2222
Sök

AcFreaker Volvo 940 Turbo

601 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#161
Har fixat mig en Gratis K27:a nu genom jobbet wink Var en utländsk lastbil som fick sina dubbla turboaggregat utbytta eftersom nått vatt å slått imot på impellrarna så de enda som behövs e ny impeller som ska fixas. Jag å en arbetskollega plockade en varsin smile
Lite info om den:
KKK K-27
T3 Twin Entry fläns
18 Avgashus
Inducer: 55mm
Exducer: 67mm

Denna turbo är något större än den som sitter i min nu. Fint med en i reserv big_smile
Lite bilder då:

http://img87.imageshack.us/img87/9748/k27bf7.jpg

http://img87.imageshack.us/img87/5010/k27excducervn0.jpg

http://img87.imageshack.us/img87/8694/k27inducerrh9.jpg

terazzi
21 maj 2008
#162
sweeet big_smile

601 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#163
Mixtrat lite under veckans gång med bilen då den ville plöddra på högre laddtryck sen fredan förra helgen.
Vart en tändkabel som legat mt grenröret å blivit så varm så den spruckit å därmed gett massa överslag.
Så jag köpte ny tändkabel samt lite värmeskyddande överdrag man brukar använda till motorvarmare.
Körde en runda ikväll å testa bilen lite å nu funkar de kanon.
Prova även höja laddet å se om de blev mer skjut på 2an å 3an å de kan man lugnt säga de blir mer gött skjut big_smile Men fick sänka igen för bilen börja spika så måste få mapparna finjusterade å tyvärr kunde inte Jonas denna helgen så får vänta tills tidigast nästa helg sad

Nog talat här kommer en bild på hur de blev me tändkablarna lindade:
http://img134.imageshack.us/img134/84/tndkablarinlindadebv3.jpg

601 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#164
Då har ett lite värre problem uppstått sad Motorn rasade ikväll på race sad Kom hem vid 1-tiden med bilen å började mecka.  Var vevaxelbulten framtill på motorn som lossnade å därmed slutade kamremshjulet på veven att snurra med å de ledde till krökta ventiler. Antagligen för man har vassare kam som lyfter mer som gjort att ventilerna tog i kolvarna.
Antingen får ja byta ut ventilerna lr skaffa annan 531-topp Vilket rekommenderas å blir billigast? De flesta ventilerna är nog krökta som de ser ut. Nån kring skåne som kanske har nån fräsch å lite moddad 531-topp till bra pris?

Kommer ett par bilder här:

http://img87.imageshack.us/img87/7779/motorrasblockqk9.jpg

http://img87.imageshack.us/img87/2781/motorrastoppox4.jpg

601 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#165
Då har ett lite värre problem uppstått sad Motorn rasade ikväll på race sad Kom hem vid 1-tiden med bilen å började mecka.  Var vevaxelbulten framtill på motorn som lossnade å därmed slutade kamremshjulet på veven att snurra med å de ledde till krökta ventiler. Antagligen för man har vassare kam som lyfter mer som gjort att ventilerna tog i kolvarna.
Antingen får ja byta ut ventilerna lr skaffa annan 531-topp Vilket rekommenderas å blir billigast? De flesta ventilerna är nog krökta som de ser ut. Nån kring skåne som kanske har nån fräsch å lite moddad 531-topp till bra pris?

Kommer ett par bilder här:

http://img87.imageshack.us/img87/7779/motorrasblockqk9.jpg

http://img87.imageshack.us/img87/2781/motorrastoppox4.jpg

345 Inlägg
601 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#167
Acke88 skrev:
Fan va synd sad

Ja sad Får byta ut ventilerna lr skaffa annan topp sen går de igen iaf big_smile

601 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#168
Då har man finlirat lite idag. Putsat bort packningsrester å kontrollerat toppen.
Får byta ut ventilerna sen e de bara å köra igen som de ser ut smile
Ska beställa dem på måndag å ta hem olja
Idag köpte jag hem:
*Toppackning
*Grenrörspackningar
*insugspackning
*Packning mellan topp å vattenpump
*Oljefilter

Snart rullar den igen smile

http://img88.imageshack.us/img88/6357/nyadelarefterrasetyt8.jpg

46 Inlägg
25 maj 2008
#169
hoppas allt går som det ska sen big_smile

Det vet man inte förns efteråt ?!

343 Inlägg
26 maj 2008
#170
Läste igenom hela din tråd nu och det var mycket intressant läsning. Kul att se hur du förvandlar bilen också.. smile

601 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#171
Manhunt skrev:
Läste igenom hela din tråd nu och det var mycket intressant läsning. Kul att se hur du förvandlar bilen också.. smile

Då har du fördrivit lite tid med andra ord tongue

Tackar för intresset smile Hoppas på att bilen ska hålla bra nu med smile

601 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#172
Liten update nu då smile
Fick mina ventiler idag så de har blivit inslipade å monterade!!
Sen påbörjade jag ihopmonteringen av toppen på bilen å nu finns där motständ när man snurrar runt veven igen big_smile Imorrn ska bilen ihopa å startas å förhoppningsvis funka lika grannt som innan big_smile
Ett par bilder då:

Nya ventiler monterade:
http://img228.imageshack.us/img228/2305/nyaventilermonteradevy0.jpg

Toppen på plats:
http://img183.imageshack.us/img183/8471/pbrjadihopsttningsu3.jpg

601 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#173
Såja då har man meckat ihopa bilen igen å den startade å gick grannt direkt big_smile
Har Provkört en sväng med å prova ladda järnet med å de funkar fint smile
Filmade uppstarten så här kommer en liten film med dock låter de som motorn tickar mkt men de mesta försvann när den blev varm. Får göra en riktig ventiljustering sen med.
Här är Filmen:
http://www.garaget.org/video/kzr5zuf0s38a

601 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#174
Fixade lite med bilen idag med smile
Monterad eny packning mellan turbo å grenrör. Den gamla var försvunnen efter ja provkörde utan downpipe för ett tag sen:P
Sen justerade jag in venitlerna med som var rent åt helvete fel i spelet nu sen nya venilter monterats
Ska va 0.35 - 0.40mm enligt Haynes Rep-handbok
Såhär såg de ut:
Ventil 1: 0,55mm
Ventil 2: 0,55mm
Ventil 3: 0,45mm
Ventil 4: 0,55mm
Ventil 5: 0,45mm
Ventil 6: 0,50mm
Ventil 7: 0,65mm
Ventil 8: 075mm

Justerade ner alla mellan 0,25 - 0,30mm å nu tickar de inte så jävulskt längre smile

601 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
#175
ÄNTIGEN!!!
Nu är bilen Färdigmappad smile
Laddar ca 1.8 Bar. Gick inte å ladda mer för då spikar de.
Men den öser på bättre nu smile Motorn Ylar på gött nu när man går ner i 3:an å gör omkörningar big_smile SÅ Härligt gött är de.

Ska mappa den på E85 med när jag känner för det så kör man biligare  plus mer effekt smile

Allt för nu.
Nu blir de race big_smile

601 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#176
Gjorde en liten film till på 940n nu med laddtryck @ 1.7bar. Dock dålig växling till 2:an men slänge upp filmen ändå tongue

Här e den:
http://www.garaget.org/video/x556mrk0z8ff

474 Inlägg
4 juni 2008
#177
jävlar vad den går!

Volvo S60 2.5T AWD

345 Inlägg
4 juni 2008
#178
Går ju som fan! Orginal laddtrycksmätaren hänger bara inte riktigt med big_smile


601 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#179
Ruuska_: Tackar smile Jo den skjuter på gött nu big_smile

Acke88: Haha nej tur man har en extra å kolla på tongue

terazzi
4 juni 2008
#180
Sån sleeper andreas big_smile


Sök