Projekt : nybörjar "bygge" volvo 740 89

Seeker
15 oktober 2007 · 49 Inlägg

håller med ToXtreme, sidepipes tycker jag är endast till för monsterbilar som tex nya mustang etc smile dubbla 3" utblås bak blir alltid snyggt på volvo med en snygg bakkjol! kul projekt annars!

Seeker
15 oktober 2007 · 49 Inlägg

vw___tompa skrev:
Varför en Volvo??

roll

Pyrish
15 oktober 2007 · 60 Inlägg

Låt grabben göra hur han vill! smile det blire nog snyggt hur han än gör. Fast råd kan ju vara bra å ha. Ska bli intressant att följa den här tråden smile Lycka till!

..Volvo..
Smiley Legitimerad Lamphållare
15 oktober 2007 · 369 Inlägg

Seeker skrev:
håller med ToXtreme, sidepipes tycker jag är endast till för monsterbilar som tex nya mustang etc smile dubbla 3" utblås bak blir alltid snyggt på volvo med en snygg bakkjol! kul projekt annars!

Ska man hänga på en bakkjol så måste man inhandla runt om också, plus så kommer aldrig addon skit sitta på särskilt länge för min körning, nej orginal tycker jag nästan alltid e snyggast, iaf på volvo bilarna, dom lite äldre finns inga snygga kit till dom, iaf inte 740, jaja vi får se hur det blir med det där avgas systemet e ju inte där en, utan var mer en ide=)

Jo någon som e high på stolarna fram, allt e ute nu ur bilen förutom dom, har lossat dom 4st skruvarna som håller fast stolarna, men det e endå någonting som håller kvar på sidan längst bak mot mittenpanelen, ere bara dra eller? vill inte ha sönder stolarna då jag har tänkt att sälja dom, några tips skulle värma gött:D för i morrn efter skolan så ger jag mig på dom igen och då ska dom fan ut!

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Antemekarfraze
18 oktober 2007 · 14 Inlägg

Som sagt lycka till me projektet!! å satsa på nåt annan slutdämpare än japs, och utan dämpare låter 740s inte gött snarare som en gammal orklös traktor!

Gasa tills det rasa
Smiley Legitimerad Lamphållare
20 oktober 2007 · 369 Inlägg

Tog lite nya bilder i dag, orkade inte ränsa ur hela bilen på grejerna som ligger i för att ta bilderna så det ligger lite grejer, men allting e löst förutom förar stolen, vilken jag ska ta bort i morgon=)



http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/174530_jqzmsu.jpg
här e en bild på den i solljus=)

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/174531_29qbfw.jpg
här e baksätet o lite andra grejer som synes ^^,

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/174532_cbj7jr.jpg
framsätet också ser man lite utav taket som e ur rivet och min mekarlåda=D

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/174537_lm16hw.jpg
Här är monster maskinen "not"

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 oktober 2007 · 6 017 Inlägg

Smiley skrev:
http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/174537_lm16hw.jpg
Här är monster maskinen "not"

hehe inget fel på b230f tongue tål mycket stryk

Senast redigerat av Volvo__Mannen (20 oktober 2007)

Jonas
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 oktober 2007 · 6 017 Inlägg

om du ska kapa 3 varv tänk på att de inte går igen om besiktningen, fick problem när jag kapat 2 varvpå min 740, gak är inga problem bara att fästa fjädern med klämma i skålen, men fram är det bökigare, det kan gå att fästa fjädern i skålen där med men det är krångligare

Jonas
Smiley Legitimerad Lamphållare
20 oktober 2007 · 369 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
om du ska kapa 3 varv tänk på att de inte går igen om besiktningen, fick problem när jag kapat 2 varvpå min 740, gak är inga problem bara att fästa fjädern med klämma i skålen, men fram är det bökigare, det kan gå att fästa fjädern i skålen där med men det är krångligare

Japp mycket väl medveten om det, men gör man det nogrant, och använder slangklämmor o sätter fast fjädern med så skare inte vara några problem=)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Gurkaan
20 oktober 2007 · 5 Inlägg

Smiley skrev:

Volvo__Mannen skrev:
om du ska kapa 3 varv tänk på att de inte går igen om besiktningen, fick problem när jag kapat 2 varvpå min 740, gak är inga problem bara att fästa fjädern med klämma i skålen, men fram är det bökigare, det kan gå att fästa fjädern i skålen där med men det är krångligare

Japp mycket väl medveten om det, men gör man det nogrant, och använder slangklämmor o sätter fast fjädern med så skare inte vara några problem=)

Varför inte köpa riktiga sänkfjädrar? Bara undra ..roll

Fullt ös medvetslös
Smiley Legitimerad Lamphållare
20 oktober 2007 · 369 Inlägg

Gurkaan skrev:

Smiley skrev:

Volvo__Mannen skrev:
om du ska kapa 3 varv tänk på att de inte går igen om besiktningen, fick problem när jag kapat 2 varvpå min 740, gak är inga problem bara att fästa fjädern med klämma i skålen, men fram är det bökigare, det kan gå att fästa fjädern i skålen där med men det är krångligare

Japp mycket väl medveten om det, men gör man det nogrant, och använder slangklämmor o sätter fast fjädern med så skare inte vara några problem=)

Varför inte köpa riktiga sänkfjädrar? Bara undra ..roll

Det kostar 4000kr ungefär, och kapa fjädrarna ger samma effekt som sänkfjädrar

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
tias aka katten
20 oktober 2007 · 245 Inlägg

svetsa fast fjädern???

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
Glenn9K Montör
20 oktober 2007 · 664 Inlägg

Tjenare! Verkar som om du har ett kul projekt pågång här!

Ville bara tipsa lite om avgassystemet smile jag tror det kan bli problematiskt att bygga ett sidepipe på en så låg bil som du planerar att ha din, eftersom då ljuddämpare kommer att ta i i princip minsta lilla bula på vägbanan (gäller även den rörbit som går ut vid tröskeln). Men självklart ska du bygga sidepipe om du vill, men för att göra det kanske det krävs vissa tekniker för att få till det bra, både vad gäller passform, ljudnivå och prestanda.

Vi börjar med det där med ljuddämpare. Du vill ha ett ljud som liknar rallybilar säger du. För att uppnå detta behöver du nog ha en del dämpning, eftersom det är en ganska stor sugmotor (alltså ingen turbo som dämpar ljudet). För detta hade jag nog använt en lång och en lite kortade ljuddämpare från t.ex. Simons. Dessa ljuddämpare då utan allt för stor diameter, för att de skall vara mer lättplacerade.

Sen vad gäller passformen, så tycker jag att du skall försöka dra ut slutröret ut genom tröskeln på bilen eller liknande, för att få lite mera markfrigång. Detta kan vara väldigt svårt och kräver lite tuffare ingrepp i karossen, vilket kanske kan tänkas vara lite väl jobbigt för ditt bygge. Såg att du hade någon fungering om någon sorts "låda" i en ritning du målat här i tråden tidigare. Förstod den dock inte riktigt, men det är säkert en bra lösning. Hur du gör är givetvis upp till dig, men mitt tips är att försöka ha så mycket markfrigång som möjligt om du skall sänka bilen sådär mycket, annars kan det bli väldigt svårt att ta sig fram. Bilen blir längre än man tror med ett lågt sidepipe. smile

Sen var det då prestandan. För att uppnå max prestanda, så skulle jag nog använda 2" eller 2.25" från grenröret och bakåt för att få ett lagom mottryck, till ungefär halva avgassystemet, för att där gå över till 2.5" med en mjuk övergång för att få bra gasflöde genom övergången. Sen behövs det ju en böj för att få ut avgassystemet på sidan. Det löser du givetvis bäst själv, men glöm inte att du helst inte skall använda några "kantiga" böjar, utan färdigböjda rör från t.ex. Simons.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite med bygget! smile

För övrigt så tycker jag det är väldigt bra att du börjar bygga redan vid 16 års ålder. Man lär sig väldigt mycket på 2 år.

Och som någon annan sa tidigare, så hade jag inte heller kapat fjädrarna, utan hellre köpt någon billig fjädersänksats från t.ex. www.realcar.se , www.gemotorsport.se smile

Får önska dig ett stort lycka till! Kommer följa detta projekt!

EDIT: Glömde skriva att du helst då givetvis skall köra utan katalysator, eller sönderknackad. Detta hjälper både prestanda och ljudet. Lär få ett ljud mycket mer likt rallybilars. smile

Senast redigerat av Cpbox (20 oktober 2007)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
paradyne Green Street Elite
21 oktober 2007 · 676 Inlägg

de där med stolarna så så äre som små hål som säkrar " dom gängfria bultarna " som sitter fast på undersidan av dom längsgående glidbanorna smile så de e bara o hitta hålen o dra "lite " hårt rakt upp så lossar de smile va lite knöligt för mig när jag bytte mina säten smile

kika gärna in på min 740 o lägg en komentar lr 2 wink

Glenn9K Montör
21 oktober 2007 · 664 Inlägg

paradyne skrev:
de där med stolarna så så äre som små hål som säkrar " dom gängfria bultarna " som sitter fast på undersidan av dom längsgående glidbanorna smile så de e bara o hitta hålen o dra "lite " hårt rakt upp så lossar de smile va lite knöligt för mig när jag bytte mina säten smile

kika gärna in på min 740 o lägg en komentar lr 2 wink

Jag tyckte det blev enklare om man samtidigt justerade lite på sätet framåt och bakåt. Vet inte om det bara var jag men jag tyckte det blev enklare iaf. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Smiley Legitimerad Lamphållare
21 oktober 2007 · 369 Inlägg

Cpbox skrev:
Tjenare! Verkar som om du har ett kul projekt pågång här!

Ville bara tipsa lite om avgassystemet smile jag tror det kan bli problematiskt att bygga ett sidepipe på en så låg bil som du planerar att ha din, eftersom då ljuddämpare kommer att ta i i princip minsta lilla bula på vägbanan (gäller även den rörbit som går ut vid tröskeln). Men självklart ska du bygga sidepipe om du vill, men för att göra det kanske det krävs vissa tekniker för att få till det bra, både vad gäller passform, ljudnivå och prestanda.

Vi börjar med det där med ljuddämpare. Du vill ha ett ljud som liknar rallybilar säger du. För att uppnå detta behöver du nog ha en del dämpning, eftersom det är en ganska stor sugmotor (alltså ingen turbo som dämpar ljudet). För detta hade jag nog använt en lång och en lite kortade ljuddämpare från t.ex. Simons. Dessa ljuddämpare då utan allt för stor diameter, för att de skall vara mer lättplacerade.

Sen vad gäller passformen, så tycker jag att du skall försöka dra ut slutröret ut genom tröskeln på bilen eller liknande, för att få lite mera markfrigång. Detta kan vara väldigt svårt och kräver lite tuffare ingrepp i karossen, vilket kanske kan tänkas vara lite väl jobbigt för ditt bygge. Såg att du hade någon fungering om någon sorts "låda" i en ritning du målat här i tråden tidigare. Förstod den dock inte riktigt, men det är säkert en bra lösning. Hur du gör är givetvis upp till dig, men mitt tips är att försöka ha så mycket markfrigång som möjligt om du skall sänka bilen sådär mycket, annars kan det bli väldigt svårt att ta sig fram. Bilen blir längre än man tror med ett lågt sidepipe. smile

