Köra med defekt toppackning

skallman
1 oktober 2007 · 91 Inlägg

Mitt kylarvatten är jätte lite oljigt, men verkligen lite. Tanken slog mig att kanske har toppackningen brustit, för underifrån så droppar det nån droppe olja dagligen säkert, den e oljig som f*n under motorn.

Nu till min fråga, kan man köra som vanligt med en deffekt toppackning? Är det väldigt skadkigt om det nu skulle vara det?

Jag köpte bilen för 2veckor sedan, en corsa b 98'a 1.4i och vet inte hur länge den har "läckt" olja, och om det nu kan vara toppackningen.

EDIT: inget vatten i motoroljan dock.

Senast redigerat av skallman (1 oktober 2007)

Jlmmy
1 oktober 2007 ·

Skadligt & skadligt, Är nog inte bra för motorn iallfall, Men för att vara på den säkra sidan så tycker jag att du skall köpa en ny packning, Inte direkt kul med en massa olja över allt i motorrummet eller smile

// Jimmy

Senast redigerat av Jlmmy (1 oktober 2007)

skallman
1 oktober 2007 · 91 Inlägg

Sant, men jag har blivit lite skrämd utav priset för själva utförandet. Har hört att det kan hamna runt 10.000-12.000kr på verkstan.

Senast redigerat av skallman (1 oktober 2007)

Du
1 oktober 2007 · 121 Inlägg

skallman skrev:
Sant, men jag har blivit lite skrämd utav priset för själva utförandet. Har hört att det kan hamna runt 10.000-12.000kr på verkstan.

Viktigast är att det inte läker in vatten i oljan då har du snart totalt motorhaveri.

Vet inte alls hur det ser ut på en corsa men byte av topp-packning gör alla med tungan rätt i munnen ganska lätt på nästan alla bilar iallaf. Jag skulle nog inhandla en ny pakning och försöka byta den själv.

Pakning 300-700pix
Nya sträckbultar 200-700pix

Bra mycket pengar att spara på det.

Tips gå med i en klubb på nätet för just din bil.
Fråga om någon där utfört ett byte, hur man gör.
Ta en kompis med någorlunda mekarvana och ut och meka.
Införskaffa en momentnyckel. (om du inte redan har en.)
Lycka till iallaf.! /Mvh Raz

Eisenhut
1 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

Glöm inte att plana! Annars kommer problemet bara tillbaka.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Du
2 oktober 2007 · 121 Inlägg

Eisenhut skrev:
Glöm inte att plana! Annars kommer problemet bara tillbaka.

Det beror ju på om toppen e skev. Han kan ju ha tur så att bara det är pakningen som är dålig.
Att kolla om toppen är skev gör du med en stållinjal av kraftig typ och shims.
/MVH Raz

LasseLarsson Lumpare
2 oktober 2007 · 141 Inlägg

Jag har exakt samma problem med min Calibra, men det är antagligen inte toppackningen utan oljekylaren!
Så kolla upp det med.

Eisenhut
2 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

LasseLarsson skrev:
Jag har exakt samma problem med min Calibra, men det är antagligen inte toppackningen utan oljekylaren!
Så kolla upp det med.

Hur kan problem med din oljekyl orsaka olja i vattenkylen?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
bumpe Lastbilsmekaniker
2 oktober 2007 · 3 878 Inlägg

Värmeväxlare du vet!
Oljan leds runt bland vattenledningar i en liten burk... En ledning går sönder och vips så är det olja i vattnet och ev vatten i oljan me...

index
2 oktober 2007 · 658 Inlägg

Fast oljekylare på en liten corsa? Kan det verkligen stämma?
Jag skulle plocka av toppen och byta packningen, går den sönder ordentligt kan det bli tråkiga kostnader i onödan..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
lelleal
2 oktober 2007 · 1 150 Inlägg

Eisenhut skrev:
Glöm inte att plana! Annars kommer problemet bara tillbaka.

De är ju bara om motorn kokat annars behövs de inte du kan mäta om toppen är skev om du lägger ett järn över toppen=)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
LasseLarsson Lumpare
2 oktober 2007 · 141 Inlägg

bumpe skrev:
Värmeväxlare du vet!
Oljan leds runt bland vattenledningar i en liten burk... En ledning går sönder och vips så är det olja i vattnet och ev vatten i oljan me...

precis precis, men oljekylare kanske inte finns på corsa...har ingen aning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang