RWD-konvertera en Saab?

Lozinmust "Unloaded"
31 oktober 2007 · 1 557 Inlägg

Jösses vilken häftig fråga som just kom upp i mitt huvud. Efter flera månaders soulsearch av vad jag vill ha för bil så kom jag på en massa dyra bilar. Runt 250 000:- där, i krokarna.
Jag började nu inatt fundera på: Hur mycket skulle det egentligen gå på att, med hjälp av någon stor trimfirma(förslagsvis den som står för allt trim jag har), bakhjulsdrivnings-konvertera min bil?

Dyrt. Jo men visst, det är ju självklart, lär ju inte bli billigt, speciellt med tanke på att jag själv inte är så mekaniskt lagd/lärd. Jag vet att det som primärt kostar är tid. Samt att delar för något sånt här radikalt förmodligen inte existerar. Inte hunnit forska djupare i ämnet än men ska ta mig till MapTun någon dag snart och fråga OM det ens är tekniskt möjligt/lönt att ens försöka.

Många har ju tagit en tvärställd 850-motor "vit-motor" och satt i 740s t.ex. Ok att 740n är byggd för RWD, men borde det inte gå att få till det på något sätt? Kanske inte det lämpligaste sättet att få en bakhjulsdriven bil, men jesus i havet vad ensam man skulle bli om det big_smile

Alla vettiga kommentarer välkomnas!

"Köp en etc. etc. etc. istället!" <--- räknas ej som vettig kommentar, då jag endast är nyfiken på om detta ens för det första är möjligt, samt vad man kan tänkas tro att det isåfall skulle kosta, samt hur lång tid det skulle ta.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
wimhed
31 oktober 2007 · 510 Inlägg

Mechanimal skrev:
Jösses vilken häftig fråga som just kom upp i mitt huvud. Efter flera månaders soulsearch av vad jag vill ha för bil så kom jag på en massa dyra bilar. Runt 250 000:- där, i krokarna.
Jag började nu inatt fundera på: Hur mycket skulle det egentligen gå på att, med hjälp av någon stor trimfirma(förslagsvis den som står för allt trim jag har), bakhjulsdrivnings-konvertera min bil?

Dyrt. Jo men visst, det är ju självklart, lär ju inte bli billigt, speciellt med tanke på att jag själv inte är så mekaniskt lagd/lärd. Jag vet att det som primärt kostar är tid. Samt att delar för något sånt här radikalt förmodligen inte existerar. Inte hunnit forska djupare i ämnet än men ska ta mig till MapTun någon dag snart och fråga OM det ens är tekniskt möjligt/lönt att ens försöka.

Många har ju tagit en tvärställd 850-motor "vit-motor" och satt i 740s t.ex. Ok att 740n är byggd för RWD, men borde det inte gå att få till det på något sätt? Kanske inte det lämpligaste sättet att få en bakhjulsdriven bil, men jesus i havet vad ensam man skulle bli om det big_smile

Alla vettiga kommentarer välkomnas!

"Köp en etc. etc. etc. istället!" <--- räknas ej som vettig kommentar, då jag endast är nyfiken på om detta ens för det första är möjligt, samt vad man kan tänkas tro att det isåfall skulle kosta, samt hur lång tid det skulle ta.

Du har rätt i det hela .. Det kommer att kosta en del wink hehe .. Men visst går det .. Allt går, bara man har tillgång till svets, ordentliga vektyg (många olika, vanliga och special), och ett ställe att vara på smile Fanns en Saab på blocket som var bakhjulsdriven .. Fast det va ingen motor i .. Men den va bydde med en 740 bakaxel .. ska se om ja kan hitta den .. Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
wimhed
31 oktober 2007 · 510 Inlägg

wimhed skrev:

Mechanimal skrev:
Jösses vilken häftig fråga som just kom upp i mitt huvud. Efter flera månaders soulsearch av vad jag vill ha för bil så kom jag på en massa dyra bilar. Runt 250 000:- där, i krokarna.
Jag började nu inatt fundera på: Hur mycket skulle det egentligen gå på att, med hjälp av någon stor trimfirma(förslagsvis den som står för allt trim jag har), bakhjulsdrivnings-konvertera min bil?

Dyrt. Jo men visst, det är ju självklart, lär ju inte bli billigt, speciellt med tanke på att jag själv inte är så mekaniskt lagd/lärd. Jag vet att det som primärt kostar är tid. Samt att delar för något sånt här radikalt förmodligen inte existerar. Inte hunnit forska djupare i ämnet än men ska ta mig till MapTun någon dag snart och fråga OM det ens är tekniskt möjligt/lönt att ens försöka.

Många har ju tagit en tvärställd 850-motor "vit-motor" och satt i 740s t.ex. Ok att 740n är byggd för RWD, men borde det inte gå att få till det på något sätt? Kanske inte det lämpligaste sättet att få en bakhjulsdriven bil, men jesus i havet vad ensam man skulle bli om det big_smile

Alla vettiga kommentarer välkomnas!

"Köp en etc. etc. etc. istället!" <--- räknas ej som vettig kommentar, då jag endast är nyfiken på om detta ens för det första är möjligt, samt vad man kan tänkas tro att det isåfall skulle kosta, samt hur lång tid det skulle ta.

Du har rätt i det hela .. Det kommer att kosta en del wink hehe .. Men visst går det .. Allt går, bara man har tillgång till svets, ordentliga vektyg (många olika, vanliga och special), och ett ställe att vara på smile Fanns en Saab på blocket som var bakhjulsdriven .. Fast det va ingen motor i .. Men den va bydde med en 740 bakaxel .. ska se om ja kan hitta den .. Mvh Johan

http://www.blocket.se/vi/13801597.htm?ca=23_8_s

Där är länken .. En saab 900 Turbo wink Hade varit riktigt kul hehe .. Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
viccoA
31 oktober 2007 · 3 110 Inlägg

Ta en framvagn från en 9-5:a som är smälld i baken, flytta motorn. "Vips" har du en mittmotor Saab med bakhjulsdrift big_smile

Men varför ska du bygga en bakhjulsdriven 9-5:a?
Bilen är rätt stor, känns inte så sportig när det svänger pga av storlek och vikt. Varför inte välja en roligare bil som är bakhjulsdriven från början? Visst du får ju en unik bil, men ändå.

Alt köp en ny Saab 9-3 med fyrhjulsdrift cool

Senast redigerat av viccoA (31 oktober 2007)

airflow Avstängd
31 oktober 2007 · 653 Inlägg

viccoA skrev:
Ta en framvagn från en 9-5:a som är smälld i baken, flytta motorn. "Vips" har du en mittmotor Saab med bakhjulsdrift big_smile

Men varför ska du bygga en bakhjulsdriven 9-5:a?
Bilen är rätt stor, känns inte så sportig när det svänger pga av storlek och vikt. Varför inte välja en roligare bil som är bakhjulsdriven från början? Visst du får ju en unik bil, men ändå.

Alt köp en ny Saab 9-3 med fyrhjulsdrift cool

så du menar att en volvo 740 elr bmw m3 är mindre än en saab?? klart som fan det skulle va en sportig bil om den blir bakhjulsdriven big_smile

Jag har rätt i vad jag än säger.
Losgard
31 oktober 2007 · 1 688 Inlägg

Bakhjulsdrivna saab finns det gott om smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Hewran
31 oktober 2007 · 121 Inlägg

Det har ju byggts flera AWD Saabar, på 9-3 och 900 chassiet. Robert Uhr tex, får ju bygga om allt för att få plats med kardantunneln och modda för den nya bakaxeln, men allt går. Pengar, tålamod eller kunskap brukar vara något av det som hindrar i dom flesta fallen.

/OE

JB-ENGINE
EVO 0
Träd 1
Mitsubishi Evolution III "Liket Racing" (1995)
Unknown R&D MD på EXD Custom
31 oktober 2007 · 13 Inlägg

Hewran skrev:
Det har ju byggts flera AWD Saabar, på 9-3 och 900 chassiet. Robert Uhr tex, får ju bygga om allt för att få plats med kardantunneln och modda för den nya bakaxeln, men allt går. Pengar, tålamod eller kunskap brukar vara något av det som hindrar i dom flesta fallen.

/OE

Har aldrig någonsin hört att R. Uhr haft en 4wd Saab. Jag vet om två stycken, en blå RallySaab och Per Eklunds Pikes Peak, som i sin tur är ett rörramsbygge med viggenform.

Saab 900R "Phenomenon" (1996)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
31 oktober 2007 · 2 009 Inlägg

Pa kör 4 sprätt.

Men det var inte det det handlade om.
Bakhjulsdriven saab har byggts förr.
Den 900 karossen som finns på blocket är extremt välbyggd och fin i skicket.
Känner han som byggt den.
tyvärr är det ju på en lite gammal modell.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
camaro67 Meister
31 oktober 2007 · 6 763 Inlägg

Jag vet inte om det finns en låda som passar rakt av på en saab motor. Det är ju det som de gör med t5:an, de sätter dit m90(h?) som passar rakt av. Det gör ju saken mycke lättare. Annars går de ju att ta en hel drivlina från en bakhjulsdriven. Men kan du inte själv så tror jag att det bli fruktansvärt dyrt.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Kirre
31 oktober 2007 · 2 122 Inlägg

finns ju opel lådor som passar på 2.3aero motorn så de borde ju gå att använda big_smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Hewran
31 oktober 2007 · 121 Inlägg

Unknown skrev:

Hewran skrev:
Det har ju byggts flera AWD Saabar, på 9-3 och 900 chassiet. Robert Uhr tex, får ju bygga om allt för att få plats med kardantunneln och modda för den nya bakaxeln, men allt går. Pengar, tålamod eller kunskap brukar vara något av det som hindrar i dom flesta fallen.

/OE

Har aldrig någonsin hört att R. Uhr haft en 4wd Saab. Jag vet om två stycken, en blå RallySaab och Per Eklunds Pikes Peak, som i sin tur är ett rörramsbygge med viggenform.

Är det jag som druckit sprit och helt enkelt minns fel att han gjorde en 4wd 900.. Så det kan gå när man äter citodon smile

ursäkta för att jag ljög då..

/O

JB-ENGINE
EVO 0
Träd 1
Mitsubishi Evolution III "Liket Racing" (1995)
blacken
31 oktober 2007 ·

Det finns en snubbe som modifierar Saab till fyrkrafs. kommer inte ihåg vem det var. Men läste om det i en motortidning för länge sedan.

MarcusL #2573
31 oktober 2007 · 1 489 Inlägg

Hewran skrev:

Unknown skrev:

Hewran skrev:
Det har ju byggts flera AWD Saabar, på 9-3 och 900 chassiet. Robert Uhr tex, får ju bygga om allt för att få plats med kardantunneln och modda för den nya bakaxeln, men allt går. Pengar, tålamod eller kunskap brukar vara något av det som hindrar i dom flesta fallen.

/OE

Har aldrig någonsin hört att R. Uhr haft en 4wd Saab. Jag vet om två stycken, en blå RallySaab och Per Eklunds Pikes Peak, som i sin tur är ett rörramsbygge med viggenform.

Är det jag som druckit sprit och helt enkelt minns fel att han gjorde en 4wd 900.. Så det kan gå när man äter citodon smile

ursäkta för att jag ljög då..

/O

Robban har aldrig kört 4wd i sina bilar. Han är ju framhjulsdriftens kung wink

Det är PA och pikes peak som jag vet smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
John87 Stolt Volvoägare
31 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

MarcusL skrev:
Robban har aldrig kört 4wd i sina bilar. Han är ju framhjulsdriftens kung wink

Det är PA och pikes peak som jag vet smile

Japp.
Varav PA kör sönder sin bil hela tiden tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Supratok Toker
31 oktober 2007 · 491 Inlägg

Intressant idé, själv så vill jag ha en supra motor i en V70..
fanns en Volvo 142 (elr. 240) på blocket med en 600hk supra motor, lite fräckt!

Men visst fins det väl en annan bakhjulsdriven saab på vägarna, hur går det till med besiktning då ?

Toker Jr 081102
Lozinmust "Unloaded"
31 oktober 2007 · 1 557 Inlägg

Om det finns någon på garaget som känner/vet någon som varit med om/vet någon som gör "fyrkrafs" eller bakhjulskonverteringar på Saab eller andra typiska FWD-bilar; hör gärna av er!

Vart en hel del intressanta svar, funderade också på det där med växellådan.
Opel Calibra Turbo's låda passar väl på Saab-motorer(heter den F28?) fast frågan är hur man får bäst driftsäkerhet(om en RWD-konvert skulle ske så ska det bli en som man kan ha som "hursomhelst-bil", åka året runt etc).

Bra bussningar och dämpare hjälper ju väghållningen rätt mycket, men jag undrar hur mycket som skulle bli "offset" pga drivaxel bak, om bilen skulle bli helt oregerlig eller dylikt.

En bra idé vore kanske att försöka få tag på drivlina från någon RWD-bil som har samma mått som 9-5an, omöjligt att få exakt men så nära det går?

Min största fundering är växellåda + motor + kardan(och allt mellan drivande axel och låda/motor), hur allt kan samspela på en bra nivå med själva bilen. Det vore ju säkert tids-sparande att skaffa en RWD-bil från början och sälja Saaben. Men jag har en liten vision i mitt huvud om en mattsvart 9-5a som kommer till ett streetrace och bränner loss med bakdäcken big_smile

Skriv gärna mer svar, mer argument osv.

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
Fredrik-79
1 november 2007 · 2 164 Inlägg

De enklaste är ju annars att skaffa en annan bakvagn med klump och axlar och byta hela de i bakvagnen.
Sen en annan låda och då opel låda och sen göra en större kardan tunnel.
En annan tank blir de ju med. Men om de ska gå igenom besiktningen så är de ju som ombygt fordon och då är de ju några saker som ska vara ombygda.
Behåller du samma motor är de lättare.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Gräsberg
1 november 2007 · 1 002 Inlägg

har för mig det finns en fabriksgjord bakhjuls driven Saab i sverige. va någon som special beställde.
men mer än de vet ja inte om den.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
TT-Avant
1 november 2007 · 6 851 Inlägg

Mechanimal skrev:
Om det finns någon på garaget som känner/vet någon som varit med om/vet någon som gör "fyrkrafs" eller bakhjulskonverteringar på Saab eller andra typiska FWD-bilar; hör gärna av er!

Japp, känner en kille som säkert skulle kunna få ihop en RWD bil till dej. Men som sagt, det skulle kosta ganska mycke.
Han jag tänker på har hållit på en hel del med båda bankörning och rally/cross med saab bilar.
Vill du veta mera så skicka ett PM så kan jag berätta.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang