välja olja?

moose46019 study
18 oktober 2007 · 772 Inlägg

anledningen till att biltema är billiga är ju för att de inte har något ceritficat dvs LL eller någe sådant.
nog alltid för att olja kan vara bra även i fall det inte är LL. men själv tänker jag så här bättre safe then sorry där av kör jag på castrol olja lite dyrare givetvis det är jag medveten om men det är värt det i längden.

btw verktygen på biltema är grymt bra i alla fall 10års. jag kan erkänna att jag har sönder några billigare ifrån dem men köper man de kraftiga så håller de

Racing_
18 oktober 2007 · 228 Inlägg

Inge fel på Biltemas Olja... Jag har kört me de i tävlingsbilen o inte fan har den rasat äntongue

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
sik
18 oktober 2007 · 1 072 Inlägg

Racing_ skrev:
Inge fel på Biltemas Olja... Jag har kört me de i tävlingsbilen o inte fan har den rasat äntongue

Har du bänkat bilen och sen kört med biltema. och kört bra länge och bänkat igen. Skulle garanterat se förlust mot dyrare olja då rent effektmässigt!

Varför är olika Whiskey dyrare än andra? Den billigare är säkert bättre! Varför oljetråden kommer upp jämt är konstigt men många verkar vara blåögda och jämföra en Fiat med en Ferrari (båda börjar juh på F) Precis som eran åsikt Olja är ju Olja och biltema är bäst?!?!

Racing_
18 oktober 2007 · 228 Inlägg

sik skrev:

Racing_ skrev:
Inge fel på Biltemas Olja... Jag har kört me de i tävlingsbilen o inte fan har den rasat äntongue

Har du bänkat bilen och sen kört med biltema. och kört bra länge och bänkat igen. Skulle garanterat se förlust mot dyrare olja då rent effektmässigt!

Varför är olika Whiskey dyrare än andra? Den billigare är säkert bättre! Varför oljetråden kommer upp jämt är konstigt men många verkar vara blåögda och jämföra en Fiat med en Ferrari (båda börjar juh på F) Precis som eran åsikt Olja är ju Olja och biltema är bäst?!?!

Trofan att det effektförlust efter att ha kört bra länge eftersom en motor slits ! ..Den är ju knappast ny o fräsh efter att ha kört  ett par tusen mil ...

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
BMW-328I
18 oktober 2007 ·

Jag fattar inte, påstår folk här att biltemas olja ska vara bättre än många andra som är dyrare eller vad?

Folk får köpa vilka oljor de vill sen om dom är snåla eller inte fattar vad som är bäst är upp till dom. Biltemas olja funkar säkert kanon för vanliga svensson som kör till jobbet och inte varvar mer än 3000rpm.

big_smile

sik
18 oktober 2007 · 1 072 Inlägg

En motor ska inte slitas onormalt mycket. Ett par tusen är mycket så du bör kanske byta kvalité? Onormala effektförhållanden påverkar hållfasthet och pålitlighet och även riktigt hård körning men en bra olja klarar det mycket bättre!

camaro67 Meister
18 oktober 2007 · 6 763 Inlägg

sik skrev:

Racing_ skrev:
Inge fel på Biltemas Olja... Jag har kört me de i tävlingsbilen o inte fan har den rasat äntongue

Har du bänkat bilen och sen kört med biltema. och kört bra länge och bänkat igen. Skulle garanterat se förlust mot dyrare olja då rent effektmässigt!

Varför är olika Whiskey dyrare än andra? Den billigare är säkert bättre! Varför oljetråden kommer upp jämt är konstigt men många verkar vara blåögda och jämföra en Fiat med en Ferrari (båda börjar juh på F) Precis som eran åsikt Olja är ju Olja och biltema är bäst?!?!

Där tog du ganska dumma exempel. Ferrari ägs av Fiat.  Och om du sätter ett Fiat märke på en Ferrari så kan du inte sälja den för samma pris utan du får dumpa priset med X antal hundra k. Ferrari säljer inte bara för att de gör bra saker, vilket de även gör men de säljer oftast för att det är prestige att åka ferrari.

Whiskey exemplet är ju samma sak där, plus att där har du ju olika lagrings tid pådet och det kostar att hålla värmen och lokal hyra kostar åxo.

Vad kan man konstatera av det? Man betalar ofta för märket! OCh slå Biltema olja i en Saab är inga problem. Och du kan antagligen slå de i en ferrari med även om du kanske inte får göra de för garantier och sånt. cool

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Du
18 oktober 2007 · 121 Inlägg

sik skrev:

Racing_ skrev:
Inge fel på Biltemas Olja... Jag har kört me de i tävlingsbilen o inte fan har den rasat äntongue

Har du bänkat bilen och sen kört med biltema. och kört bra länge och bänkat igen. Skulle garanterat se förlust mot dyrare olja då rent effektmässigt!

Varför är olika Whiskey dyrare än andra? Den billigare är säkert bättre! Varför oljetråden kommer upp jämt är konstigt men många verkar vara blåögda och jämföra en Fiat med en Ferrari (båda börjar juh på F) Precis som eran åsikt Olja är ju Olja och biltema är bäst?!?!

Hehe, måste nästan hoppa in i disskussen nu då jag läst med nöjje i den. tongue

(Själv kör jag med Quakerstate och castrol. ..dyr olja)

Bara för att en olja är billig innebär detta INTE att den smörjer sämmre!, bara att det inte är samma pris på råvarorna som används i den! (Ev. även vem som säljer.)

En lågpris olja kan smörja jämnvärdigt eller rent av bättre än en dyr olja men tex. inte ha samma livslängd som en dyr olja.

Att påstå att man skulle bänka en tävlingsbil före och efter är ju det fånigaste jag hört då det är klart som korvspad att en tävlingsbil slits vet ju vem som hellst!
(Om man byter olja ofta så har ju livslängd inte så stor betydelse!)

Ingen har väl sagt att biltema är bäst? -möjligtvis att det är ett bra alternativ.

Oljor klassas in i kategorier om hur bra oljan är i smörjningsgrad. 1.2.3.4.5 tex.
Minns jag rätt så har biltema inte klassats sämre än oljor som är flera grr så dyr.
Däremot är det inte sagt att biltema oljan klarar av en samma bytesintervall för det.

Wisky gillar jag iallaf. Lord Calvert och den är inte dyrast heller.

/MVH Raz

sik
18 oktober 2007 · 1 072 Inlägg

Den delen med bänkningen är rätt intressant då jag sett vid ett tillfälle då bilen ifråga körde ett visst märke (okänt för mig) och hade då dåligt oljetryck. Bytte till Omega och fick då ut en bättre effekt. Nu va inte detta en standard bil men slutresultatet är helt klart värt att nämna just beroende på oljor, smile

Och som han skrev,tävlingsbil. I vad? Folkrace skulle jag tro för där skulle jag kört Biltema.

200_sx Besiktningstekniker
18 oktober 2007 · 275 Inlägg

Biltemas olja är exakt densamma som STATOIL säljer..! Alltså "tappat av samma kran"

Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
skylinx
18 oktober 2007 · 31 Inlägg

jag kan av egen erfarenhet säga att biltemas olja inte är något för mig. köpte deras 5-40 och bilen gick väl ok, men efter 300 mil kändes det verkligen att bilen blev tröttare så efter 500 mil med biltema olja bytte jag till mobil 1 och alla hästar hittade hem igen och de var hemma hela tidens tills jag bytte oljan igen efter 1200 mil.

kan tillägga att jag körde normalt med bilen och att bilen var en bmw 316 -92

därmed är det inte sagt att allt biltema säljer är trams, däremot oljan skulle jag personligen inte rekommendera till någon.

Racing_
18 oktober 2007 · 228 Inlägg

200_sx skrev:
Biltemas olja är exakt densamma som STATOIL säljer..! Alltså "tappat av samma kran"

Precis! .. Att folk inte fattar det...Skulle man sätta en lapp på biltemas olja där det står Mobile 1 så skulle den helt plötsligt vara bra...haha

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
Megavirus
18 oktober 2007 · 100 Inlägg

Kul att ni vet mer än mig som jobbat med att tillverka alla sorters oljor i 3 år ..

biltemas olja är inte i närheten av samma som statoil säljer... säger det sista gången nu...

Biltemas olja ( vissa sorter bla mineral oljan ) är "typ" gammal spillolja som vi rengör filtrerar och tillsätter nya mineraler och liknande i...

sen många gånger är det samma " råolja " som vi tillverkar från men ingridienserna är då väääälidigt olika både pris och kvalitets mässigt!

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång
FugitivE BMW Power
18 oktober 2007 · 2 362 Inlägg

Castrol säljer ut olja till Biltema, och detta vet jag då igenom ett "besök" om man säger så..

Då man undrade lite varför det låg massa biltema flaskor på Castrol wink

Dom säljer ut samma olja som sagt, fast i deras egna Castrol olja som dom säljer med sin egna ettikett lägger dom i tillsatsämnen som inte Biltema gör..

Så man kan säga såhär..

Man "rekommenderas" att byta olja 1 gång per år med Castrol's olja, men med Biltema's måste du byta 3 gånger per år, då det inte "håller" lika bra..

Senast redigerat av FugitivE (18 oktober 2007)

BMW, bogsering med wire :/
caromania Forummoderator
18 oktober 2007 · 9 296 Inlägg

Megavirus skrev:
Jag orkar inte med detta mer.. kör på biltemas skit,, jag gör det dock aldrig..

varför kostar 4 liter på biltema 40 kr?
varför kostar annan olja 450 ?

hmm jo för det är samma kvalitet, samma smörjegenskaper, och samma kylegenskaper..


har jobbat med olje tillverkning i 3 år på heltid där vi bland annat peta i alla ingridienser.. vi fick bara rå oljan där efter tillverkar vi oljan ( inklusive feltemas olja )

men men kör på vad ni vill nu orkar jag inte diskutera detta självklara mer!"

Jag har några motfrågor:

Varför kostar mjölken 8kr på OKQ8 och bara 5.90 på Prisextra? Jag antar att det beror på att mjölken på OKQ8 är bättre?

Varför kostar lösviktsgodiset från Karamellkungen 14.90/hg i lilla butiken utanför bion och bara 3.90/hg på COOP-forum? Jo, jag kom just på svaret själv. Godiset i biobutiken är bättre.

Varför kostar plektrum (spelar du kanske gitarr?) 10kr styck på Musikaffären i centrum, när man kan köpa likadana plektrum för 2kr på nätet? Ja, kan det bero på att plektrumen i butiken faktiskt håller en högre kvalitet?

Sista frågan: När du planar din moppetopp mot garagegolvet, drar du den då medurs eller moturs?

Tyvärr har jag inte 3 års erfarenhet av oljetillverkning (på heltid!) men efter att jag insett att du kanske har blandat oljan som står i hyllan så blir jag onekligen lite orolig. Jag jobbade på bolaget en gång och då hittade vi en ölflaska med en penna i. Är det nåt du inte berättar för oss?

OBS! Jag påstår inte att Biltemas olja är den bästa, men priset har fanimej ingenting med saken att göra!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
200_sx Besiktningstekniker
18 oktober 2007 · 275 Inlägg

Megavirus skrev:
Kul att ni vet mer än mig som jobbat med att tillverka alla sorters oljor i 3 år ..

biltemas olja är inte i närheten av samma som statoil säljer... säger det sista gången nu...

Biltemas olja ( vissa sorter bla mineral oljan ) är "typ" gammal spillolja som vi rengör filtrerar och tillsätter nya mineraler och liknande i...

sen många gånger är det samma " råolja " som vi tillverkar från men ingridienserna är då väääälidigt olika både pris och kvalitets mässigt!

Har själv jobbat på Biltema en gång i tiden, fick reda på en hel del om var saker & ting egentligen kommer och blir tillverkade ifrån. Men som sagt, du verkar veta bättre iom att du jobbar med det. Var tillverkar ni oljorna nånstans ?

Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
M_Hjertqvist Bilmekaniker
18 oktober 2007 · 25 Inlägg

TenZer skrev:
Är ingen überexpert på oljor, men en syntet/halvsyntetsolja borde göra jobbet. Sattsa på kvalitet, för med oljor så får du vad du betalar för. Men man ska försöka hålla sig till samma märke hela tiden, motorn mår bättre av det.

Biltemas oljor är TOTALFÖRBUD att hälla ner i en motor, den skummar upp med haveri som följd. Vågar faktiskt inte svara på om Okq8s oljor är bra, men de är säkerligen bättre än Biltema. Har du en motor som ska prestera, bör du betala minst 150 till ungefär 300sek/liter.

//Johannes

Du verkar inte veta vad du pratar om!

Enligt kvalitetsnormen (API) så ligger Biltemas oljor i samma kvalitet som både Mobil1 och castrols oljor.

M_Hjertqvist Bilmekaniker
18 oktober 2007 · 25 Inlägg

Jag vill bara poängtera att det är Motul som tillverkar Biltemas  oljor, Och kamasa som till verkar deras "10-års-garanti-verktyg".

twin_cam Smålänning
18 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Klart att mobil 1 är bättre än Biltema, mobil 1 kostar ju 150 per liter.

MEN till lasse med sin gamla förgasar-240 och kennerth med sin gamla förgasar-99 som båda gått många tusentals mil som deras bruksbilar, behöver dom bilarna verkligen mobil 1 motorolja för att fungera bra? Man får ju tänka så också.

Sen är det ju klassningen också. Jag vet inte hur det är med er, men jag har inte hittat någon helsyntet som håller högre klassning än 5W/50... Tänk då på att många äldre bilar ska ha minst 10W40, så att problemet ligger nog i att oljan är för tunn och läcker ut när bilen blivit sliten smile

Eller en mercadiesel från 60-tal. Sa ha SAE 30 singelgrade. Vart hittar man en sån syntet?
Så frågan är ju om det finns i rätt klassning också, för jag har alltid fått höra att klassningen är det viktigaste att den stämmer.

BTW: nån som vet vart man kan köpa helsyntetisk 10W/40 eller 10W/30? billigt? smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
200_sx Besiktningstekniker
18 oktober 2007 · 275 Inlägg

Alla kör på vilken jäkla olja dom vill, så slipper det bli tjafs wink

Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang