Koppla in Catch Tank rätt?

Dann3
13 november 2007 ·

Här en en bild på Catch Tanken som den ser ut:

http://i15.tinypic.com/6ug23qt.jpg

Så jag undrar om jag säger rätt nu smile

Slangen från motor som går från ventilkåpan som går in till Spjället skall in i ena niplen på Catch tanken och sedan skall jag sätta en slang på andra nippeln på Catch Tanken där den sedan skall in i nippeln på spjällhuset?

Alltså kort sammanfattning Catch Tanken skall kopplas in imellan vevhusventilationen och Spjället?

Frågor:

¤ Undrar vad man skall göra med det uttaget som är längst ner på Catch tanken?
¤ Klarar detta Besiktningen? I och med att den är sluten och inte öppen?

loffe007
13 november 2007 · 905 Inlägg

detta ska klara besiktningen det är sluten vevhusventilation.

anslutning längst ner borde väl ska användas för att tömma tanken på olja då denna blir ful av oljerester.

Dann3
13 november 2007 ·

loffe007 skrev:
detta ska klara besiktningen det är sluten vevhusventilation.

anslutning längst ner borde väl ska användas för att tömma tanken på olja då denna blir ful av oljerester.

Skall man plugga för den då? Eller köra med den öpppen så olja bara kan droppa ner eller hur då?

/Danne

loffe007
13 november 2007 · 905 Inlägg

för att besiktningen ska bli lgadamåste den var igenproppad men är slanganslutn ingarna ingängad i tanken isånna fall kan det väl gå byta ut den mot en ballofixventil?

Ckosworth Mr
13 november 2007 · 607 Inlägg

Vet inte om jag är ute och cyklar men ska det inte vara oljeretur där då?

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Samara
13 november 2007 · 69 Inlägg

En fråga: Vad gör en catchtank igentligen?

Bilar! Vilket jävla påhitt.
Koop
13 november 2007 · 1 867 Inlägg

En såndär fångar upp olja/oljedimma som kommer ur vevhusventilationen så man slipper få den i förbränningen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Dann3
13 november 2007 ·

Är det Oljeretur någon som vet eller är det bara att plugga igen?
Tanken skall ju sitta mellan ventilkåpan och spjället för att som en redan sagt i tråden "ta bort onödig oljedimma" som sedan kommer in i spjället wink

Finns ju två uttag ett uttag är in och det andra är såklart ut och jag undrar vad det där nere är för någonting. Är det när man skall tömma den? Någon som vet hur ofta isåfall? Och påverkar det oljan i motorn menar liter antalet så efter att man tömt den några gånger får man fylla på motorolja? Eller hur funkar det någon som vet exakt?

/danne

Senast redigerat av Dann3 (13 november 2007)

Holme
13 november 2007 · 1 417 Inlägg

Det tar lång tid att fylla en sån där tank med olja. Och hålet i bottnen är till för att tömma den, hur ofta du själv vill.

Dann3
13 november 2007 ·

Holme skrev:
Det tar lång tid att fylla en sån där tank med olja. Och hålet i bottnen är till för att tömma den, hur ofta du själv vill.

Hur lång tid rör det sig om? Påverkar detta oljevolymen i motorn med så man kommer få fylla på mer motorolja efter ett tag eller det är så små mängder?

/danne

loffe007
13 november 2007 · 905 Inlägg

inge skillnad mot förut man kolla oljan lite då och då.

oljan samlas i kärlet istället för att äka in i förbränningsrummen och beldas upp så det kommer inte försvinna mer olja bara för att du har den.

Dann3
13 november 2007 ·

Hur långt tid ungefär tar det att fylla en sådan tank rör det sig om 1/2 år eller 10 år ungefär?

Senast redigerat av Dann3 (13 november 2007)

Karlzzon The One Evolution
13 november 2007 · 1 627 Inlägg

jag har en jag kört med ett år tog bort den nu fanns ingen olja i den

Fäll ner pungen och landa
grindborg1
3 april 2010 · 326 Inlägg

vilken är in och vilken är ut ? eller spelar de äns någon roll? smile

Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang