5839
Sök

varma bakdäck

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
tja, jag spännde min handbroms igår och var ute och körde cirka en timma idag..

när ja parkerar bilen och går ur luktar det lite bränt, och märker att det kommer ifrån bakdäcken, och dom är VARMA! ... yikes

iallafall, jag misstänkte att jag gjort fel me handbromsen och dn har legat i lite, provade att lösa upp den en bit, så nu är vajjern rätt lös när handbromsen är nere men spänner sig lite när man drar te den,  va tror ni... löser de sig nu eller finns de risk att nått är pajj?  isåfall vad och va kan de kosta att lgaga?

(har inte prov-kört sen ja löste upp bromsen lite)

(none)
1 725 Inlägg
3 oktober 2007
Tja!

Vadå, är gummit varmt?
Var har du spännt någonstans? Framme inne i bilen eller på varsin sida på bromsarna?

Är den för hårt spänd, så blir det kanon varmt kan jag lova. Skadan som kan bli är ju att du sliter ut handbromsklossarna.. Men det krävs ganska mycket då.
Behöver su köpa nya sådana så kostar det inte mycket och det är inget svårt att byta på Din bil.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Braather skrev:
Tja!

Vadå, är gummit varmt?
Var har du spännt någonstans? Framme inne i bilen eller på varsin sida på bromsarna?

Är den för hårt spänd, så blir det kanon varmt kan jag lova. Skadan som kan bli är ju att du sliter ut handbromsklossarna.. Men det krävs ganska mycket då.
Behöver su köpa nya sådana så kostar det inte mycket och det är inget svårt att byta på Din bil.

//Jonas

nej, ehm va heter de... inte gummit..  metallen?  men man kan känna värmen om man bara håller handen nära,  och jag spände inne i bilen...  men när jag spände verkade den lös när handbromsen va nere och så tog den bra när handbromsen va uppe,
men iallafall nu har ja lossat påren lite så jag hoppas de fixar sig...  men detta är väll inte världens katastrof hoppas jag?

tror du en timmes körning kan ha slitigt ner bromsklossarna?  dom funkar?
Senast redigerat av richardoo290 (4 oktober 2007)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
4 oktober 2007
Verkar bara som du spände lite väl mycket, ligger bromsbackarna på så blir bromsskivan varm som satan och likaså fälgen,, men om du nu har lossat lite få wiren så borde problemet va löst,, Ett litet tips är att du hissar upp bilen i baken nästa gång du ska spänna, så spänner du lite, och går ut å känner så hjulen rullar fritt!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Rooth07 skrev:
Verkar bara som du spände lite väl mycket, ligger bromsbackarna på så blir bromsskivan varm som satan och likaså fälgen,, men om du nu har lossat lite få wiren så borde problemet va löst,, Ett litet tips är att du hissar upp bilen i baken nästa gång du ska spänna, så spänner du lite, och går ut å känner så hjulen rullar fritt!

a, ska göra det, tack för tipset

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
4 oktober 2007
Kan vara så att vajern eller mekaniken inne i trumman kärvar också. Så bromsbackarna inte "släpper" riktigt.
Mest seriöst är att riva bort bromsskivorna / trummorna (samma enhet) för att kolla till detta, samt smörja upp (i stort sett varken det behövs eller ej när det ändå är rivet)

3 Inlägg
4 oktober 2007
det där är ju en riktig akilleshäl, gör som GT90 skrev, ta ner skiten smörj upp dom rörliga delarna, beläggen har ju oxå en ovana att lossna från backarna å kilar sig fast med varma fälgar som följd..

Sök