200HK med turbo VS. 200HK utan turbo

Traz
25 oktober 2007 · 576 Inlägg

Ta de två olika modellerna av volvo s60 som exempel - S60 2,4T original och S60 2,4 (170hk) trimmad till 200hk.

Skulle det finnas någon märkbar skillnad mellan bilen med en turbo och bilen utan?

Vridmoment?
Körglädje?
Maxfart?
Acceleration?
Ljud?
Tryck?
Bensinförbrukning?

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Har du en turbomotor får du ju tryck över nästan hela registret vilket ger (red. anm.) bättre acceleration.

Senast redigerat av steifan (25 oktober 2007)

Fredrik.Gustavsson
25 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

steifan skrev:
Har du en turbomotor får du ju tryck över nästan hela registret vilket ger (red. anm.) bättre acceleration.

Om vi pratar lågtrycksturbo så ja, pratar vi fulltrycks turbo så nej.
Så tänk lite innan du svarar : )

beemern .......
25 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

sen att en bil som e rätt bra trimmad utan turbo e mer respekt än me en me turbo tongue. för de är ingen sport...

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

steifan skrev:
Har du en turbomotor får du ju tryck över nästan hela registret vilket ger (red. anm.) bättre acceleration.

Om vi pratar lågtrycksturbo så ja, pratar vi fulltrycks turbo så nej.
Så tänk lite innan du svarar : )

Så du menar att en chippad S60 2.4 får bättre acceleration än motsvarande turbovariant?
Tycker alltid att turbobilar drar lite tidigare i varven än motsvarande sugisbilar.
Dock inte kört nån med högre laddtryck än 0.7-0.8

Eisenhut
28 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

Respons är nyckeln.

Om du ska köra rakt fram så spelar det inte så stor roll, men börjar det svänga lite, och du ställer dig på gasen ut ur en kurva tex, så går det ju inte att jämföra svaret i en N/A motor med en turbomotor.

Jag skulle kunna sträcka mig så långt att säga att har en N/A bil lika många häst som en turbobil (och allt annat är lika förstås) så vinner ALLTID N/A bilen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Fredrik.Gustavsson
28 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

steifan skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

steifan skrev:
Har du en turbomotor får du ju tryck över nästan hela registret vilket ger (red. anm.) bättre acceleration.

Om vi pratar lågtrycksturbo så ja, pratar vi fulltrycks turbo så nej.
Så tänk lite innan du svarar : )

Så du menar att en chippad S60 2.4 får bättre acceleration än motsvarande turbovariant?
Tycker alltid att turbobilar drar lite tidigare i varven än motsvarande sugisbilar.
Dock inte kört nån med högre laddtryck än 0.7-0.8

Nej eftersom det är mer hästar i turbon orginal.
En N/A motor med lika många häst som en överladdad motor vinner N/A motorn i 99 fall av hundra.
Laddtryck spelar ingen roll när man pratar hög och lågtrycksturbo. Högtrycksturbo börjar ladda vid ungefär 3-3500 varv beroende på hur motorn är mappad/inställd. En lättrycksturbo laddar hela tiden vid alla varvtal för att få ut bättre effekt och vrid över hela registret.
Som Eisenhut sa är responsen i en N/A motor betydligt bättre än i en turbomotor : )

twin_cam Smålänning
28 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

beemern skrev:
sen att en bil som e rätt bra trimmad utan turbo e mer respekt än me en me turbo tongue. för de är ingen sport...

WORD!! big_smile
Trimma en turbo kan ju vem som helst

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Fredrik-79
28 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

De beror så mycket på hur karaktären är på turbon och hur snabb spolupp tiden är.
Är den snabb och man har mycket vrid vid låga varv och även bra på toppen så har inte en sugmotor någon chans.
Men sen beror de ju med på vilka motorer man jämför med.
de är så mycket som ska spela in för att få en bra turbo motor.
Flödet är bland de viktigaste och att man har ett system som lirar bra ihop.
En turbo som kommer för sent men ändå ger 200 hk får ju garanterat spö då den har för långsam spolupp tid.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Joo
28 oktober 2007 · 741 Inlägg

Eisenhut skrev:
Respons är nyckeln.

Om du ska köra rakt fram så spelar det inte så stor roll, men börjar det svänga lite, och du ställer dig på gasen ut ur en kurva tex, så går det ju inte att jämföra svaret i en N/A motor med en turbomotor.

Jag skulle kunna sträcka mig så långt att säga att har en N/A bil lika många häst som en turbobil (och allt annat är lika förstås) så vinner ALLTID N/A bilen.

Konstigt att jag drar en Bmw 325a då?

325 e30 170hk
9000 2.3ltt 170hk

Jag drog honom 30-140km/h och vi satt 4 pers i min bil och dom 3st

??????

Senast redigerat av Joo (28 oktober 2007)

John87 Stolt Volvoägare
28 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Joo skrev:
Konstigt att jag drar en Bmw 325a då?

325 e30 170hk
9000 2.3ltt 170hk

Jag drog honom 30-140km/h

??????

Så mycket mer som ska in.

Jag har dragit en Impreza. Men också fått pisk av Volvo 740 GLT 16v.

Hur genomfördes ditt test?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
MeloveGolf Vw trimmare
28 oktober 2007 · 2 995 Inlägg

Joo skrev:

Eisenhut skrev:
Respons är nyckeln.

Om du ska köra rakt fram så spelar det inte så stor roll, men börjar det svänga lite, och du ställer dig på gasen ut ur en kurva tex, så går det ju inte att jämföra svaret i en N/A motor med en turbomotor.

Jag skulle kunna sträcka mig så långt att säga att har en N/A bil lika många häst som en turbobil (och allt annat är lika förstås) så vinner ALLTID N/A bilen.

Konstigt att jag drar en Bmw 325a då?

325 e30 170hk
9000 2.3ltt 170hk

Jag drog honom 30-140km/h

??????

varför använder du massa ??????

Tänk steget längre det finns 100 olika anledningar till varför du drog honom 2 saabar med exakt samma prestanda kan också köra mot varandra och dom får förmodligen inte samma tid! Vikt,Däck,Växlingar,Förare mm spelar också in..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Joo
28 oktober 2007 · 741 Inlägg

John87 skrev:
Så mycket mer som ska in.

Jag har dragit en Impreza. Men också fått pisk av Volvo 740 GLT 16v.

Hur genomfördes ditt test?

hehe..

Jag körde ut bakom honom från en stoppskylt, han väntade på mig och vi körde i ca 20-30km/h han börjar gasa och jag gasar också på och jag tar in på honom..

smile

Vi satt 4 i min och 3 i hans..

Senast redigerat av Joo (28 oktober 2007)

Joo
28 oktober 2007 · 741 Inlägg

MeloveGolf skrev:
varför använder du massa ??????

Tänk steget längre det finns 100 olika anledningar till varför du drog honom 2 saabar med exakt samma prestanda kan också köra mot varandra och dom får förmodligen inte samma tid! Vikt,Däck,Växlingar,Förare mm spelar också in..

Vad är det du vill få fram? att jag inte drar en bmw? det verkar knappast som om att du vill tro det..

Vikt: Hans Bmw är ca 50-100 kg lättare än min, 4 pers i min 3 i hans
Däck: 15" på båda bilarna, inget hjulspinn

Vilket vill säga att jag hade alla Odds mot mig..

Enligt ditt argument så är det ju ingen mening med att folk tävlar mot varandra, eftersom det är olika förare, då kan det bli olika beroende på vem som kör, ska man tänka så varje gång man tävlar mot någon?

Blir jag dragen så kan jag ju skylla på att han är en bättre förare och egentligen drar jag honom.

Senast redigerat av Joo (28 oktober 2007)

THEBADGUY Gorgilus addictus
28 oktober 2007 · 4 734 Inlägg

Måste bara posta denna. Turbo är inte alltid en dans på rosor wink
http://www.youtube.com/watch?v=uOVDGccBxzg

http://www.youtube.com/watch?v=QBvqJg-slFc(Fiat stilo VS Evo)

EDIT: Bytte länk.

Senast redigerat av THEBADGUY (28 oktober 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Eisenhut
28 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

Joo skrev:

Eisenhut skrev:
Respons är nyckeln.

Om du ska köra rakt fram så spelar det inte så stor roll, men börjar det svänga lite, och du ställer dig på gasen ut ur en kurva tex, så går det ju inte att jämföra svaret i en N/A motor med en turbomotor.

Jag skulle kunna sträcka mig så långt att säga att har en N/A bil lika många häst som en turbobil (och allt annat är lika förstås) så vinner ALLTID N/A bilen.

Konstigt att jag drar en Bmw 325a då?

325 e30 170hk
9000 2.3ltt 170hk

Jag drog honom 30-140km/h och vi satt 4 pers i min bil och dom 3st

??????

Nu försöker du bara provocera.

Om vi ska gå väldigt teoretiska här så är det omöjligt ja. Effekt är effekt och den är konstant, en häst i din bil är inte på något sätt starkare än en häst i en annan bil.

Detta har såklart att göra med helt andra saker såsom vikt på bilarna, utväxling på bilarna samt den nuvarande fysiken på bilarna. Jag är helt säker på att anledningen till att du drog honom var någon av dessa, eller så har du helt enkelt mer effekt än honom, svårare än så är det inte.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
John87 Stolt Volvoägare
28 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Eisenhut skrev:
Nu försöker du bara provocera.

Om vi ska gå väldigt teoretiska här så är det omöjligt ja. Effekt är effekt och den är konstant, en häst i din bil är inte på något sätt starkare än en häst i en annan bil.

Detta har såklart att göra med helt andra saker såsom vikt på bilarna, utväxling på bilarna samt den nuvarande fysiken på bilarna. Jag är helt säker på att anledningen till att du drog honom var någon av dessa, eller så har du helt enkelt mer effekt än honom, svårare än så är det inte.

Han måste ha nån häst mer eller nåt eftersom han har lite vikt och framhjulsdrift att kompensera upp wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Rojpen
28 oktober 2007 · 2 230 Inlägg

sj skulle ju man valt sugisen om det ändå är lika många hästa på dom.. och en trimmad sugis är fan mycket grymmare än en turbo bil iaf.
sen har du två idendiska totalt 100%identiska sug å trubo bil. så kommer dom gå typ lika hela vägen. om dom är totalt identiska.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Joo
28 oktober 2007 · 741 Inlägg

Eisenhut skrev:

Joo skrev:
Konstigt att jag drar en Bmw 325a då?

325 e30 170hk
9000 2.3ltt 170hk

Jag drog honom 30-140km/h och vi satt 4 pers i min bil och dom 3st

??????

Nu försöker du bara provocera.

Om vi ska gå väldigt teoretiska här så är det omöjligt ja. Effekt är effekt och den är konstant, en häst i din bil är inte på något sätt starkare än en häst i en annan bil.

Detta har såklart att göra med helt andra saker såsom vikt på bilarna, utväxling på bilarna samt den nuvarande fysiken på bilarna. Jag är helt säker på att anledningen till att du drog honom var någon av dessa, eller så har du helt enkelt mer effekt än honom, svårare än så är det inte.

Va?

Vadå försöker provovera?, jag skriver faktan som jag varit med om, jag gick inte in i denna tråden för att skryta eller för att reta upp andra användare, vad får dig att tro det?

jag blev bara tveksam och tankarna flög omkring i mitt huvud eftersom han jag citerade skrev med andra ord att en sugmotor drar en turbo bil med samma HK alla gånger, därför skrev jag att jag drog en Bmw 325 och min bil är tyngre och då sitter ni och säger att jag bara försöker provocera och massa snack!

Vad är det med er? Herregud jag ställde bara en fråga hur det kunde komma sig att jag drog honom! är det dom 5st frågetecken ni baserar på att jag är ute efter och provocera eller? förklara gärna det för mig.

Båda våra bilar är/var original vid tävlingstillfället, antagligen så är väl just hans bil väldigt sliten eftersom jag drog honom då.

//Är inte ute efter och irritera

smile

Senast redigerat av Joo (28 oktober 2007)

-Jonten- Hopplare
28 oktober 2007 · 104 Inlägg

man kan ju också tänka på att bilen har andra engenskaper än motorn bara... Men jag tycker det är coolare med sugis!

Senast redigerat av -Jonten- (28 oktober 2007)

Lika lyckat som Melle mels comeback
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang