.:*:. _Wallis_ Grupp-A nu: Bygget uppskutet tills ?/20?? När jag har pengar/plats/tid. Sorry :(

turboforssen Telge Drifting Team
19 december 2007 · 5 398 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Så idag har jag hälsat på Matti & Richad på Scram och Fredrik på BSR,
Fick låna deras verkstad lite för att modda min växelspak.
Fredrik hade gjort det förr så det gick lätt och smidigt till.
Fick två växelspakar för att korta, Så här kommer lite bilder
& text på hur det går till.

Det som behövs:
1st Vxl spak
1st smalt don
1st hammare
1st tång
1st gassvetts
1st passande rörbit
1st slägga.

http://www.garaget.org/gallery/archive/45331/211682_jduwk6.jpg
Slå ut splinten, Gummit ska sitta kvar.

http://www.garaget.org/gallery/archive/45331/211683_cvmqog.jpg
Ta tag i Chrom delen med ena handen och i kulan med den andra handen.
Dra tills Chromdelen lossnat, Kan vara trögt
.

http://www.garaget.org/gallery/archive/45331/211684_ci7jo1.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/45331/211686_noavtg.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/45331/211687_22ixh9.jpg
Ta Gassvetsen och glödga kulan, När kulan är i arbetstemperatur tar du din rörbit
och sätter över öglan så att den nuddar hela kulan, Sedan tar du släggan och slår
tills kulan är på önskat läge, Rekomenderat är som jag har gjort, Det är beprövat.


http://www.garaget.org/gallery/archive/45331/211688_vr9le9.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/45331/211689_cuu2x5.jpg
Sedan får man ta och polera upp de eventuella märken och jack som blivit,
För att backlåset ska falla ner i läge igen, Annars kan det fasstna i öppet läge.
Polera även upp kulan så den blir slät igen. OBS! Innan du monterat Chrom
stycket igen..


http://www.garaget.org/gallery/archive/45331/211690_4607nh.jpg
Montera tillbax plastringen och Chromstycket igen, Och pressa i splinten igen.
Klart!.



På fredag blir det ny bil värkar det som! big_smile
Slänger på växelspaken på den bilen, Då det blir den nya projekt bilen.
Kommer även visa hur man gör för att bli av med spelet i sidled på
de gammla Volvo lådorna så man får ännu mer exakta lägen.

ska bli kul å se den sitta i bilen frågan är om back spärren kommer å funka:? om det gör det få va det skapling bra sätt å få kortade lägen:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
_Wallis_
19 december 2007 · 4 506 Inlägg

turboforssen:
Ja då back spärren kommer att fungera, Den är ju presis som innan om man polerar så att man inte har ngra jack som den fastnar i. Så det är inga problem.

Kan du andas kan du dö.
Galad8
19 december 2007 · 1 997 Inlägg

Najs! big_smile

Jag är väl dum men, förstår inte riktigt vad det var bra för, typ short shift?
Isåfall blev de ju bra! smile

Beermann Drive It Like You Hate It
19 december 2007 · 93 Inlägg

detta ser sköjj ut sån gör du t mig så blir ja nöjd;)

Volvo 740 GL "2.8L WEBER 55" (1988)
Audi RS4 B7 (2008)
_Wallis_
19 december 2007 · 4 506 Inlägg

Galad8 skrev:
Najs! big_smile

Jag är väl dum men, förstår inte riktigt vad det var bra för, typ short shift?
Isåfall blev de ju bra! smile

Jag har flyttat ledkulan uppåt, På så sätt behöver man inte föra spaken
lika långt nu mera för att få i växlarna. Fattar du nu Jonte? tongue

Kan du andas kan du dö.
_Wallis_
19 december 2007 · 4 506 Inlägg

Beermann skrev:
detta ser sköjj ut sån gör du t mig så blir ja nöjd;)

Ja det kan jag nog fixa, Får se om jag ska upp te fjällen ngt i vinter bara..
Men det kan vi kika på!

Kan du andas kan du dö.
Galad8
19 december 2007 · 1 997 Inlägg

_Wallis_ skrev:

Galad8 skrev:
Najs! big_smile

Jag är väl dum men, förstår inte riktigt vad det var bra för, typ short shift?
Isåfall blev de ju bra! smile

Jag har flyttat ledkulan uppåt, På så sätt behöver man inte föra spaken
lika långt nu mera för att få i växlarna. Fattar du nu Jonte? tongue

Jaaa. big_smile

Manne Jajjemen!
19 december 2007 · 1 512 Inlägg

Du gjorde så med vxlspaken du smile
Jag förlänge min under kulan istället. Men du får ju automatiskt kortare spak, smart smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
_Wallis_
19 december 2007 · 4 506 Inlägg

Manne skrev:
Du gjorde så med vxlspaken du smile
Jag förlänge min under kulan istället. Men du får ju automatiskt kortare spak, smart smile

smile Ja det är nog många som gör så, Även jag hade nog gjort
det om inte Fredrik & Matti hade saggt det. Men sedan kan
man förlänga under nu ochså för att få ännu kortare lägen.
tongue

Kan du andas kan du dö.
turboforssen Telge Drifting Team
19 december 2007 · 5 398 Inlägg

_Wallis_ skrev:
turboforssen:
Ja då back spärren kommer att fungera, Den är ju presis som innan om man polerar så att man inte har ngra jack som den fastnar i. Så det är inga problem.

jo men om du flyttar upp kula kommer spärren hamna längre ner men det kanske är presis att det går tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Manne Jajjemen!
19 december 2007 · 1 512 Inlägg

_Wallis_ skrev:

Manne skrev:
Du gjorde så med vxlspaken du smile
Jag förlänge min under kulan istället. Men du får ju automatiskt kortare spak, smart smile

smile Ja det är nog många som gör så, Även jag hade nog gjort
det om inte Fredrik & Matti hade saggt det. Men sedan kan
man förlänga under nu ochså för att få ännu kortare lägen.
tongue

Men nu måste du väl lyfta backspärren jävligt högt?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
_Wallis_
19 december 2007 · 4 506 Inlägg

Manne skrev:

_Wallis_ skrev:

Manne skrev:
Du gjorde så med vxlspaken du :)
Jag förlänge min under kulan istället. Men du får ju automatiskt kortare spak, smart :)

:) Ja det är nog många som gör så, Även jag hade nog gjort
det om inte Fredrik & Matti hade saggt det. Men sedan kan
man förlänga under nu ochså för att få ännu kortare lägen.
:P

Men nu måste du väl lyfta backspärren jävligt högt?

Nä :P haha lyffter den som vanligt den kan ju inte gå högre
än vad den gör orginal :P

Kan du andas kan du dö.
turboforssen Telge Drifting Team
19 december 2007 · 5 398 Inlägg

_Wallis_ skrev:

Manne skrev:

_Wallis_ skrev:

smile Ja det är nog många som gör så, Även jag hade nog gjort
det om inte Fredrik & Matti hade saggt det. Men sedan kan
man förlänga under nu ochså för att få ännu kortare lägen.
tongue

Men nu måste du väl lyfta backspärren jävligt högt?

tongue haha lyffter den som vanligt den kan ju inte gå högre
än vad den gör orginal tongue

lessen att jag tjatar men förut så va det ju typ 3 cm från kulan till back spärren å nu är det ju inte mer en 1,5cm alltså borde du få lyfta back spärren mer eller?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Manne Jajjemen!
19 december 2007 · 1 512 Inlägg

turboforssen skrev:

_Wallis_ skrev:

Manne skrev:

Men nu måste du väl lyfta backspärren jävligt högt?

tongue haha lyffter den som vanligt den kan ju inte gå högre
än vad den gör orginal tongue

lessen att jag tjatar men förut så va det ju typ 3 cm från kulan till back spärren å nu är det ju inte mer en 1,5cm alltså borde du få lyfta back spärren mer eller?

Exakt smile
Sätt i spaken i spakstället igen så ser du nog vad vi försöker få fram tongue

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
_Wallis_
19 december 2007 · 4 506 Inlägg

Manne & turboforssen: Nu får ni förklara er för jag
sitter med spaken framför mig, Och allting är som
innan med backspärren, Den nuddar ju inte kulan
och gjorde det inte innan heller, Så vad menar ni?
Menar ni det att spaken kommer längre ner? Det
förstår jag, Men vad är det ni vill få fram med back
växeln? Fredrik har kört så här innan i sina Volvo
bilar och det har aldrig vart några problem med det.

Förklara nu innan jag blir helt kokkobello smile hahaha

Kan du andas kan du dö.
Manne Jajjemen!
19 december 2007 · 1 512 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Manne & turboforssen: Nu får ni förklara er för jag
sitter med spaken framför mig, Och allting är som
innan med backspärren, Den nuddar ju inte kulan
och gjorde det inte innan heller, Så vad menar ni?
Menar ni det att spaken kommer längre ner? Det
förstår jag, Men vad är det ni vill få fram med back
växeln? Fredrik har kört så här innan i sina Volvo
bilar och det har aldrig vart några problem med det.

Förklara nu innan jag blir helt kokkobello smile hahaha

Ok ja lägger upp en bild på en orginalspak.
http://i19.tinypic.com/6jn4q4n.jpg

Backspärren på din sitter längre ner än på bilden.. alltså måste du lyfta den högre för att komma över "spärrblecket" (lr va de nu kan heta)

Ja vet inte om han kapar ner kanten lite men nu hoppas ja du fattar vad vi menar iaf smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
turboforssen Telge Drifting Team
19 december 2007 · 5 398 Inlägg

vissligen så är det ju inte så svårt at fixa det är bara att slipa ner "spärrblecket" lite så ska det funka men endåtongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
_Wallis_
19 december 2007 · 4 506 Inlägg

Patrik & turboforssen
Ahh nu trillade poletten ner! smile hehe.
Jo jag kan nog få slipa ner spärrbläcket
3mm eller något det ser inte ut att vara
mkt mer som behövs faktist. Har inte
monterat det än dock. Bara testat och
måttat, Men jag har två spärrbläck över
och ett som sitter orginal monterat så
jag har några att måtta på.

Vi får se sedan när jag monterar det.
Uuh ja nu ska jag nog lägga mig snart.

Kan du andas kan du dö.
turboforssen Telge Drifting Team
20 december 2007 · 5 398 Inlägg

då har vi löst det:) lycka till i fortsättningen nu tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
motorgalen Professionell Klabbröv
24 december 2007 · 84 Inlägg

Tråkit de där med 242an..sikken typ...Kämpa påbig_smile

Män utan hjärna, kör bilar med stjärna
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang