 såldes nämligen inte med diff org.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Roobbaan
18 september 2007 · 14 Inlägg

Lindberg88 skrev:
leta en detroit locker på blocket, volvo 740 såldes nämligen inte med diff org.

Om de va en 16 ventilare eller turbo så fanns det väll iaf som tillval att ha diff? vilken diff de va sen de har jag ingen koll på, slung eller lammel iaf. Den med slungdiff heter 1041.

Gör som Ford - Köp Volvo
icklas
20 september 2007 · 539 Inlägg

racing_mannen skrev:
tjena. jag har en volvo 740 gl. men är en jävla tråkigt bakaxel på den. ni förstår vad jag menar vill kunna sladda lite bättre. har ni några förslag på bakaxlar som passar utan moddning?! tack på förhand

bror väll inte på bakaxeln om man kan sladda lr inte?..tongue

men svettsa å kör med lite smalare däck så bryter det inte "lika" mycket..
lr leta på blocket efter detroit finns för typ 2000-2500kr

MVH

Senast redigerat av Mazda6needspeed (20 september 2007)

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Lindberg88
20 september 2007 · 1 418 Inlägg

Enligt en polare som jobbat på volvo så såldes aldrig 740 med diff utav den anledningen att de skulle vara för "farligt"

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
turbotompa fritidsprofessor
20 september 2007 · 1 197 Inlägg

Lindberg88 skrev:
Enligt en polare som jobbat på volvo så såldes aldrig 740 med diff utav den anledningen att de skulle vara för "farligt"

1992 ingick det i utrustningspaketet SE bl.a slungdiff...

Aga_Diff Bärs!
20 september 2007 · 3 456 Inlägg

Mazda6needspeed skrev:
bror väll inte på bakaxeln om man kan sladda lr inte?..tongue

eeh, inte? om det envisas med att bara spinna på ett hjul blir det ju svår sladdat tycker iaf jag.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Amazon_123GT Driifter;)
20 september 2007 · 1 630 Inlägg

vänstersväng brukar funka bra.. värre me höger sväng tyvärr:P

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
H3dlund Med lem
24 september 2007 · 1 127 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
vänstersväng brukar funka bra.. värre me höger sväng tyvärr:P

Ligger nått i det, min så gott som diffar med orginal axel när jag sladdar i vänsterkurvor. Men herrejävlar vilken innerhjulsdrifting det blir på torr asfalt i högerkurvor. tongue

racing_mannen: Någon sorts diffbroms måse du ha iaf, finns ju massviss till Volvos dana bakaxlar. Allt från offroad diffar till drifting grejer. Hör med någon som säljer rallydelar till Volvo eller liknande.

elof_power Abiit, excessit, evasit, erupit
1 oktober 2007 · 145 Inlägg

svettsa axeln.....  eller lär dig bara köra med handbroms..!  själv så tycker jag att bara man lyckas låsa båda hjulen straxt innan gaspådraget så brukar det "oftast" "diffa" men men nu kommer säkert några säga att min axel e körd/slut..  men men har gjort likadant med många andra 240/740/940.. å alla har funkat ungefär lika bra..! (på torr asfalt) men svettsa den så för du ut ungefär 100% kör glädje till..!  se värkligen ingen nackdet..!

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.
twin_cam Smålänning
1 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Grejen med svets är att då får han dra av minst 1000 kr om han vill sälja bilen, med en lamelldiff eller slungdiff kan han ta 2000 extra för bilen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
icklas
1 oktober 2007 · 539 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Mazda6needspeed skrev:
bror väll inte på bakaxeln om man kan sladda lr inte?..tongue

eeh, inte? om det envisas med att bara spinna på ett hjul blir det ju svår sladdat tycker iaf jag.

"svår sladdat " ja vist kan de tva svår sladdat Men dock så går det!tongue... inga problem:P.. men roligare med diffat!

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Lo_row
3 oktober 2007 · 154 Inlägg

men på vintern behövs det ingen diff ! big_smile

Kör automat så är du smart ;)
John87 Stolt Volvoägare
3 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Lo_row skrev:
men på vintern behövs det ingen diff ! big_smile

Inte på sommaren heller om man vet hur man gör.

Jag hade en Volvo 740 med minsta motorn och det va inga problem att sladda på sommarn heller.
Kan dock tänka mig att det blir lättare med diff.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Pillevinken
3 oktober 2007 · 406 Inlägg

För det första så vitt jag vet har alla bilar en diff. Det ni menar är en diffbroms utav något slag wink


Det går att sladda utan en diffbroms, använda handbromsen alt använda sig av vikt förskjutning. Finns ju inte "snällare" bilar att leka med än volvo. Sjukt förlåtande och medelar en i god tid vad som är på väg att hända.
Har inte 740 turbo diffbroms orginal?

My way or the highway? I take both sideways
John87 Stolt Volvoägare
3 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Pillevinken skrev:
Har inte 740 turbo diffbroms orginal?

Tillval vad jag kan minnas.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
njalo
7 mars 2009 · 2 Inlägg

90 km/h lägg i tvåan motorbromsa upp det på ställ GASA ! . funkar fint.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang