5546
Sök

Bromshjälp

1 239 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Hej, har köpt mig en vinterbil (Saab 900 -85:a). Den är för närvarande obes, med två fel som jag märkt. Dels ett svetsjobb som jag ska ta uti nu i helgen som kommer, samt att frambromsarna ligger lite an.

Min fråga är om det är  superakut att byta detta innan bes, Eller kan man få en sån där 1a så att man kan fixa det tills nästa år?

687 Inlägg
24 oktober 2007
ligger bromsarna på så får du säkert en 2a på det.

2 117 Inlägg
24 oktober 2007
Bromsarna fixar du relativt enkelt. Upp med bilen, bort med däcken. Lossa bromsoket från hjulhuben (ett par bultar). Plocka ur bromsklossarna och kolla alla glidytor. Kläm ihop kolvarna med en tving eller liknande (på vissa ok måste kolvarna roteras in med en speciell nyckel). Okhalvorna glider mot varandra samt har ibland även två styrstift. Fetta in glidytorna och stiften med kopparpasta. Montera ihop igen. Ut ock kör....

Lite pill och skitigt men det gör gott att slippa ha anliggande bromsar och dessutom får du troligtvis lite bättre bromsverkan eftersom mer av pedalkraften går direkt till klotsarna istället för att reduceras av tröga bromsok.

2 164 Inlägg
24 oktober 2007
De du kanske måste göra är att rengöra och sen gymnastisera kolven i oket.
Har du väldigt otur är de så att oket är dåligt och då är de utbytes eller nytt som gäller.

MVH

F

654 Inlägg
24 oktober 2007
annligande brosar är en 2a..(iaf dom ggr jag och vänner bes med det).
MEN,är samtidigt väldigt beroende på bes man du får vad denne ser och inte ser eller bryr sig om eller inte.
Vet inte hur du menar med svetsjobb?,men om det är svetsjobb i form av att nån lagt dit ny plåt och sen spacklat och underredsbehandlat så måste man tyvär ta bort allt utom plåten,just för att bes gubben/kvinnan skall se vad som är gjort.

Sök