Med orginal programvara är man normalt sett helt ställd på en sugmotor. För vill man inte öppna motorn för att förbättra den, så att den på så sätt blir effektivare, så kan man som sagt var bara förändra yttre saker precis som du skrev.
Och när det gäller luftfilter, annan avgas etc (på sugisar) så är det mera styling än effekt. Att det säljer beror på blingfaktorn och på att häftigare ljud får ägarna att tro att bilen går bättre.
Jag har i amerikanska biltidningar läst när dom har effekttestat en del sugisar efter luftfilterbyte och avgasbyte och det brukar bli hiskeliga 5 Hkr eller nåt sånt.
Glöm att ta bort kattarna då ditt styrsystem via sina lambdasonder kommer att säga "trasig bil, var god laga".
Grenrör? Ja visst, men då finns det knappast nåt färdigt att köpa och skall du lägga ut två headers på tillverkning så räkna med kanske 8 - 10000:-. Och då måste du sannolikt ha ny programvara med annan tändkurva.
Nu kan jag inte Mazda så det kan hända att det finns trick med din Mx6:a som inte jag känner till.
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI