Projekt : nybörjar "bygge" volvo 740 89

Smiley Legitimerad Lamphållare
15 december 2007 · 369 Inlägg

zajja skrev:
Jag tycker du ska läsa mer om hur "turbovärlden" fungerar, 1.2 bar i en original motor med original avgassystem så har du vääldigt mycket avgasmottryck både p.g.a grenröret och avgassystemet, oftast detta som dödar motorer när folk bara skruvar laddtryck.

på sävarturbo.se och på deras forum finns oändlig information om hur turbo etc fungerar (börja med att läsa Jens Gustavsson artiklar) och massvis med info om volvo motorer etc.

Med den vetskap du har nu är det nog bäst att börja på små trimning och lära sig hur allt funkar innan du ens börjar tänka på 300häst och uppåt (eller spendera många timmar åt att läsa som jag tidigare sa)

Ifall du hade läst i början så står det att jag ska bygga eget avgas system...

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
zajja
15 december 2007 · 645 Inlägg

Smiley skrev:

zajja skrev:
Jag tycker du ska läsa mer om hur "turbovärlden" fungerar, 1.2 bar i en original motor med original avgassystem så har du vääldigt mycket avgasmottryck både p.g.a grenröret och avgassystemet, oftast detta som dödar motorer när folk bara skruvar laddtryck.

på sävarturbo.se och på deras forum finns oändlig information om hur turbo etc fungerar (börja med att läsa Jens Gustavsson artiklar) och massvis med info om volvo motorer etc.

Med den vetskap du har nu är det nog bäst att börja på små trimning och lära sig hur allt funkar innan du ens börjar tänka på 300häst och uppåt (eller spendera många timmar åt att läsa som jag tidigare sa)

Ifall du hade läst i början så står det att jag ska bygga eget avgas system...

Har inte läst från början nej, och äre så får du ju ner avgasmottrycket betydligt men mycket kvar innan ditt effektmål
Läs denna tråd (venne om man får länka till trådar på andra forum men ja görnt.)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11843 där haru vad som behövs vetas wink

Senast redigerat av zajja (15 december 2007)

//Marcus Saari
Smiley Legitimerad Lamphållare
15 december 2007 · 369 Inlägg

tack smile och btw jag e 16 år och vet hur turbomotorer fungerar men inte alla detaljer, e bra mycket bättre på sugmotorer, men kostar så mycket att få ut högre effekter ur dem, därför har jag valt att bygga turbo maskin

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
zajja
16 december 2007 · 645 Inlägg

Smiley skrev:
tack smile och btw jag e 16 år och vet hur turbomotorer fungerar men inte alla detaljer, e bra mycket bättre på sugmotorer, men kostar så mycket att få ut högre effekter ur dem, därför har jag valt att bygga turbo maskin

Ok, därför jag gett dig litt hjälp på traven, är själv 17... bara att läsa och skruva så kommer man frammåt ! big_smile

//Marcus Saari
Smiley Legitimerad Lamphållare
16 december 2007 · 369 Inlägg

zajja skrev:

Smiley skrev:
tack smile och btw jag e 16 år och vet hur turbomotorer fungerar men inte alla detaljer, e bra mycket bättre på sugmotorer, men kostar så mycket att få ut högre effekter ur dem, därför har jag valt att bygga turbo maskin

Ok, därför jag gett dig litt hjälp på traven, är själv 17... bara att läsa och skruva så kommer man frammåt ! big_smile

Okej, jo man får göra det smile

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Mäki Långsam Perfektionist
16 december 2007 · 4 800 Inlägg

Det finns regler för hur "sidepipes" får vara. Vad jag har hört så får det BARA gå ut på vänster sida, och det efter sista öppningspunkten. (alltså efter bakre dörren på vänster sida).
Angående laddtryck så är det i runda slängar dubbla effekten vid 1 bar´s ladd.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Smiley Legitimerad Lamphållare
16 december 2007 · 369 Inlägg

Mäki skrev:
Det finns regler för hur "sidepipes" får vara. Vad jag har hört så får det BARA gå ut på vänster sida, och det efter sista öppningspunkten. (alltså efter bakre dörren på vänster sida).
Angående laddtryck så är det i runda slängar dubbla effekten vid 1 bar´s ladd.

Ja ska nog inte ha sidepipes får bli ett "vanligt" men endå hemabyggt, ja då blir 1,2 perfa=)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
zajja
16 december 2007 · 645 Inlägg

Mäki skrev:
Det finns regler för hur "sidepipes" får vara. Vad jag har hört så får det BARA gå ut på vänster sida, och det efter sista öppningspunkten. (alltså efter bakre dörren på vänster sida).
Angående laddtryck så är det i runda slängar dubbla effekten vid 1 bar´s ladd.

"dubbla effekten vid 1 bar" beror ju helt på omständigheterna, en "för liten" turbo ger en låg verkningsdrag och högt avgasmottryck och fastän den laddar 1 bar så blir inte effekten speciellt mycket, säg kanske 180hk på b230f och sedan med ett större aggregat vid samma ladd kanske ger 230hk men då får man ju även senare laddtryck, så att säga sådär är lite fel.

//Marcus Saari
Mäki Långsam Perfektionist
16 december 2007 · 4 800 Inlägg

zajja skrev:

Mäki skrev:
Det finns regler för hur "sidepipes" får vara. Vad jag har hört så får det BARA gå ut på vänster sida, och det efter sista öppningspunkten. (alltså efter bakre dörren på vänster sida).
Angående laddtryck så är det i runda slängar dubbla effekten vid 1 bar´s ladd.

"dubbla effekten vid 1 bar" beror ju helt på omständigheterna, en "för liten" turbo ger en låg verkningsdrag och högt avgasmottryck och fastän den laddar 1 bar så blir inte effekten speciellt mycket, säg kanske 180hk på b230f och sedan med ett större aggregat vid samma ladd kanske ger 230hk men då får man ju även senare laddtryck, så att säga sådär är lite fel.

Om man nu ska räkna så där måste man ju självklart räkna med att rätt grejer sitter monterade och allt allt är inställt riktigt. Men jag håller med också.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Smiley Legitimerad Lamphållare
18 december 2007 · 369 Inlägg

ja då har man löst detta problem med oljan, var ju inte så svårt, bara dra en ledning där oljetrycksgivarn sitter sen sätter man den på sidan av den ledningen (oljetrycksgivarn) sedan så när oljan ska ner igen så ere bara dra en ledning ner till sumpen igen smile

Nu på torsdag fram tills söndag ska jag arbeta med volvon hela dagarna (så länge det e ljust) så kommer komma en stor update på söndagen / Smiley

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Tias88 OEM Rox
20 december 2007 · 245 Inlägg

Finfint o börja med Volvo som förstabil!

Jag förstår också att du vill ha turbo, lättad bil osv.. men jag är själv extremskeptisk till såntdär, har själv kompisar som bara satsa på fete-effekten o sen gick de åt helvete för de kunde inte klara av de.. Så ta de lugnt!

Hur ska du göra med bes. på bilen förresten? eller ska du köra obesiktigat? Mitt tips är ju att du gör iordning bilen o övningskör ett tag, sen när du fått pengar så byter du upp dig till en turbo, eller alternativ redan nu köper en TIC kaross utan motor o inredning.. då är du ju halvvägs där smile

Det är ingen idé att jag predikar om att man inte ska ha effektfulla bilar i början för du kommer inte lyssna ändå big_smile kommer ihåg själv hur det var, men faktum är att jag som kört den nästan slöaste bilen av polarna är den enda som inte bulat den, skadat mig själv osv, och ändå är jag faktiskt duktig på att köra bil, drifta i snön osv. Har man ingen dyr bil så vågar man chansa lite mer i snön o på somrarna är den så slö att det inte kan hända så mkt smile

Ett STORT lycka till!

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Smiley Legitimerad Lamphållare
20 december 2007 · 369 Inlägg

Tias88 skrev:
Finfint o börja med Volvo som förstabil!

Jag förstår också att du vill ha turbo, lättad bil osv.. men jag är själv extremskeptisk till såntdär, har själv kompisar som bara satsa på fete-effekten o sen gick de åt helvete för de kunde inte klara av de.. Så ta de lugnt!

Hur ska du göra med bes. på bilen förresten? eller ska du köra obesiktigat? Mitt tips är ju att du gör iordning bilen o övningskör ett tag, sen när du fått pengar så byter du upp dig till en turbo, eller alternativ redan nu köper en TIC kaross utan motor o inredning.. då är du ju halvvägs där smile

Det är ingen idé att jag predikar om att man inte ska ha effektfulla bilar i början för du kommer inte lyssna ändå big_smile kommer ihåg själv hur det var, men faktum är att jag som kört den nästan slöaste bilen av polarna är den enda som inte bulat den, skadat mig själv osv, och ändå är jag faktiskt duktig på att köra bil, drifta i snön osv. Har man ingen dyr bil så vågar man chansa lite mer i snön o på somrarna är den så slö att det inte kan hända så mkt smile

Ett STORT lycka till!

Tack smile Jo men har kunnat köra bil utan problem sen jag var 13, sen kör jag cross också och dom har ju mer hk per kg en vad en volvo med 300-350 kusar har, så tror inte att det blir några större problem att kontrolera effekten, men tiden får väl utvisa, jo ska besiktiga bilen men ska göra ombesikning eller vad det heter, annars så får jag plocka bort alla turbo grejer innan besikning och sätta på efter igen

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Phaetoon
20 december 2007 · 8 156 Inlägg

Det är lite skillnad på en cross och en bil. Man känner inte av vägbanan på samma sätt och man märker inte av hastigheten på samma sätt heller.
Men jag tror nog att du kommer klara dig ganska så bra, även om du säkert lärt dig en massa dumma saker wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Smiley Legitimerad Lamphållare
20 december 2007 · 369 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det är lite skillnad på en cross och en bil. Man känner inte av vägbanan på samma sätt och man märker inte av hastigheten på samma sätt heller.
Men jag tror nog att du kommer klara dig ganska så bra, även om du säkert lärt dig en massa dumma saker wink

Haha jo visst ere skillnad, bilen e segare:D nej men tänkte mest på axxet upp till 100-110, sen säger min cross nej jag vill inte mer ^^,

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Crall julgran
20 december 2007 · 214 Inlägg

spännande projekt du har och en fin bil smile Själv hade jag köpt en färdig turbo bil så man slipper bekymer med besikting osv, men det är klart att de är kul att bygga själv smile

Lycka till iafall big_smile

Mickius
23 december 2007 · 4 670 Inlägg

Hade jag varit dig hade jag sålt denna bil och köpt en turbo istället.. skiljer inte så jävla mycket i pengar o du kommer tjäna på det i slutänden..

och håller med kille som pratar om hur det är o få körkortet o ha en bil med lite klös i. skulle faktiskt inte rekomendera de.. vet när ja hade min saab.. gick rätt bra hade 1,6-1,7 bars tryck så den gick rätt friskt o många gånger gasade man lite för mycket på fel ställen så man har varit nära ett par ggr o köra i men klarat sig som tur e.. enligt min mening köp en turbo och låt trimmningen avvakta och lär dig hantera bilen helt. kommer du tjäna på vet hur det är med grupptryck och om nån vill raca på fel ställe.. lätt o ge bilen för mycket gas..


Bara ett litet råd!

Senast redigerat av mickius (23 december 2007)

Smiley Legitimerad Lamphållare
23 december 2007 · 369 Inlägg

mickius skrev:
Hade jag varit dig hade jag sålt denna bil och köpt en turbo istället.. skiljer inte så jävla mycket i pengar o du kommer tjäna på det i slutänden..

och håller med kille som pratar om hur det är o få körkortet o ha en bil med lite klös i. skulle faktiskt inte rekomendera de.. vet när ja hade min saab.. gick rätt bra hade 1,6-1,7 bars tryck så den gick rätt friskt o många gånger gasade man lite för mycket på fel ställen så man har varit nära ett par ggr o köra i men klarat sig som tur e.. enligt min mening köp en turbo och låt trimmningen avvakta och lär dig hantera bilen helt. kommer du tjäna på vet hur det är med grupptryck och om nån vill raca på fel ställe.. lätt o ge bilen för mycket gas..


Bara ett litet råd!

Ja sälja kan man ju göra (det e ju den enkla vägen) men skulle knappt få någe för denna nu endå så fortsätter (ifall jag får ett bud på 5000 för den så säljer jag) jag e inte den som faller för grupptryck och denna effekt ska inte vara där för att köra snabbt med utan för att man ska kunna drifta någolunda, köra snabbt kan alla göra...

Edit: har suttit o läst i denna tråd nu http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245 och börjar ge upp om att få igenom min bil i besiktningen, skulle vara ifall jag totalt byggde om den till amatör bygge men har inte så mycket erfarenhet eller pengar till att göra det =/ så ifall någon har lust o köpa denna bil som isbil eller någe så e den till salu för 5000kr ( kommer säljas med fungerande motor ihopsatt isåfall )

Edit: Ja i dag har jag i princip suttit hela dagen och funderat på vad jag ska göra, och har kommit fram till att den får en trimmad sugis, kommer få 15 tusen i vår när jag säljer min moppe till min brosa så kommer då inhandla vassare kam,nya ventiler (större), ny bränsle pump och spridare + sportluftfilter och kommer plocka ner hela blocket nu i vinter o rengöra allt kolvar och stakar även porta toppen och måla blocket

Senast redigerat av Smiley (25 december 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Smiley Legitimerad Lamphållare
28 december 2007 · 369 Inlägg

Ja har då vart ute och tagit bort den sista mattan i bilen o rensat lite i den tog också bild på topplockspackningen och blocket, har även monterat ditt mittpanelen här e lite bilder:

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/216895_5u1igr.jpg
Här är topplockspackningen som har gjort sitt för länge länge sedan

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/216898_qdmarh.jpg
Här ser man blocket, ser värre ut en vad det är (det är endast ytrost har borstat på andra sidan) men blocket behöver endå målas om, kolvarna skas tas ut o göras rena o fina smile ev bytas ifall dom ser dåliga ut

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/216899_06q2z1.jpg
Var tvungen att ta bort/losa en del av mittenpanelen för att kunna lossa en slags isoleringsmatta? iaf så var den blött och vägde säkert 4kg

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/216902_v539oj.jpg
Här ser man lite också, i mitten där det var ciggtändare skas det monteras en aluplata, där oljetryck osv får synas

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/216906_v31jjt.jpg
Nu är den j**la mattan borta, på passagerar sidan gjordes samma sak smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/216908_oczfb7.jpg
sen vara bara att montera tillbaka allt

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/216909_5d7k71.jpg
snart är inredningen klar, ska städa upp lite, sätta in störtbur, sen ska det lackas vit (plåten inuti) och sedan ska 2st skålade racing/rally stolar in sedan e jag nöjd med inredningen

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/216911_47bk8j.jpg
Sedan ska baklysena bytas till nya (dom ska tonas lite svarta) även vita blinkers fram och på sidorna ska på så lite "styling" blire wink

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/216914_r2bt83.jpg
dödade en spindel, hatar dom och strax efter så börjde det regna =/

Ni får vänta med motor trimmning tills i vår då jag har sålt min moppe till min bror och vädret har blivit bättre, kommentera gärna, ger en lite extra krafter när man bygger smile
Mvh
Smiley

Senast redigerat av Smiley (28 december 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Etingelholm
28 december 2007 · 979 Inlägg

tycker inte om volvo igentligen. Men hoppas den blir bra. Lycka till med dig!

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
baltis
28 december 2007 · 1 948 Inlägg

Vad e det för mesar som säger att man ska ha slöa bilar som första bil? big_smile det var ju på den tiden man inte fattade hur jävla ont det gör att köra i smile såg själv till att köpa mig en 300hk 740 tic som första bil... den var rolig... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang