välja olja?

myran Foto/Bilnörd
8 februari 2014 · 1 541 Inlägg

Constantine skrev:
Är det någon som kan rekommendera en riktigt bra olja som faktiskt tätar? Tycker min 9-5 Aero dricker lite för mycket.

Förbränner den oljan eller läcker den?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Alkeruden
8 februari 2014 · 227 Inlägg

Biltema 10W-40

Constantine
8 februari 2014 · 679 Inlägg

myran skrev:

Constantine skrev:
Är det någon som kan rekommendera en riktigt bra olja som faktiskt tätar? Tycker min 9-5 Aero dricker lite för mycket.

Förbränner den oljan eller läcker den?

Oklart faktiskt, det är några droppar runt tråget samt några gamla torkade droppar vid ventilkåpspackningen, oklart om den läcker där fortfarande eller ej.

mange_240
8 februari 2014 · 1 562 Inlägg

9-5 orna brukar ju dra olja. Fyller du tjockare olja drar den säkert mindre, samtidigt som du kanske ökar risken för lagerras och turboras. Hur mycket drar den? Väg den kostnaden mot att lyfta ur motorn och renovera.

Germax
8 februari 2014 · 12 086 Inlägg

Hamilton skrev:
När man läser alla dessa oljetrådar börjar man ju undra vad det är folk häller i sina bilar och man gör stora besparingar genom att köpa det som är billigast.
Oljekostnaderna för en bil måste ju vara den minsta utgiften även om man byter 2 gånger per år.

Folk slänger gladeligen ut 1000 tals kr på tingeltangel till bilen som varken gör till eller från vad gäller funktion, men man letar med ljus och lykta efter den billigaste oljan....

Jag tror den absoluta majoriteten av alla bilägare byter olja på sina bilar för att motorn behöver det, inte för att det ger personlig tillfredsställelse. Hur mycket pengar man än lägger på sin bil i form av "styling" så kommer ett oljebyte alltid kosta allt från några hundra till någon tusenlapp, pengar man faktiskt kan göra annat roligare för.
Att då försöka hitta den mest kostnadseffektiva oljan känns inte alls omotiverat.

Hamilton
8 februari 2014 · 8 864 Inlägg

Germax skrev:

Hamilton skrev:
När man läser alla dessa oljetrådar börjar man ju undra vad det är folk häller i sina bilar och man gör stora besparingar genom att köpa det som är billigast.
Oljekostnaderna för en bil måste ju vara den minsta utgiften även om man byter 2 gånger per år.

Folk slänger gladeligen ut 1000 tals kr på tingeltangel till bilen som varken gör till eller från vad gäller funktion, men man letar med ljus och lykta efter den billigaste oljan....

Jag tror den absoluta majoriteten av alla bilägare byter olja på sina bilar för att motorn behöver det, inte för att det ger personlig tillfredsställelse. Hur mycket pengar man än lägger på sin bil i form av "styling" så kommer ett oljebyte alltid kosta allt från några hundra till någon tusenlapp, pengar man faktiskt kan göra annat roligare för.
Att då försöka hitta den mest kostnadseffektiva oljan känns inte alls omotiverat.

Självklart är det så. Beroende på vilken olja man använder kostar det allt från den dyrare oljan 3kr per dag och den billigare 1,50 räknat på 6L och ett byte per år.... För en rökare är det 1 cigg om dagen. Så vist gäller det att leta och välja vad man lägger pengarna på.

Fotograf på tierpidag.se
Constantine
11 februari 2014 · 679 Inlägg

mange_240 skrev:
9-5 orna brukar ju dra olja. Fyller du tjockare olja drar den säkert mindre, samtidigt som du kanske ökar risken för lagerras och turboras. Hur mycket drar den? Väg den kostnaden mot att lyfta ur motorn och renovera.

Jo tack det har jag verkligen märkt under de två 9-5orna jag har avverkat, dock hade den förra rullat nästan 30k mil och den här ligger just nu på 26,4k. Eftersom den rullat långt och jag för tillfället bara har en bil som jag dessutom är beroende utav till jobb så kan jag inte börja renovera motorn nu! Men jag skulle bra gärna vilja göra det.

mange_240
12 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Constantine skrev:

mange_240 skrev:
9-5 orna brukar ju dra olja. Fyller du tjockare olja drar den säkert mindre, samtidigt som du kanske ökar risken för lagerras och turboras. Hur mycket drar den? Väg den kostnaden mot att lyfta ur motorn och renovera.

Jo tack det har jag verkligen märkt under de två 9-5orna jag har avverkat, dock hade den förra rullat nästan 30k mil och den här ligger just nu på 26,4k. Eftersom den rullat långt och jag för tillfället bara har en bil som jag dessutom är beroende utav till jobb så kan jag inte börja renovera motorn nu! Men jag skulle bra gärna vilja göra det.

Jo märkte att de ville ha lite olja är jag hade en 2,3t 03a, men är ganska billigt å fylla olja med rätt viskositet, mot eventuella haverier. Drar den för mycket måste man ju renovera, å fylla tjockare olja kändes då för mig som lite för stor risk, men min drog väl "bara" 1liter per 500mil. hmm min 740 med 47000mil på mätaren har inte tagit en droppe. Saaben hade gått kring 22000.

jocke_gronberg
16 februari 2014 · 4 586 Inlägg

kör med Mobil Super 3000 X1 5W-40 i volvon och audin

Båda bilarna går fint och tyst. Ingen oljeförbrukning på volvon har som snart rullat 27.000 mil

Audin drar såklart olja det har den nästan gjort sen den var ny wink

kostar 276:- för 4 liter på oljemagasinet

Senast redigerat av jocke_gronberg (16 februari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang