6090
Sök

problem med bromsar :(

1 237 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
hej!

är inte så bilkunnig därför skriver jag en tråd om detta. Det började igår, när jag skulle bromsa så kom det ett "knakande" ljud, lite senare försvann det. Dock kom det tillbaka senare och har varit kvar hela tiden sen dess, det kommer alltså en "knakande" ljud när jag bromsar, svårt att förklara hmm men det låter som om bromsklossarna skulle vara slut eller som om det är nån bromsvätska som borde påfyllas, så nu är mina frågor.

1) finns det bromsvätska att fylla på fastän jag inte har abs?
2) vad skulle ni tro att det är?

ps. bromsarna "funkar" trots ljudet, kanske dock lite sämre.. ds.

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
1: det finns bromsvätska

2: Jag tror att klossarna är slut. Kolla om det är repor på bromsskivan.

BMW-tok

1 237 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
BMWKimmo skrev:
1: det finns bromsvätska

2: Jag tror att klossarna är slut. Kolla om det är repor på bromsskivan.

tack för ditt svar! , bifogar 2st bilder så kanske det är lättare att se...

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/PIC_0009.JPG
http://www.fuskbugg.se/pub/misc/PIC_0011.JPG

även när man bromsar och sedan släpper bromsen, så blir det "på" en stund, dvs det där ljudet är kvar en stund efter..

1 827 Inlägg
13 oktober 2007
Skivorna ser bra ut.

Kan vara så att du är nere på varnaren, dvs en liten metallbit som går emot skivan när belägget börjar ta slut så man vet när man ska byta.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 237 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Skivorna ser bra ut.

Kan vara så att du är nere på varnaren, dvs en liten metallbit som går emot skivan när belägget börjar ta slut så man vet när man ska byta.

låter faktist ganska logisk, skulle bra kunna vara det! tack för din hjälp smile hur mycket kostar ungefär nya bromsklossar fram?

1 827 Inlägg
13 oktober 2007

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
Byt skivorna med. Tycket att dom såg tunna ut och då får du snart bromsvibbrationer. Även om det är ett belägg som är helt nerslitet så kan det ju va på insidan. Vet inte vad det sitter för ok på en sådan men oken kan tjärva eller kanske en kloss har fastnat.

BMW-tok

1 237 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
BMWKimmo skrev:
Byt skivorna med. Tycket att dom såg tunna ut och då får du snart bromsvibbrationer. Även om det är ett belägg som är helt nerslitet så kan det ju va på insidan. Vet inte vad det sitter för ok på en sådan men oken kan tjärva eller kanske en kloss har fastnat.

hmm jo värt att tänka på, ska se lite hur mycket det kostar så kanske jag även byter dem i samma vända! tack alla!

1 237 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
vw_johan skrev:
BMWKimmo skrev:

vad är det för bil?
kan kolla upp mini bredden på skivorna

det är en Ford Mondeo -93

1 237 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
hade bort ena framdäcket idag och kollade ifall bromsklossarna var slut men NEJ de var de inte :S , vad fan kan de då vara :S äckligt ljud ivarjefall när man bromsar... får väl föra in den på service bara...

Biltokig
310 Inlägg
15 oktober 2007
hadde jag varit dig så hadde jag kört ner till en verksta och kollat om det finns någon där som kan provköra din bil för att hjölpa dig att hitta felet eller om du känner någon som är duktig på bilar

Harè bra

1 237 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
ola_volvo skrev:
hadde jag varit dig så hadde jag kört ner till en verksta och kollat om det finns någon där som kan provköra din bil för att hjölpa dig att hitta felet eller om du känner någon som är duktig på bilar

mjo får väl ta o göra det... alla som hört ljudet hittils har trott att det är klossarna som är slut dock visade det sig att dom inte var det hmm

1 237 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
någon som skulle kunna gissa vad det är? bromsklossarna var som sagt inte slut...

kan det vara bromsvätska som måste fyllas på?

Sök