3020
Sök

Tips på hur man ska trimma en Mazda Mx6 2.5I V6 DOHC 24 ventiler

10 Inlägg
1 november 2005
Trådstartare
Vill få ut lite mer krärm ur motorn ca 200-250hk
Hur tycker ni jag ska göra?

Tacksam för svar

4 571 Inlägg
2 november 2005
LLiLLja skrev:
Vill få ut lite mer krärm ur motorn ca 200-250hk
Hur tycker ni jag ska göra?

Tacksam för svar

för att få ut så mycket behöver du ju överladda den på någe vis antingen turbo eller kompressor.  annars kommer det kosta multum!

10 Inlägg
2 november 2005
Trådstartare
okej .. hur mycket kan man få ut utan att överladda den, utan att det ska kosta multum .. ? .. (orginal ligger den på 167hk)

-------------------------------------------------------------------------
Om alla lämnar in sina kapsyler* till återvinning, räcker stålet till 2 200 nya personbilar.

10 287 Inlägg
2 november 2005
250 Hkr skulle innebära 100 hkr/liter vilket är samma effektuttag som BMW M seriemotorer. Trimma dit kostar rejält med pengar.
Redan 200Hkr kräver höjd komp, sannolikt andra kammar, effektivare grenrör "headers" samt en mappning.
Problemet med mappning är att detta är så ovanligt att inget chiptrimmarföretag ser någon business med detta och därmed så får man betala vad hela mappningen kostar själv. Om ens någon kan och vill göra det. Kolla med Claus på Turbocenter men räkna med 10.000:-.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
2 november 2005
Trådstartare
Okej .. det lät ju mindre bra .. hmm .. Om jag lägger mig under 200hkr gränsen så jag slipper byta kammar och höja kompen och kör med orginalchipet har du nått bra förslag vad jag ska göra då? .. t.ex ta bort katten?,sportluftfilter, effektivare grenrör? m.m

Tack på förhand

10 287 Inlägg
3 november 2005
Med orginal programvara är man normalt sett helt ställd på en sugmotor. För vill man inte öppna motorn för att förbättra den, så att den på så sätt blir effektivare, så kan man som sagt var bara förändra yttre saker precis som du skrev.

Och när det gäller luftfilter, annan avgas etc (på sugisar) så är det mera styling än effekt. Att det säljer beror på blingfaktorn och på att häftigare ljud får ägarna att tro att bilen går bättre.

Jag har i amerikanska biltidningar läst när dom har effekttestat en del sugisar efter luftfilterbyte och avgasbyte och det brukar bli hiskeliga 5 Hkr eller nåt sånt.

Glöm att ta bort kattarna då ditt styrsystem via sina lambdasonder kommer att säga "trasig bil, var god laga".

Grenrör? Ja visst, men då finns det knappast nåt färdigt att köpa och skall du lägga ut två headers på tillverkning så räkna med kanske 8 - 10000:-. Och då måste du sannolikt ha ny programvara med annan tändkurva.

Nu kan jag inte Mazda så det kan hända att det finns trick med din Mx6:a som inte jag känner till.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
4 november 2005
Trådstartare
okej .. Men tack för alla svaren
har hela vintern på mig att fundera hur jag ska göra..

Mvh Lilja

Sök