8832
Sök

4 punkts bälte 200sx hur fäster ja dom?

219 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
tjena undrar hur ja ska färsta ett 4 punkts bälte i min 200sx ?

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
3 oktober 2007
fjäderbenstag bak eller bygga bur i bilen!

Team Insane Racing

406 Inlägg
3 oktober 2007
Om du kör med orginalstolar fram så kan du fästa "midje"fästena i orginalfästpunkter. Ett nere på b stolpen och den andra i stolen på höger sida. Sen bak är det fjäderbenstag alt bur som gäller.

My way or the highway? I take both sideways

Ollikkala Racing
1 725 Inlägg
3 oktober 2007
Hur pass säkert är det egentligen att fästa bälten i ett fjäderbensstag? är ju säkert lite olika beroende på hur många bult den sitter med och matrial men är det äns nått att tänka på i säkerhetssynpunkt?

- Time Attack -

219 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
okej men om man inte har någon bur lr fjäderbens stag då? kan man måntera det en då? om man fäster dom i de gammla fästerna för org bältet och så gör man nýa fästen på andrasidna i taket och nedre bälterna sätter man där låsningen till orginal bältet bak?

Darth Vader
1 644 Inlägg
4 oktober 2007
Andra som sätter fyrpunkt utan bur sätter ju axelremmarna i det övre fästet på bältet i baksätet, och låter dem löpa genom bilen. Det fästet är ju gjort för dne påfrestningen så det bör vara säkert.

Braaaaap?

219 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
okej men ska ja fästa båda axelbanden i samma fäste?

Darth Vader
1 644 Inlägg
4 oktober 2007
isåfall ja, det är gjort för att hålla emot vikten av en människa i en krock, så påfrestningen blir densamma. Ta inte bort 3-punktsbältet bara, det måste sitta kvar.
Senast redigerat av DoWahDiddy (4 oktober 2007)

Braaaaap?

16 197 Inlägg
4 oktober 2007
200sx_bengan skrev:
okej men om man inte har någon bur lr fjäderbens stag då? kan man måntera det en då? om man fäster dom i de gammla fästerna för org bältet och så gör man nýa fästen på andrasidna i taket och nedre bälterna sätter man där låsningen till orginal bältet bak?

säkert vettefan,iaf inte in de e ett tag som e bultat.e de ett svetsat stag så borde de funka. big_smile men har du ett tvärstag i buren så fäster man ju de där.

hur som helst så får du inte åka me 4-punkts bälten på allmän väg om bilen inte är reggad me de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Darth Vader
1 644 Inlägg
4 oktober 2007
Finns säkert många som fäst i stag och är nöjda, men jag hade nog inte vågat. Vid en smäll ska det staget klara påfrestningar på över 4 ton. Bara lilla jag (75kg) i 50km/h åstadkommer en kraft på 2,8 ton vid en krock. I sådana lägen litar jag nog bara på originalfästena. Men det är olika, finns säkert dundersäkra stag som är robust byggda.
Senast redigerat av DoWahDiddy (4 oktober 2007)

Braaaaap?

16 197 Inlägg
4 oktober 2007
DoWahDiddy skrev:
Finns säkert många som fäst i stag och är nöjda, men jag hade nog inte vågat. Vid en smäll ska det staget klara påfrestningar på över 4 ton. Bara lilla jag (75kg) i 50km/h åstadkommer en kraft på 2,8 ton vid en krock. I sådana lägen litar jag nog bara på originalfästena. Men det är olika, finns säkert dundersäkra stag som är robust byggda.

fast saken e den att dom bakre orginalfästena sitter ofta för låg så vid en ev. krock så trycks stolen ihop å du bryter ryggen. 

vi tar ett exempel bara. vi säger att du har en volvo 240 utan bur, då fäster du övre axel banden i ryggplåten vid baksätet så högt du kan å förstärker plåten där. dom nedra banden färster du i stolens orginal fästen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

406 Inlägg
4 oktober 2007
Man kan ju alltid göra det enkelt för sig och handla sig en "bältesplatta med ögla" på ex gamotorsport sen borra ett hål där man önskar ha fästet och skruva fast det där

My way or the highway? I take both sideways

203 Inlägg

Sök