Ok! här kommer mitt projekt, en Volvo 242 -75 byggd helt
i plåt av Kjell Brorhed i slutet av 80-talet
och början av 90-talet. Bilen har varit avställd sen -93 
och verkar ha varit förvarad utomhus en längre tid
så rosten har tagit hårt på den 
 till och börja med så har jag lagat golvet och 
motorrumet, karrosen får vänta tills senare.
ny motor ska den med få! en B204ft  på 190Hk 290Nm är införskaffad till bilen
Info jag fick av Bilsport om bilen:
Du har fått tag på en bil som du ska vara rädd om, min vän. 
Han som byggde den gick tyvärr bort alltför tidigt. 
Det rör sig om en mycket skicklig och energisk bilbyggare som hette Kjell 
Brorhed, uppväxt i Oskarström nordöst om Halmstad. 
Jag lärde känna Kjell under slutet av 80-talet då vi ställde ut våra 
Volvo-byggen på Vallåkraträffen. 
Bilen du nu blivit ägare till skrev jag om i Bilsports dubbelnummer 1/2 från 
1989. Samma år blev Kjell en av finalisterna i Bilsports andra 
bilbyggartävling. Han fick en Mazda 323. Första byggrapporten publicerades i 
Bilsport nummer 24 89. Den andra i Bilsport nummer 6 90. Kjell blev korad 
till totalsegrare och bilen presenterade vi i färdigt utförande i Bilsport 
11 90. 
Fyra år senare var han tillbaks på löpsedlarna. Då hade Kjell satt 
vinkelslipen i en Volvo 245 Kombi från 81 som taksänkts, kortats och byggts 
om till tvådörrarsutförande. Bilen var så smakfullt ombyggd att den fick 
pryda omslaget till programtidningen om Vallåkraträffen 1994! 
Kjells känsla för form och hantering av svets och vinkelslip gjorde att han 
blev erbjuden jobb i USA, eller rättare sagt han blev ombedd att komma över 
så fort som möjligt för att hjälpa till med färdigställandet av det 
schwieziska tuningföretaget Rinspeeds konceptbil Mono Ego, som skulle 
premiärvisas på bilsalongen i Genève våren 97. 
Jag gjorde en stor artikel om de duktiga svenskarnas vedermödor i USA i 
Bilsport nummer 13 97. 
Hälsningar 
Bilsport 
Håkan ²Molle² Molin.
Sen ett litet bildspel med 
http://media.putfile.com/Bildspel-GTK