byta växellåda i en 855 t5r automat>manuell

Fr3ddan
14 oktober 2007 · 204 Inlägg

tjeenare
det är så att ja ska köpa en bil, en 855 T5R -95
det är automat och den har pajat(friläget går i hela tiden,den blev bara svagare och svagare i vintras)
så ja tänkte köpa den för ett rimligt pris å sätta i en manuell 5växlad låda.
har stor erfarenhet av bil mek.

men ja undrar vad man ska göra med oljeledningarna som går till automatlådan å var ska ja hitta en 5vxl manuell låda som är till en T5R??

här hittade ja en sida med lådor:http://www.lagabasen.se/resultat.aspx?bilkod=5055&delkod=7702&sort=2
men ingen av dom står det att det är T5R.

man skulle ju kunna hitta en krockad 855 T5R och plocka alla delar ifrån den, koppling,distanser,drivaxlar,växelspaken,mm

vet ni var det skulle finnas?

/tack på förhand fidde

Fr3ddan
15 oktober 2007 · 204 Inlägg

ingen? sad

Harrysson
15 oktober 2007 · 19 Inlägg

Det du behöver är manuell växellåda. Finns 2 lådor och välja på M56H samt M59.

m56 sitter i 850 turbo och är utan diff samt m59 är en diffad låda som kommer i från R.

Köper du en m56 så passar dina drivaxlar från automaten. Men om du ska köra med m59 lådan måste du ha en annan  drivaxel på höger sidan för den gamla kommer inte att passa.

Vidare behöver du pedalställ.svänghjul,koppling, vajrarna från växellådan till växelspaken., spakställ samt ny mittkonsol som är anpassad till manuell växelåda.

Du kan ha kvar gamla kylaren. Sen måste du dra en strömsladd från startmotorn till kontaktstycke B som sitter under styrboxarna vid spolarvätske påfyllningen.

Har du några mer frågor så är det bara att höra av sej, Kan ev sälja ett kit till dej om du är intresserd med allt som behövs för att bygga om från automat till manuell.

Mvh christian

Volvo V70r
Fr3ddan
15 oktober 2007 · 204 Inlägg

det enda som ja undrar i nuläget är hur ja ska göra med oljeledningarna som kommer ifrån lådan?
angående elen så har ja läst lite och det ska bara va att dra 2 kablar till back ljuset och sätta in i plinten ifrån automaten.
ja har sett på ett elchema att det är nån form av databox till automatlådan, ska den bara sitta kvar?

va skaru ha för ett sånt kitt? bilen som ska byggas om är en 855T5R.
ja ska hämta delar på jb, bara till att skriva upp en lista på vad som behövs å sen gå och plocka.

men vilken låda ska ja välja? ja ska chippa den så det blir runt 300kusar. vilken är bäst till det?

sen måste koppling,svänghjul,1 drivaxel å hela köret till också.

är det inte bättre att hitta en lätt krockad 850,855 å plocka delar ifrån på blocket men växellåda på jb?

för det lär blir lite dyrt att handla på jb tyvärr:(

har du hela paketet? växellåda,rubbet för en konvertering? på jb lär delarna kosta 10papp
å det är mer än va jag har tänkt mig.

/mvh fredrik

Christian S
16 oktober 2007 · 4 816 Inlägg

Det är bara att koppla bort dom från kylet, det kommer komma en del olja när du gör det så ha ett kärl under.

Boxen till lådan ska väck.

M56H är den som håller bäst men hittar du ingen till ett vettigt pris så går det lika bra med vilken M56 som hellst från 850/X70.

Ring till lite olika bildemonteringar och säg att du vill veta vad dom ska ha för allt som behövs för att bygga om den till manuell.




Här är en guide tagen från FAQ på TPC forumet.

Det som behövs för att byta från automat till manuell är först och främst en manuell växelåda m56 eller m59, jag valde en m59. Du behöver drivaxlarna både höger och vänster då de inte är samma på automaten. Du behöver ett svänghjul från en manuell samt tryckplatta och lameller. sedan tillkommer växelställ med tillhörande vajrar och pedalställ med kopplingspedal.

Du behöver också huvudkopplingscylinder och slavcylinder med tillhörande rör i mellan. Du behöver också byta mittkonsolen då damasken till växelspaken inte passar i hålet till automatspaken(hålet är för stort). Jag bytte dock inte mittkonsolen utan satte dit en plåt på undersidan som damasken passade i. Det är lite arbete med att byta men det är inget speciellt avancerat. Hålet i torpedväggen där vajrarna till växelspaken går in sitter med en platta som sitter fast på vajern. Den plattan är likadan på både manuell och automatvajern. Huvudkopplingscylindern sitter i torpedväggen under vakumklockan, på automaten sitter en täckplatta över hålet med två skruvar som du lossar på insidan i kupen.

På äldre årsmodeller sitter kablen till hastighetsmätaren i växelådan, men på nyare årsmodeller tas signalen från ABS-givaren på vänster sida. På min 95:a satt den i växellådan, men på m59 lådan som jag satte dit fanns inte den kontakten. Man tar bara de två trådarna i kontaken och löder på dem på de två trådarna till ABS-givaren. Sedan måste man förbikoppla startlägesspärren. Den som gör att man måste starta med parkeringsläget i. I det stora kontaktstycket som sitter i automaten kopplar du en tråd mellan kontakt 6 och 10. Sedan sitter på den manuella lådan backljuskontakten på ovansidan av lådan med en egen kontakt, på automaten sitter den i det stora kontakstycket. Koppla därför kontakt 5 och 9 till backljuskontakten. På undersidan av behållaren till bromscylindern sitter en liten pip som är pluggad, klipp av pluggen och koppla in slangen till huvudkopplingscylindern där. Bromsarna och kopplingen använder samma behållkare.

Som sagt det är lite mer jobb med att byta från automat till manuell än att bara byta låda. Det stora arbetet är dock att byta lådan resten är bara småplock. Annars är det lika enkelt att byta till manuell som att byta automaten till en annan automat.


På 850 -94 Turbo Automat så behöver man koppla en tråd mellan kontakt 6 och 7, då det ibland förekommer att 10:an är tom.

Jag byggde om min V70 till manuell i vintars så är det något du undrar över så är det bara att fråga.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Harrysson
16 oktober 2007 · 19 Inlägg

Som Christian S säger är det bara att rycka ur olje ledningarna samt styrboxen.

Är bara att åka ner till jb och plocka med dej saker. Allt du behöver finns på självplocken.

Volvo V70r
Fr3ddan
16 oktober 2007 · 204 Inlägg

bygget börjar om ca 2 veckor, tänkte att det är ju bra att vara lite förberedd=)

men angående oljeledningarna, sk ja bara koppla ihop dom? är det samma olja som i resten av motorn?

v8rickard Gammelbilsnörd
16 oktober 2007 · 450 Inlägg

fidde_745 skrev:
bygget börjar om ca 2 veckor, tänkte att det är ju bra att vara lite förberedd=)

men angående oljeledningarna, sk ja bara koppla ihop dom? är det samma olja som i resten av motorn?

Det kan ju vara en ide att plugga kylets ledningar om du inte vill att det skall komma in skit o du vill kunna använda igen. Det kommer bara att rinna ut automatlådeolja så det är inget som har med motorn att göra.

SevilleDiesel
17 oktober 2007 · 152 Inlägg

hmm...inte för att jag vet om just denna modell,men kanske du ska kolla om det skiljer på annan kringutrustning som SvenskBilprovning kan klaga på. Har en bekant som fick strul när han satt i aut. från man. låda på en Ford. De gnällde på avgasrening och skillnader i typutförande och intyg och... *suck*

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Harrysson
17 oktober 2007 · 19 Inlägg

enligt lag får du inte göra bytet utan att reg besiktabilen efter, Har kört igenom min gamla 850 i 3 år med fel växellåda utan några problem + en flygande bes.

Volvo V70r
Fr3ddan
18 oktober 2007 · 204 Inlägg

hej

självklart ska ja reg besiktiga de så man e  på den säkra sidan smile

finns det inte nått som heter "typa om fordonet"? har hört av en som bytte ifrån automat>manuell i hans 740 å han sa att det kostar ca 500spänn

/fidde

Christian S
18 oktober 2007 · 4 816 Inlägg

Har för mig att jag betalade 800:- när jag reggade o min för någon månad sedan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Du
10 november 2007 · 121 Inlägg

Harrysson skrev:
enligt lag får du inte göra bytet utan att reg besiktabilen efter, Har kört igenom min gamla 850 i 3 år med fel växellåda utan några problem + en flygande bes.

Konstigt jag har själv byggt om en automat till manuell och besiktningsgubben sa att det var helt lagligt.

Han sa att tvärtom (att byta från en manuell till automat) inte är lagligt.

3st besiktningar på 3olika ställen har den gått igenom.

turbodeath
10 november 2007 · 2 452 Inlägg

stämmer det fran manuel till automat är lite bökigare....en regbesiktning kostar ca 800kr o det är det värt...har själv besiktat ett antal fordon som har varit automat men sen blivit manuella...

döden kommer tillbaka
v8volvo
16 januari 2008 · 214 Inlägg

ha byggt om min 855 t5 till manuell och bryggat kontakten men får ingen gnista numera nån som har nåt bra tips? ha mätt tändlägesgivaren hallgivaren spolen mm provat annan spole och lägesgivaren men måste nog testa hallgivaren oxå men är tacksam för svar

Greeken
1 maj 2010 · 161 Inlägg

Har en fråga angående växellåds byte.

Jag har en volvo 850 T5 - 94a manuell men jag tror vävellådan håller på att rasa så min fråga är kan man stoppa i en v70R låda i den som är manuell utan att byta drivlina m.m??

drivein
27 maj 2010 · 223 Inlägg

Greeken skrev:
Har en fråga angående växellåds byte.

Jag har en volvo 850 T5 - 94a manuell men jag tror vävellådan håller på att rasa så min fråga är kan man stoppa i en v70R låda i den som är manuell utan att byta drivlina m.m??

hur blir det med slavcylindern? 850 har utgående och dem har väll ingående?

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
850_GLT
23 februari 2011 · 947 Inlägg

jag håller på att byta till T5 i min 850 cab. Motorn jag som jag har sitter det en automat låda på. Hur gör jag för att få loss convertern så jag kan sätta dit en tryckplatta istället?

Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Volvo V70 (2012)
mange_240
23 februari 2011 · 1 562 Inlägg

du släpper på skruvarna , genom hålet där startmotorn sitter.

850_GLT
23 februari 2011 · 947 Inlägg

mange_240 skrev:
du släpper på skruvarna , genom hålet där startmotorn sitter.

så jag måste först bort med startmotorn?

Volvo V70 (2012)
Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang