Vinge och Avgasrör till Volvo

frasse4
23 oktober 2005 · 736 Inlägg

Min tråd består av två frågor;

1. Vilka vingar passar utan större modifikationer på Volvo 240? Har sett att flera använder 850 turbovingen med bromsljus, men passar även de från ex. 940 eller även ännu nyare volvobilar? Med passar menar jag bredden mm, det vill säga det är bara att skruva fast dem på bakluckan...

2. Tittade runt lite på sportavgassystem till Volvo 240, bland annat Simons 2 ". Tyckte det kunde vara intressant att veta vad det satt på bilen nu, så jag mätte på min. Diametern var 51 mm, vilket... hmm faktiskt är 2 " (?!). (Mätte slutröret, men efter att ha kikat lite under bilen tycks det vara samma diameter hela vägen efter grenröret...) Vad är det orginal på en Volvo 240, har någon satt på ett lite grövre system på min... låter ju inte så...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
carawelle
24 oktober 2005 · 460 Inlägg

51 millimeter är orginal..

MissMotor
26 oktober 2005 · 171 Inlägg

1. Vet med säkerhet att 940 vingen är för bred för 240... Prövade på min bil men det passade inte! 850 vingen skall passa, men jag inte prövat själv...

2. 51 mm är orginal...

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”
vullen Mr White
26 oktober 2005 · 1 072 Inlägg

Va de gäller vingen så passar den..Skiljer lite på siderna men inte mycke alls.

Hade själv en r-vinge.

Avgas så är de näst intil inte mycke som skiljer..De är dämp som är något
större än org på 240

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
gulleponken
27 oktober 2005 · 174 Inlägg

avgassystemet kan du ha orginal till innan första dämparn om du ska ha två" system...(lr längre) vill du bara ha lite mer sound så byt burkarna o dra ut bakre burken rakt ut istället för under hela bak... då låter de mer... kolla min bil...

nightmare Nightmare racing
27 oktober 2005 · 165 Inlägg

940 vingen borde passa efter som 850 vingen passar på 940. hade en 850r vinge på min 940 turbo. och en polare hade en 240 83:a (platta luckan) med 940vinge...

Alltid retar det nån,
och just nu retar det dig.......
frasse4
28 oktober 2005 · 736 Inlägg

gulleponken skrev:
avgassystemet kan du ha orginal till innan första dämparn om du ska ha två" system...(lr längre) vill du bara ha lite mer sound så byt burkarna o dra ut bakre burken rakt ut istället för under hela bak... då låter de mer... kolla min bil...

Snyggt projekt!
Förslag på burkar som inte är för dyra och som förbättrar ljudet något, samt vart man kan köpa dem, någon?

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang