2542
Sök

två frågor, Soppa tryck 200sx och walbro soppa tryck?

191 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#1
hur mkt har 200sx s13 orginal i soppa tryck och va borde de ligga på med walbro soppa pumpen?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

191 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#2
läste obay6 tråd om sin bil. där stod de att orginal btr ska tas bort för att kunna fin sjustera med malpassi btr:en. har ju samma uppsättning fast uppsvarvad lmm inte z32. men kan man inte få högre tryck än 2.5 om man har original också?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

mek
59 Inlägg
10 oktober 2007
#3
2bar org soppa tryck och ja du måste tabort org btr då du trorligtvis behöver sänka trycket eftersom du bara har svarvad llm

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

191 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#4
sänka trycket? men sänka de kan ja göra men inte höja över 2.5 bar. men behöver ja inte mer än 2.5??

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

191 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#5
och mina stift är kolsvarta men inte blöta

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

mek
59 Inlägg
10 oktober 2007
#6
om du har kopplat in malpassi btr efter org kan du inte sänka bara höja.. om de är kolsvarta går den ju för fett alltså måste du sänka trycket... rengör stiften med en stålborste eller köp nya..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

191 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#7
men grejen är ju att bilen inte startar! nått skit är de. den går piss! vet inte va ja ska göra å kan inte förklara. den får typ ingen soppa men ändå så har ja 2.5 bars soppa tryck men tror inte att de kommer någon soppa till cylindrarana. Behöver någon som kan komma till garaget i älvsjö och hjälpa mig sad

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

1 503 Inlägg
10 oktober 2007
#8
Det blir ju inte högre bränsletryck bara för att du byter soppapump. Trycket regleras ju fortfarande utav btr.

Sen skrev du att du läst att orginal btr måste demonteras om man ska finjustera trycket. Det är inte säkert, det är bara något som jag upplever på min i alla fall..
Senast redigerat av Oboy6 (10 oktober 2007)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

2 117 Inlägg
11 oktober 2007
#9
Man tar bara bort original BTR för att kunna sänka trycket under den nivå som den är inställd till. Original BTR är ej justerbar och vid större spridare mm kan man ibland behöva sänka bränsletrycket om den fetar på för mycket.

Kör man med en progressiv 1,2:1 eller 1,4:1 BTR så måste original sitta kvar i vissa fall eftersom den progressivt även sänker bränsletrycket vid fallande laddtryck. Motorn kan gå väldigt magert vid jämn gas på motorväg och vid marschfart (lågt eller knappt något laddtryck alls). Original håller kvar trycket till en minsta nivå (vid vakuum i ledningen) och den justerbara håller sedan trycket till en inställd nivå (vid laddtryck).

Har man ett eget programmerbart sprut kan man naturligtvis mappa in spridarna så att de ger mindre soppa men vid chipning så är det inte praktiskt att göra och upplösningen i chipet för dålig. Därför används en justerbar BTR för att ställa in lämpligt bränsletryck i förhållande till de spridare man har. Använd en bredbandslambda för inställningen. En avgastempmätare är också bra att ha.

Bensinpumpen pumpar bara bränsle. Den ska vara tillräckligt kraftig så att den klara av att pumpa önskad volym med önskat tryck. Är den för klen kommer du aldrig att få tillräckligt bränsletryck och volym.

BTR:en kan justeras upp till exempel 5 bar men om pumpen bara kan ge 3 bar så kommer du bara få max 3 bar oavsett hur hårt du än ställer den justerbara BTR:en.



Sök