Sen var det då prestandan. För att uppnå max prestanda, så skulle jag nog använda 2" eller 2.25" från grenröret och bakåt för att få ett lagom mottryck, till ungefär halva avgassystemet, för att där gå över till 2.5" med en mjuk övergång för att få bra gasflöde genom övergången. Sen behövs det ju en böj för att få ut avgassystemet på sidan. Det löser du givetvis bäst själv, men glöm inte att du helst inte skall använda några "kantiga" böjar, utan färdigböjda rör från t.ex. Simons.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite med bygget! smile

För övrigt så tycker jag det är väldigt bra att du börjar bygga redan vid 16 års ålder. Man lär sig väldigt mycket på 2 år.

Och som någon annan sa tidigare, så hade jag inte heller kapat fjädrarna, utan hellre köpt någon billig fjädersänksats från t.ex. www.realcar.se , www.gemotorsport.se smile

Får önska dig ett stort lycka till! Kommer följa detta projekt!

EDIT: Glömde skriva att du helst då givetvis skall köra utan katalysator, eller sönderknackad. Detta hjälper både prestanda och ljudet. Lär få ett ljud mycket mer likt rallybilars. smile

Du verkar vara ganska kunnig på det där, så följer dina råd smile

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
turboforssen Telge Drifting Team
21 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

Smiley skrev:
Sen var det då prestandan. För att uppnå max prestanda, så skulle jag nog använda 2" eller 2.25" från grenröret och bakåt för att få ett lagom mottryck,

orginal siter det ju 2.25 så varför strypa motorn 
köp extraktor å sätt på 2.5" så kännar du 10-15% mer hk

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
21 oktober 2007 · 5 753 Inlägg

tias aka katten skrev:
svetsa fast fjädern???

ingen höjdare att svetsa i fjäderstål roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Glenn9K Montör
21 oktober 2007 · 664 Inlägg

turboforssen skrev:

Smiley skrev:
Sen var det då prestandan. För att uppnå max prestanda, så skulle jag nog använda 2" eller 2.25" från grenröret och bakåt för att få ett lagom mottryck,

orginal siter det ju 2.25 så varför strypa motorn 
köp extraktor å sätt på 2.5" så kännar du 10-15% mer hk

Oj sant. Tänkte snett. Jag är helt insnöad i 1.8L motorer. Precis som turboforssen sa här så borde du nog bygga i 2.5" hela vägen. Och för att få så mycket som 10-15% hp gain, så måste man ha ett skitbra byggt extraktorgrenrör som stämmer perfekt med avgaspulser, och sedan efter det ett noggrant byggt avgassystem utan jobbiga kanter som skapar turbulens, utan kantiga svängar som bromsar, osv osv. Men ja, det kan gå.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Smiley Legitimerad Lamphållare
21 oktober 2007 · 369 Inlägg

Cpbox skrev:

turboforssen skrev:

Smiley skrev:
Sen var det då prestandan. För att uppnå max prestanda, så skulle jag nog använda 2" eller 2.25" från grenröret och bakåt för att få ett lagom mottryck,

orginal siter det ju 2.25 så varför strypa motorn 
köp extraktor å sätt på 2.5" så kännar du 10-15% mer hk

Oj sant. Tänkte snett. Jag är helt insnöad i 1.8L motorer. Precis som turboforssen sa här så borde du nog bygga i 2.5" hela vägen. Och för att få så mycket som 10-15% hp gain, så måste man ha ett skitbra byggt extraktorgrenrör som stämmer perfekt med avgaspulser, och sedan efter det ett noggrant byggt avgassystem utan jobbiga kanter som skapar turbulens, utan kantiga svängar som bromsar, osv osv. Men ja, det kan gå.

Nu ere ju så att jag inte har råd att låta någon firma bygga ett extraktorgrenrör som stämmer perfekt med avgaspulser, så haru någon annan idé hur jag kan få ett bra extraktorgrenrör?

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang