Glödande SAAB-turbo!

erik_axel88
25 september 2007 · 5 Inlägg

Hej!
Var ute och körde med föräldrarnas SAAB 9-5 aero -02 ikväll. Efter att ha kört ganska hårt och sedan avslutat med två dragrace mot polarens s60 stannade vi för att snacka. Vi öppnade huvarna och upptäckte då att turbon i "min" bil glödde. Är detta farligt? Kan någonting ha gått sönder? Har inte vågat säga något till föräldrarna neutral Kan tillägga att jag inte stängde av bilen efter att vi kört, lät den stå på tomgång så att turbon slutade glöda och allt fick kyla ned sig.
Tack på förhand!

Senast redigerat av erik_axel88 (25 september 2007)

rille_ Koenigsegg Automotive
25 september 2007 · 481 Inlägg

nej inte värst farligt...men bara du låter den kyla efter,altså låter bilen vara igång i minst 5-10 min, speciellt när man kört så de glöder!

erik_axel88
25 september 2007 · 5 Inlägg

Okej, vad skönt att höra. Vart väldigt orolig att jag skulle ha förstört något. Lät bilen stå på ett bra tag efter att vi kört så allt fick kyla ned sig.

kwansa Hmm, vet inte?
25 september 2007 · 1 775 Inlägg

Efterhård körning så kan man köra välldigt lugnt 2-3 min, sen tomgång 1-1½min smile istället för att köra tomgång i 5-7min, då olja och vatten blir kallare om man kör med bilen.
Det är min regel!  Alla sätt är bra utom dem dåliga!

glödande turbo är inge farligt, bara välldigt tufft wink

Senast redigerat av kwansa (25 september 2007)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
erik_axel88
25 september 2007 · 5 Inlägg

Jag lät den stå på tomgång i kanske 5 minuter, sedan lugn körning 1-2 minuter hem till en polare, och sist tomgång runt 5 minuter till. Hehe jag tyckte inte att det var så tufft, var rejält skraj faktiskt tongue Men nu vet jag att det inte är så farligt då smile

kwansa Hmm, vet inte?
25 september 2007 · 1 775 Inlägg

Då är det absolut ingen fara smile då är den nästan igensotad istället big_smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
lance
25 september 2007 · 120 Inlägg

Typiskt saab tongue

TurboKolle
25 september 2007 · 89 Inlägg

Åkte med en kompis och skulle kolla läget i Örebro en lördagkväll (10 mil) Utan att säga för mycket kan jag berätta att bilen gick HÅRT på ditvägen. Full gas så ofta det gick och när vi sedan stannade i Örebro upptäckte vi ett rött sken under bilen... yikes Det visade sig att halva avgassystemet var alldeles glödande rött, turbo och grenrör däremot hade närmast en vit glöd. Då var det rejält varmt vill jag lova big_smile

\\ Mer laddtryck åt folket! //
kohler
25 september 2007 · 671 Inlägg

TurboKolle skrev:
Åkte med en kompis och skulle kolla läget i Örebro en lördagkväll (10 mil) Utan att säga för mycket kan jag berätta att bilen gick HÅRT på ditvägen. Full gas så ofta det gick och när vi sedan stannade i Örebro upptäckte vi ett rött sken under bilen... yikes Det visade sig att halva avgassystemet var alldeles glödande rött, turbo och grenrör däremot hade närmast en vit glöd. Då var det rejält varmt vill jag lova big_smile

helt okunnig på ämnet men det kan ju INTE vara bra för metalldelar att glöda så mkt... vit glöd det har man ju när man smider saker = ändrar deras form yikes

Second is the first loser
torpis Forummoderator
25 september 2007 · 10 576 Inlägg

glödet är inte det farliga utan om det kallnar för fort, exempelvis om man i panik kyler med vatten etc.   Sen kan oljan bli för varm och koka torrt i lagren, därav att man kör tomgång så oljan cirkulerar innan man slår av.  Ett mindre problem med moderna turbos och modern olja, men känns ändå bra att kyla på tomgång efter hård körning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mr_Gear Biltokig
25 september 2007 · 870 Inlägg

Ser ni nu varför man skall köra sugis? wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
John87 Stolt Volvoägare
25 september 2007 · 4 913 Inlägg

Mr_Gear skrev:
Ser ni nu varför man skall köra sugis? wink

Luktar det lite avundsjuka där kanske? wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Fredrik-79
25 september 2007 · 2 164 Inlägg

Men de är ju inte så farligt med "lite" varm turbo.
De är ju så man ska köra men bara man tar de lugnt tills motorn är genomvarm och sen ta de lugnt innan man stänger av motorn så ska ju inget hända.
Men de är ju så länge oljan inte blir för varm och separerar för då är de kört.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
erik_axel88
26 september 2007 · 5 Inlägg

Har en annan fråga som inte alls har med topic att göra, men jag körde ju mot en s60 som jag skrev. Bilen jag körde är en 9-5 aero kombi (250hk) och kompisens s60 är en 2,5T -05 (210hk). Vet inte vad det är för vridmoment i någon av bilarna. Verkar det rimligt att dessa två bilar går ungefär jämt?

mannen666666 preem pump
26 september 2007 · 836 Inlägg

erik_axel88 skrev:
Har en annan fråga som inte alls har med topic att göra, men jag körde ju mot en s60 som jag skrev. Bilen jag körde är en 9-5 aero kombi (250hk) och kompisens s60 är en 2,5T -05 (210hk). Vet inte vad det är för vridmoment i någon av bilarna. Verkar det rimligt att dessa två bilar går ungefär jämt?

aeron väger nog lite mer men du borde nu ändå tagit honom

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
torpis Forummoderator
26 september 2007 · 10 576 Inlägg

erik_axel88 skrev:
Har en annan fråga som inte alls har med topic att göra, men jag körde ju mot en s60 som jag skrev. Bilen jag körde är en 9-5 aero kombi (250hk) och kompisens s60 är en 2,5T -05 (210hk). Vet inte vad det är för vridmoment i någon av bilarna. Verkar det rimligt att dessa två bilar går ungefär jämt?

kan ju bero på däckstorlek, hur fort man växlar hur mycket soppa i tanken mm...

har ena bilen 19" och full tank kan man nog "kapa" 50hk bara där wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hammarslag Inläggskritiker
26 september 2007 · 990 Inlägg

Det ska lysa rött smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
26 september 2007 · 990 Inlägg

erik_axel88 skrev:
Har en annan fråga som inte alls har med topic att göra, men jag körde ju mot en s60 som jag skrev. Bilen jag körde är en 9-5 aero kombi (250hk) och kompisens s60 är en 2,5T -05 (210hk). Vet inte vad det är för vridmoment i någon av bilarna. Verkar det rimligt att dessa två bilar går ungefär jämt?

Underskatta inte saabs vrid, 9000 Aeron har aningen mer vrid än volvos t5a, och dom har ändå en cyl mer, inte illa punkat.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
twin_cam Smålänning
26 september 2007 · 7 877 Inlägg

Glödande turbo är inget farligt... Har sett en bild från när saab testar den första tubomotorn i bänk... Allt glödde tongue

Sen hur min polares turbo i hans T8 såg ut när han dratt varvstopp på femma hela ölandsbron...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mr_Gear Biltokig
10 februari 2008 · 870 Inlägg

John87 skrev:

Mr_Gear skrev:
Ser ni nu varför man skall köra sugis? wink

Luktar det lite avundsjuka där kanske? wink

Joo Saab-turbo är ju trevligt wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang