7177
Sök

Att få RCA line-in att fungera?

119 Hk/Liter
246 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Jag kaninte lyssna på det som jag kopplar på min RCA line-in på stereon.
Får iaf inte fram ljudet som jag kopplar in, någon som vet hur man ska göra eller vad man ska trycka på för knappar?

Här är en bild på stereon, då jag inte vet vad det är för modell. (SONY)
http://www.garaget.org/gallery/archive/34175/181129_6rvnci.jpg

Move your mind

2 123 Inlägg
30 oktober 2007
Låter skumt.
Dom borde teoretiskt heta Line out eftersom du vill ha signaler ut fråns stereon och inte in.
Låter skumt om det bara skulle finnas "Line in" och inte "Line out", kanske bara ett annat sätt dom skrivit.
Antar att du provat alla olika RCA utgångar för att få ljud och inte lyckats eller du kanske bara har ett par utgångar ?
Vissa stereo apparater behöver man gå in på menyn och ställa om en inställning så den börjar skicka signalerna genom Rca utgångarna, vet att Jvc har en sån funktion på nån/några av sina spelare, Sony kanske har likadant. Prova kolla det.

Nu är det så att det kan vara steget det är fel på också, säker på att det är rätt kopplat och går igång ? Provat det nångång i en annan bil eller kan du säkerhetsställa att det funkar ? Prova det i en kompis bil annars.

MVH Fredrik

119 Hk/Liter
246 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Låter skumt.
Dom borde teoretiskt heta Line out eftersom du vill ha signaler ut fråns stereon och inte in.
Låter skumt om det bara skulle finnas "Line in" och inte "Line out", kanske bara ett annat sätt dom skrivit.
Antar att du provat alla olika RCA utgångar för att få ljud och inte lyckats eller du kanske bara har ett par utgångar ?
Vissa stereo apparater behöver man gå in på menyn och ställa om en inställning så den börjar skicka signalerna genom Rca utgångarna, vet att Jvc har en sån funktion på nån/några av sina spelare, Sony kanske har likadant. Prova kolla det.

Nu är det så att det kan vara steget det är fel på också, säker på att det är rätt kopplat och går igång ? Provat det nångång i en annan bil eller kan du säkerhetsställa att det funkar ? Prova det i en kompis bil annars.

MVH Fredrik

Sorry, jag har nog förklarat mig otydligt!

Det är så att jag får fram ljud från line-OUT till steget, det fungerar perfekt! kan lyssna på radio och CD.

Men jag har en line-IN också, och det är där jag funderar på om jag tex skulle kunna koppla in tex en mp3 med en 3.5<-->RCA kabel..

Move your mind

Jajjemen!
1 512 Inlägg
30 oktober 2007
chrgus skrev:
Men jag har en line-IN också, och det är där jag funderar på om jag tex skulle kunna koppla in tex en mp3 med en 3.5<-->RCA kabel..

De ska fungera, hade line-in på min sony..
En dum fråga, men har du bytt till Aux?
Du får bläddra på source.. där du växlar mellan Cd å radion, där ska finnas nåt som heter Aux också. Då ska de funka om du spelar upp musik på mobilen tex.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

119 Hk/Liter
246 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Manne skrev:
chrgus skrev:

De ska fungera, hade line-in på min sony..
En dum fråga, men har du bytt till Aux?
Du får bläddra på source.. där du växlar mellan Cd å radion, där ska finnas nåt som heter Aux också. Då ska de funka om du spelar upp musik på mobilen tex.

Trycker på source men det kommer ingen AUX...sad
Den kanske måste ha någon slags in signal innan den aktiveras?
Får testa imorgon igen..
Tänkte jag skulle ha den till just mobilen jag med..

Move your mind

Skyracer
917 Inlägg
30 oktober 2007
På en hel del modeller måste man gå in en "admin-meny" för att aktivera AUX-in. Jag vet tyvärr inte var den menyn ligger på din SONY.

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

391 Inlägg
30 oktober 2007
på en av mina pioneer fick man hålla en knapp intryckt (mins inte vilken)  och sedan samtidigt trycka på power knappen ( där du startar / stänger )   då fick jag fram en typ hemlig meny där bl.a  man kunde aktivera AUX in.   

förövrigt bör modellnumret stå på frammsidan  på spelaren,  med det kan vi lätt ta reda på hurdu får fram menyn

mvh// Andreas

119 Hk/Liter
246 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
SONY CDX-MP40

Ingången kallas för "bus-in"
Det finns även någon konstig ingång där det står "bus-in control" (rund, lika stor som en tv antenn kabel ungefär)

Move your mind

119 Hk/Liter
246 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
Tror jag kommit på felet.

verkar som om jag behöver en sådan här:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/316BC7QB5ML._AA280_.jpg

Move your mind

391 Inlägg
30 oktober 2007
Du måste ha Sonys box som heter XA-300. Kostar runt 1300:- och på den har man flera ingångar, två line-in och en USB-ingång.

sidan 24 i manualen under tillbehör.
http://www.fixya.com/support/p229963-so … nual-15919

det var allt för mig // Andreas
Senast redigerat av andreasl (30 oktober 2007)

Sök