3359
Sök

byta tryckplatta

212 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
Hejsan, har en 900se 2.0T 96a med ca 220hk
kopplingen rasade förra veckan å då lät jag en verkstad byta koppling, jag var utomlands å kopplingen skulle ta 1 vecka att få och jag skulle åka tillbaka till Sverige om 2 dagar, men de hade iaf lamellen och lagren till den så det böt det.
nu så sklirar den på kopplingen när turbon börjar ladda och kopplingen tar dåligt väldigt dåligt så då tänkte jag att jag skulle byta tryckplattan själv.
men nu är det så att jag har inte en blekaste om hur man gör det?
nån som kan skriva en beskrivnind eller så?

å en fråga till, finns det nån "värre" tryckplatta så att detta inte händer igen då bilen är lite trimmad? och jag har inte lust eller råd att köpa en viggenkoppling heller.

12 086 Inlägg
8 november 2005
När du har tryckplattan framför dig (alltså i motorn men:)) då sittere tryckplatten med ett antal skruvar i ytterkant, skruva loss dem och skriva dit en nu tryclkplatta, det viktiga är att ha en centreringsverktyg när du skruvar på allt igen så det blir absolut centrerat.

för att få bort växellådan så är det bara att ta loss allt som är ivägen, se bara till att du dokumentrerar vart alla slangar och kablar ska sitta, dte är ett jävla pill med drivknutar och annat men gör man det ordentligt med tålamod så går det. Du bör ha en assistent samt en motorlyft, antar att det är lättast att lyfta din motor uppot? Om det nu är lättast att ta den underifrån så behöver du en lyft ändå så det går sakta o fint. Allternativt en växellådsdomkraft om du arbetar på en billyft.

342 Inlägg
9 november 2005
sachs har en lite sjystare tryckplatta till din bil som klarar 380 nm med orginal lamell..  men den kostar ju strax under 3000:- så om det räknas som så billigt vet jag väl inte.. men det är det aldrig när man håller på med bilar känns det som..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

10 287 Inlägg
9 november 2005
Eller skicka lamellen till Janne på Bil&Trans i Stockholm TEL NR: 08-336154, så bygger han om den med modern sinterpuckar som går att köra med i vanlig trafik.
(Detta är avdelning Guldtips, bara så att ni vet....)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

212 Inlägg
9 november 2005
Trådstartare
Fkoff skrev:
När du har tryckplattan framför dig (alltså i motorn men:)) då sittere tryckplatten med ett antal skruvar i ytterkant, skruva loss dem och skriva dit en nu tryclkplatta, det viktiga är att ha en centreringsverktyg när du skruvar på allt igen så det blir absolut centrerat.

för att få bort växellådan så är det bara att ta loss allt som är ivägen, se bara till att du dokumentrerar vart alla slangar och kablar ska sitta, dte är ett jävla pill med drivknutar och annat men gör man det ordentligt med tålamod så går det. Du bör ha en assistent samt en motorlyft, antar att det är lättast att lyfta din motor uppot? Om det nu är lättast att ta den underifrån så behöver du en lyft ändå så det går sakta o fint. Allternativt en växellådsdomkraft om du arbetar på en billyft.

ok, då är det inget man ska ge sig på med en enkel verktygslåda (biltema)
å ett litet garage.

5 710 Inlägg
11 november 2005
MysdressLarry skrev:
å en fråga till, finns det nån "värre" tryckplatta så att detta inte händer igen då bilen är lite trimmad? och jag har inte lust eller råd att köpa en viggenkoppling heller.

Standard 1A på småtrimmade 900 är att hänga dit en Viggen tryckplatta, detta är samma platta som "fr3drik" menar.

MVH Jonas
..............

Sök