2829
Sök

Fjäderbenstag

85 Inlägg
25 oktober 2005
Trådstartare
Alltså känner man nån skillnad efter att man moterat ett fjäderbenstag eller är det mest för utseendet?.. Har någon nån erfarenhet av detta?

Varför tanga när man kan ha boxer?

BMW Power
2 362 Inlägg
25 oktober 2005
märker skillnad på golfen iallafall.. får bättre väghållning stadigare vagn osv big_smile tongue

BMW, bogsering med wire :/

39 Inlägg
26 oktober 2005
den blir lätt mycket stötigare med fjäderbenstaget

6 851 Inlägg
26 oktober 2005
Racingmikke skrev:
Alltså känner man nån skillnad efter att man moterat ett fjäderbenstag eller är det mest för utseendet?.. Har någon nån erfarenhet av detta?

Jodå, man märker allt lite skillnad. det som gör största skillnaden är framför allt på motorvägen tycker jag.
Mycke lättare att göra undanmanöver i höga farter utan att det kränger allt för mycke.
**detta på en 9000CD. sänkt och med 18"**

85 Inlägg
26 oktober 2005
Trådstartare
OKej, så ni tycker att det är värt att köpa ett?

6 851 Inlägg
26 oktober 2005
Racingmikke skrev:
OKej, så ni tycker att det är värt att köpa ett?

Ja enligt mej så är det värt endel..

229 Inlägg
26 oktober 2005
Det kan kännas lite skilnad, men det är bra för bilen med. Om du kör hårt så kan karossen ta stryk av det. Med ett fjäderben så blir det stabilare. Men då ska du sätta ett tvärs över och ett vadera från fjäderbenet till karossen och beroende på vad du har för bil ett där bak. sen så ser det ju snyggt ut med.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

85 Inlägg
29 oktober 2005
Trådstartare
Jag är sugen på ett, men det är skit svårt att hitta till min bil i sverige..

12 086 Inlägg
30 oktober 2005
Racingmikke skrev:

Honda Accord, då ska du vända dig till staterna! Dom har massor till din bil.
Sj köpte jag mitt fjäderbensstag på ebay för 13 dollar inkl frakt! Då snackar vi fynd!!

12 086 Inlägg
30 oktober 2005
Ska tillägga att det är ett märkesstag i billetaluminium. Ingen skit alltså..

6 851 Inlägg
30 oktober 2005
Racingmikke skrev:

Gör ett själv då wink

Nknn
30 oktober 2005
fäjderbenstag, det som sitter inuti fäjdrarna? right?

hmm? blir utseendet annorlunda också, är det sänknigssatser ni pratar om?
Senast redigerat av N0kan (30 oktober 2005)

12 086 Inlägg
30 oktober 2005
Nej, fjäderbensstag är ett stag som går mellan stötdämpartornen (oftast fram) alltså i motorrummet. Dess funktion är att hämma vridningar i bilens chassi som uppkommer vid aggressiv körning.

12 086 Inlägg
31 oktober 2005
bmw750 skrev:
den blir stadigare i karossen, särskilt om du trimmar, för att monterar du inte det om du trimmar, finns det chans att du sliter sönder motorfästena..

Va? Ett fjäderbensstag har väl absolut inget med motorns infästning o göra.
Dessutom krävs det oftast mkt pulver för att slita sönder ett motorfäste!tongue Dock att bussningarna kan va för mjuka så de slits men inte att man sliter sönder hela infästningen.

719 Inlägg
31 oktober 2005
Hmm... fjäderben staget har ju ingen kontakt me motorfästet sen har du inte en V motor så krävs det extremt me kräm om det ska börja lossna om det inte har rostat.

live free, die young.

719 Inlägg
31 oktober 2005
bmw750 skrev:
ha ha.... varför tror du man kör med kedjor i bilen??
har man otur så skickar du motorfästena åt himlen, o maskin vänder sig... har ni aldrig varit utanför dörren eller?? *ASG* skämt..
därför är staget bra att ha..

Fattar inget av vad du säger. Fjäderbenstaget har ju ingen kontakt med motorfästet alls.

Du får gärna förklara hur det har kontakt med motor fästet.

live free, die young.

10 287 Inlägg
31 oktober 2005
Är man så gränslöst dum att man inte ser till att ha motorfästen som håller så är knappast chassieuppstyvning i form av ett fjäderbensstag rätt lösning.

En motor i en trimmad bil skall sitta fast. Ordentligt. Stumma fästen eller hårda gummifästen med högt shore-tal.

Har man allvarligt med effekt så gäller motorplåt enligt Svenska Bilsportförbundet, se tex DRT2.6.

Betydligt viktigare är dock att ha koll på att man har sprängkåpa för koppling och kardanring. Annars kan det göra riktigt ont.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
31 oktober 2005
Därför att man inte har följt bilsportreglementet och gjort det på rätt sätt. Dvs med en motorplåt.

Kedja är avdelningen yx-bygge.

/Göran

bmw750 skrev:
okej... varför kör man med kedjor till v8 som är överladdat??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
31 oktober 2005
Jag förstår inte häller vad ett fjäderbensstag har med motorns infästning o göra? Menar du med dina kedjor att man kättar fast motorn i staget lr vad?

Och att motorn slår runt? Jag har aldrig hört talas om det? Ksnske har inträffat i dragracing inte vet jag men att hela motorn skulle vrida sig ett varv i motorrummet va det roligaste jag hört!

4 571 Inlägg
31 oktober 2005
bmw750 skrev:
ha ha... ser man på, så gjorde man iaf tidigare, med allt vad det innebär i trimmningsvärlden... med kedja, o med fjäderbensstaget så motverkar man att motorn slår runt...

skulle fjäderbens staget förhindra att motorn slår runt? den lär vrida sig väldigt mycket om den ska kunna stoppas av staget och om den skulle göra det är nog motorfästena avslita för länge sedan och då tror jag inte att det staget har mycket att säga till om.

Sök