saab 900 problem

MysdressLarry
30 oktober 2005 · 212 Inlägg

tjenare, har en saab 900 2.0T 96a med original koppling och växellada
och den har ungefär 200hk,
har märkt tidigare att växlarna ibland hoppar ur när man gasar upp till höga varv, mest 1an-3an, men idag sa skulle jag köra om en seeg gubbe.. körde i 50 a växla ner till 2an sen när jag kommit om sa skulle jag lägga i 3an men da hände det ingenting när jag gasade, det kom ett himla oljud bara skrammlade som fan.
när jag körde sa var det som att köra utan koppling tungt eller ja det gick nästa inte att växla utan våld, och när man gasade så skrammlar det som fan och bilen går inte framåt nå för det..
men det gick att köra om man inte gasar så att det drar av sig själ eller hur man ska säga..

inte nog med det jag är ju utomlands med där det inte finns många Saab bilar så jag vet inte hur det är med delar.


förstår att kopplingen har pajjat men oljudet när man gasar oroar mig, har växellådan också pajjat? :S
vad är felet?

Senast redigerat av MysdressLarry (30 oktober 2005)

BMW 525d (2005)
Nallen_sthlm Direktör
30 oktober 2005 · 305 Inlägg

Tjenare.... Om kopplingen är dålig så bli bilen trög växlad eftersom den inte fri kopplar ordenligt.... Lådan behöver inte ha ryckt då det kan skrammla från kopplingen som sitter vid lådan, har du får kopplings ras så kan det skrammla en hel del..... Men att pressa i växlarna är döds synd....... Om jag var dig skulle jag börja med att byta koppling då det troligen är felet... Behöver du delar så går det att lösa via bud från sverige.... Har du några frågor är det bara att höra av sig wink Mvh Alex

Speed limit are only for pussy
Civic_Honda
30 oktober 2005 · 18 Inlägg

Hade jag varit dig så prova med ny koppling och urtrampningslagert!

MVH Frans

MysdressLarry
30 oktober 2005 · 212 Inlägg

ok, då börjar jag med att byta koppling..
hur lång tid kan det ta för en verkstad?

och om växellådan vore trasig skulle den röra sid frammåt??

BMW 525d (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang