Jag funderar på att byta sprut på min 245 turbo. Nu sitter det ett mek. K-jet, vill ha de elektroniska (motronic från 740 turbo?). För att få lite bättre bränsleekonomi och förhoppningsvis några Xtra hästar på köpet. Är det nån här som byggt om det tidigare eller känner nån som gjort de? Ge mig lite tips o råd! Vad behöver jag? E de mycke pill å svårt att få de å lira, eller e de nästan bara att bulta på? tacksam för alla vettiga svar!!
så med andra ord behöver jag ha ett annat block? då blir de genast krångligt o inte alls så smidigt som ja tänkte mej. Lättaste vore väl egentligen o flytta en 740 spis rakt över, men ja har hört att dom dära b230 inte pallar så mycke när man börjar mata dom lite...att de flyger stakar genom blocket å såna grejer bortåt 200-220 häst. Men e de nåt block som du kan rekommendera? Och så undrar jag över spridarna, hur mycke flödar dom? Jag har gula, gröna o svarta
Vilket slags 230 block? Är det ett ET eller ett FT block. (Det går iofs att modda även ett B21ET block och få dit givarna)
Spridare? Kolla numren på dom (boschnumren), googla själv så får du veta hur mycket dom ger. Jag har inte standardspridare i huvet.
/Göran
turbotompa skrev:
så med andra ord behöver jag ha ett annat block? då blir de genast krångligt o inte alls så smidigt som ja tänkte mej. Lättaste vore väl egentligen o flytta en 740 spis rakt över, men ja har hört att dom dära b230 inte pallar så mycke när man börjar mata dom lite...att de flyger stakar genom blocket å såna grejer bortåt 200-220 häst. Men e de nåt block som du kan rekommendera? Och så undrar jag över spridarna, hur mycke flödar dom? Jag har gula, gröna o svarta
mvh/ TT
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
aa..ja vet inte exakt vilket block, de va bara en kompis som sa att 740 maskinerna brukar flyga i bitar när man stressar dom för mycke... Är det mycket jobb att bygga om B21:an för dom givarna då? Annars om man skulle transplantera en 740 maskin, vilken rekommenderar du? Har för mig att det finns olika, med och utan oljekylda stakar o sånt (äldre/nyare?)
//Tompa
Sharky skrev:
Vilket slags 230 block? Är det ett ET eller ett FT block. (Det går iofs att modda även ett B21ET block och få dit givarna)
Spridare? Kolla numren på dom (boschnumren), googla själv så får du veta hur mycket dom ger. Jag har inte standardspridare i huvet.
/Göran
turbotompa skrev:
så med andra ord behöver jag ha ett annat block? då blir de genast krångligt o inte alls så smidigt som ja tänkte mej. Lättaste vore väl egentligen o flytta en 740 spis rakt över, men ja har hört att dom dära b230 inte pallar så mycke när man börjar mata dom lite...att de flyger stakar genom blocket å såna grejer bortåt 200-220 häst. Men e de nåt block som du kan rekommendera? Och så undrar jag över spridarna, hur mycke flödar dom? Jag har gula, gröna o svarta
Om din B21:a är fräsch. Behåll den. Jobbet är minimalt. "Bara" lite maskinbearbetning i bakkant på blocket.
Oljekylningen (av kolvarna) kom på senare 940, typ 94/95. Det viktiga är att få tag på block senare än ca 89 med dom grova stakarna. Oljekylningen spelar ingen större roll såvida du inte funderar på 300Hkr+.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ok, säg att jag behåller B21:an och lyckas klämma dit ett motronic istället för k-jet, vad säger sbp om de? De blir ju knappast sämre för miljön om man säger så... Men om ja skulle slå på stort o hinka ner en B230 (eft.´89. 940 antar jag) komplett med allt, alla boxar å grejer... skulle dom grina illa då??
Sharky skrev:
Om din B21:a är fräsch. Behåll den. Jobbet är minimalt. "Bara" lite maskinbearbetning i bakkant på blocket.
Oljekylningen (av kolvarna) kom på senare 940, typ 94/95. Det viktiga är att få tag på block senare än ca 89 med dom grova stakarna. Oljekylningen spelar ingen större roll såvida du inte funderar på 300Hkr+.
Läs min sticky. Att det blir bättre för miljön skiter SBP i. Bilen finns inte med det sprutet vilket innebär att din motorkombo inte finns och därmed behöver man intyget från Volvo som Volvo inte skriver ut.
/Göran
turbotompa skrev:
Ok, säg att jag behåller B21:an och lyckas klämma dit ett motronic istället för k-jet, vad säger sbp om de? De blir ju knappast sämre för miljön om man säger så... Men om ja skulle slå på stort o hinka ner en B230 (eft.´89. 940 antar jag) komplett med allt, alla boxar å grejer... skulle dom grina illa då??
Sharky skrev:
Om din B21:a är fräsch. Behåll den. Jobbet är minimalt. "Bara" lite maskinbearbetning i bakkant på blocket.
Oljekylningen (av kolvarna) kom på senare 940, typ 94/95. Det viktiga är att få tag på block senare än ca 89 med dom grova stakarna. Oljekylningen spelar ingen större roll såvida du inte funderar på 300Hkr+.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI