AcFreaker Volvo 940 Turbo

Andreas83
6 mars 2008 · 601 Inlägg

Bytte T-stift ikväll till ett snäpp kallare stift BPR7EIX istälet för 6:or då de känns säkrare. Var absolut inga fel på 6:orna. De klarade mappningen fin fint, men sätter 7:or för å va mer på säkra sidan.

Bytte stiften utan å Demontera av grenröret helt. lossade de lite så man kunde vika undan de så gick de å byta dem me de på plats men va trångt som faan tongue

http://img339.imageshack.us/img339/1541/tstiftbpr7eixoh6.jpg

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
6 mars 2008 · 4 190 Inlägg

Låter bra me lite nya stift wink ska nog byta mina på mercan (blir normala tongue ) hehe
Keep it on!
mvh kim

Andreas83
8 mars 2008 · 601 Inlägg

Då går bilen perfekt igen big_smile
Tog mig en funderare å kollade över allt som man kunde rört vid steget innan man drog ssita repan innan bakaxelskruven rök av. Å när man kontrollerade kablagen kring tändspolen å där wg:n sitter där man pilla me å höja laddet så såg ma nstort överslag me gnistor kring tändspolen. Å fan då att en annan kabel låg mot tändspolens ena stift å orsakde massa överslag. Fixade till det  sen gick de å dra bilen big_smile Laddar 1.5 nu för tillfället då ja ska upp till mapparen på lördag igen å finjustera mappen ändå å så köra me laddtryck på 2 Bar hade ja tänkt big_smile

Skönt å hittat felet iaf:D Bilen funka kanon annars under hela mappningen så vore egentligen skumt om mappen skulle ändras så mkt så motorn bryter på de inställningarna han gjorde undertiden ja höjde laddet på wg:n.

Allt för tillfället big_smile

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
8 mars 2008 · 4 190 Inlägg

AcFreaker skrev:
Då går bilen perfekt igen big_smile
Tog mig en funderare å kollade över allt som man kunde rört vid steget innan man drog ssita repan innan bakaxelskruven rök av. Å när man kontrollerade kablagen kring tändspolen å där wg:n sitter där man pilla me å höja laddet så såg ma nstort överslag me gnistor kring tändspolen. Å fan då att en annan kabel låg mot tändspolens ena stift å orsakde massa överslag. Fixade till det  sen gick de å dra bilen big_smile Laddar 1.5 nu för tillfället då ja ska upp till mapparen på lördag igen å finjustera mappen ändå å så köra me laddtryck på 2 Bar hade ja tänkt big_smile

Skönt å hittat felet iaf:D Bilen funka kanon annars under hela mappningen så vore egentligen skumt om mappen skulle ändras så mkt så motorn bryter på de inställningarna han gjorde undertiden ja höjde laddet på wg:n.

Allt för tillfället big_smile

¨

Skönt att de kan lösas genom att kika & pilla lite wink hehe
Lycka till i fortsättningen! smile
Mvh Kim

Senast redigerat av kimpan_90 (8 mars 2008)

Andreas83
8 mars 2008 · 601 Inlägg

kimpan_90: Tackar big_smile Ja de va riktigt skönt å hitta att de va sånt lätt fel big_smile Känns gött å kunna dra den riktigt nu igen big_smile

Andreas83
13 mars 2008 · 601 Inlägg

Prata med mapparen idag å va inte säkert han kunde finjustera mappen i helgen hmm Men undersökte lite me felkoder å så me då motorlampan lyst lite nu. Å de va felkod 2-1-2 Lambda signal frånvarande/felaktig. Mätte lambdan å visst den hade dött å va typ 1½ år gammal men har vatt av å på många gånger så bytte ut den mot en annan å vips så gick bilen mkt bättre på lägre varv med. Tur inget hänt me motorn när man gasat fullt med trasig lambda yikes

Men nu kan man iaf höja laddet till 1.8 Bar som de va på innan iaf så går de å ha lite kul tills man ska till å finjustera mappen. Ev blir de till helgen ändå ska ringa imorrn kväll å höra.

Andreas83
16 mars 2008 · 601 Inlägg

Då va man hemkommen från mappningen idag. Hann tyvärr inte bli färdig idag heller hmm Men en bit till på vägen e den.
Kan ladda cirkus 1.7 Bar utan problem nu iaf.
Varvstoppet höjde vi till 6600 rpm. Får se om vi ska höja lite till då den inte tappa nån effekt på vägen upp till 6600rpm
Men skedde ett missöde idag me. Expansionskärlet smällte av varmen som blev efter å ha plågat bilen rätt bra å vi stanna på en parkering för jonas skulle göra lite inställningar så efter typ 3 min där så bara rök de till under huven å vattnet pissa ur kärlet.

Får tacka Åhberg å Anders från Näsum som ryckte ut me ett nytt kärl så man kunde fortsätta.
Senare efter vi hunnit å fått nästan helt finjusterat till 1.7Bar så dör Jonas batteri på datorn så då fick vi abryta för idag. Får även spänna till mina tryckslangar lite då en flö av ett par gånger tongue

Blir å fara till Jonas en gång till efter påskhelgen nångång å förhoppningsvis få en helt klar då

Bild på de fina kärlet då:
http://img516.imageshack.us/img516/3471/trasigtexpansionskrlcs8.jpg

Corpze
16 mars 2008 · 1 311 Inlägg

slanghopp är stort ajabaja, kan förstöra agget extremt fort vid de laddtrycken!vlycka till när ni ska öka på lite tändning, det är då det händer wink

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Andreas83
16 mars 2008 · 601 Inlägg

Corpze skrev:
slanghopp är stort ajabaja, kan förstöra agget extremt fort vid de laddtrycken!vlycka till när ni ska öka på lite tändning, det är då det händer wink

Ja jag vet. Inte alls bra de hoppar av så dålig aklämmor sak bytas ut å sen ska alla dras som satan big_smile

Jo tändningen är de nog vi inriktar oss på nästa gång då bränslet är rätt så färdigt cool

terazzi
16 mars 2008 ·

Fan vad najs nu ju big_smile ska bli najs som fan åka den sen big_smile

Andreas83
16 mars 2008 · 601 Inlägg

terazzi skrev:
Fan vad najs nu ju big_smile ska bli najs som fan åka den sen big_smile

Ja på Fredag å speciellt lördag kommer du åka den tongue

Andreas83
20 mars 2008 · 601 Inlägg

Lite update va som hänt de senaste dagarna..

Började höras läckage från grenröret så plocka ner de å lämnade på planing då de va 1mm oplant mot toppen. Sen fann ja även en spricka i grenröret som ja fick svetsa ihop. Satte tillbaka allt å nu är de tystare å låter inte som ett bonnabyggt avgassystem me läckage här å där tongue
Har även flyttat expaniosnkärlet en bit från grenröret nu så ja slipper samma missöde som skedde förra helgen.
Å till sist så har ja bytt Olja + filter då motorn rullat ca 150 mil sen renoveringen nu så grejerna är väl inslitna nu.

Såhär sitter Expansionskärlet nu:
http://img403.imageshack.us/img403/748/flyttatexpansionskrlkk3.jpg

Andreas83
5 april 2008 · 601 Inlägg

Ett tag sen man uppdaterade nu men har inte hänt mkt.
Har bytt ljuddämparen bak då den gamla inte ville va med längre

En bild på ljuddämparna kan ja bistå med:
http://img260.imageshack.us/img260/3278/nyljuddmparemr3.jpg

Andreas83
9 april 2008 · 601 Inlägg

Idag flyttade jag över Tändspolen till Vä sida i bilen så den slipper bli överhettad/varm av varmen från grenröret å därmed slippa att bilen eventuellt skulle missa ibland p.g.a att tändspolen är för varm.
Får hitta nånstans å få en tändkabel tillverkad som räcker till tändspolen nu med bara då orginal är för kort

http://img407.imageshack.us/img407/9109/tndspoleflyttadks1.jpg

terazzi
9 april 2008 ·

ser bra ut big_smile

Andreas83
27 april 2008 · 601 Inlägg

Då va bilen äntligen färdigmappad. Justerade tändningen idag å det gjorde nytta!!
Men när ja drog lite påvägen tillbaka till Jonas som mappat så tappa bilen laddtryck å laddade max 0.3 så när ja kommit hem så undersökte jag lite wg å dump o.s.v utan reslutat. Provade sedan plocka bort DP från turbon å viips ladda de på som satan.
Katten som var e nracekat av keramiskt innehåll hade smällt så rensade den å slångde upp igen så får ja köpa mig en metallisk racekat.
Film ska fixas inom kort på hur bile ngår nu smile

Lite bilder då:
Smällt katt-innehåll:
http://img213.imageshack.us/img213/542/eldatkatalysatorinnehlljc7.jpg
Lite resterande kattinnehåll som trilla ut när spettet åkte genom katten:
http://img132.imageshack.us/img132/6679/resterfrndenbrndakattenfm8.jpg
Tomt:
http://img213.imageshack.us/img213/2149/rensadkattvk1.jpg

Andreas83
29 april 2008 · 601 Inlägg

Jaha då får man göra en ny lite gladare update.
Diskuteratde lite med mapparen om problemet som uppstått sen ja rensa katten från skiten.
Han sa jag skulle korta elektrodavståndet på stiften till 0.6 så gjorde det, tog även bort nätet i ena änden av lmm så jag får bättre flöde på luften å nu går bilen utan å missa å plöddra:D Laddar för tillfället 1.8bar i 5:an men ska höja så den når 1.8bar i 3:an så kanske de ligger på 2bar i 5:an får prova å se hur bilen funkar med det. Skönt nu att den går riktigt å inte vill missa på högre ladd big_smile Så nu e de e iaf inte så brått å få mapparna helt finjusterade utan kan ta det när Jonas har tid över.
Ska fixa ny bättre film till helgen. Får fästa mobilen på nått bra sätt så de inte blir så hoppigt å dant.

Allt för nu å ja känner mig nöjd me bilen för tillfället big_smile

Andreas83
29 april 2008 · 601 Inlägg

Oj såg ja glömt länka här till filmen ja gjort på 940n när den ladda 1.4Bar innan ja fick rätt på grejerna enligt inlägget ja skrev tidigare.

Men här e iaf en liten film:
http://www.garaget.org/video/w61bsvy5ssyu

Andreas83
1 maj 2008 · 601 Inlägg

Mixtrat lite idag med bilen igen.

*Kopplat in vippbrytare till el-fläktarna så jag kan ha dem igång när man står i köer på sommrarna å när man racar så får man lite effektivare kylning än å vänta på att givaren ska starta dem. Såklart sitter där givare som slår till fläktarna vid rätt temperatur om ja själv inte startat dem.

*Har även byggt om upphängingen till avgassystemet så de inte sitter så stumt som innan å för oväsen.

*Fixa även ett litet oljeläckage jag fann. Läckte lite från oljereturen på turbon så fick täta till de

Andreas83
10 maj 2008 · 601 Inlägg

Då har bilen använts lite å ett litet simpelt fel har jag upptcäkt å åtgärdat.
En tryckslang ville glida av hela tiden på ett ställe så jag tog å bockade till de röret i änden med en skiftnyckel på 5-6 ställen så nu ska slangen inte kunna glida av.
Annars funkar bilen kanon nu. Är bara den sista justeringen hos Jonas mappare sen e allt med motorn klart i princip.  Ska ladda 2 Bar med har ja tänkt när jag nu justerar de sista. Dock kommer jag inte köra på 2 Bar alltid men vill kunna ha resursen att köra på 2 bar om de skulle behövas tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang