Projektarbete i skolan - Turbokonvertering B230F | UPDATE 18/2 | UPPSTART!

JonasHalt
9 januari 2008 · 699 Inlägg

AxlSam skrev:
Jo, det finns väl bra många fördelar med B21an..

Men med tanke på att vi bara vill ha ett fungerande system
så spelar det ju inte så stor roll för oss just nu.

Kanske ett senare projekt med annan motor.

Projektet skall ju trotts allt vara klart inom några veckor smile

Btw, någon som har något bra tips angående oljereturen till turbon?

Ta bort oljetråget o borra ett hål i det å sätt dit någon form av anslutning..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
AxlSam
9 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Ok, vad vi tänkt från början då smile

Tack // Axel smile

AxlSam
14 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Nu har vi ledigt från skolan i två veckor att bara tillägna projektarbetet.
Så idag (14/1 - 08) började vi sätta skruvmejseln i våran 245:a.

Målet är som sagt ett fungerande turbosystem på en B230F till ett så
lågt pris som möjligt.

Utgifter vi haft än så länge är:

B21:a - 300kr (men ligger nu till salu på tradera) PM:a om du är intreserad smile
Volvo 245:a - 1100kr
Turbo - 0 kr (info ser du i första inlägget)
IC - 0 kr (info ser du i första inlägget)
Andra lösa detaljer - 0kr (info ser du i första inlägget)

Så alltså 1400kr än så länge.

OBS! Dyker upp några frågor längre ner i inlägget.
Dessa markerar jag med fet stil! OBS!



Nu fortsätter vi med arbetsbeskrivningen:

Så sent som igår (söndag) ringde Per mig och sa att  vi hade ett problem.
Bilen ville inte starta när han skulle köra upp den till sitt garage.
Han diagnostiserade det ganska direkt till urladdat batteri wink

Så imorse när vi skulle köra igång fick Pers BMW låna ut sitt för att få upp
projekt-bilen till garaget.

Väl inne i garaget börjar vi med att öppna upp och checka under motorhuven.
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/231798_b9gy5s.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/231813_sjpqb2.jpg

Plockar sedan bort huven för att underlätta vårat arbete.


Vi inser ganska snart att grenröret kommer bli ett mindre helvete att få loss..
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/231816_un6tbi.jpg

Plockar av topplocket imorn och försöker få loss bultarna på det sättet.
Om ni inte har något bättre förslag.

Fråga 1: Någon bra lösning på att få bort ett totalrostat grenrör?

Förberedelserna började och vi lossade grenröret från avgassystemet.
(Som konstigt nog inte hade rostat fast) smile
Plockade även bort insprutet.
Då fick vi syn på en sak som vi inte hade en blekaste om vad det var.
(Markerad på kommande bild)
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/231824_i628zc.jpg
Fråga 2: Vad är dedär?

Upptäckte också under demonteringen att vårat kyl var åt helvete lol
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/231825_w9de6o.jpg

Och såhär såg det ut när Per hade slängt det på marken: neutral
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/231826_th93h3.jpg

Riktigt illa..

Fråga 3: Hur funkar det att använda ett kyl från en annan bilmodell.
Något specielt kyl ni har att rekomendera?

Tex. Från saab eller dyligt..

Nog om det!

Har även under dagen vart och pratat med fordon på vårat gymnasium och
frågat om vi fick låna deras motorlyft. Får besked om det under morgondagen.

Per har även mailat Biltema och frågat om spons från dem.
Med bland annat topplockspackningar och olja.
Hoppas på det bästa roll


Slänger även upp ett par bilder till smile

Jag:
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/231828_faz7y1.jpg


Och Per:
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/231827_tmdfl2.jpg


Nu skall jag åka och boxas smile
Men uppdaterar med nya bilder och planer imorn!

Ha en trevligt kväll!

THEBADGUY Gorgilus addictus
14 januari 2008 · 4 736 Inlägg

SAAB 9000 intercooler brukar vara kända för att palla med rätt mycket.
Eller kanske ska försöka hitta en SCANIA intercooler? wink

Mycket nice projekt är de iaf big_smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
AxlSam
14 januari 2008 · 1 497 Inlägg

THEBADGUY skrev:

SAAB 9000 intercooler brukar vara kända för att palla med rätt mycket.
Eller kanske ska försöka hitta en SCANIA intercooler? wink

Mycket nice projekt är de iaf big_smile

Tack först och främst smile

Men det är inte IC:n som gett sig.
Utan kylaren smile

_Laddtryck_
14 januari 2008 · 35 Inlägg

ang fråga 2 tongue  så ser det ut som en tomgångsmotor

Micke754 Diktator
14 januari 2008 · 433 Inlägg

Förstår mig inte på folk som turbokonverterar när det finns motorer av samma modell med turbo redan? Då är det ju ingen sport.. då kan man ju lika gärna köpa sig en 240 turbo istället för att turbokonvertera en GL eller liknande.... Eller köpa en komplett B21,23,230 turbomotor?
Coolare att turbokonvertera typ en BMW eller nått som inte har turbobilar orginal..

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Strajpet
14 januari 2008 · 24 Inlägg

(1) Banka på en förliten hylsa eller så bort med huggmejsel
(2) Tomgångs ventil
(3) Funkar säkert bra men du får göra nya fästen och en kylare på skroten kostar inte mer än en 100 lapp är samma till 240/740

Och när du ändå är på skroten så tar du med dig 4 st spridare från en 740 16v då dom passar rätt på utan motstånd och det skiljer bara 20ccm från turbons spridare.
Tror inte det är någon mening med att kompsänka den heller för den kommer hålla ändå.

Volvo V70 Tdi "Mattgrå" (1999)
brelasten
14 januari 2008 · 274 Inlägg

smidigaste skulle vara om att stoppa i en b230Ft/ Fk använd boxarna från en 740 turbo 90. slipper du allt knövel med elen på så sätt..!  vill du inte lägga ner så mkt pengar på en motor så köper du bara ett grenrör från en volvo turbo på direkten, slipper du knövla med svetsen,

fyllo
brelasten
14 januari 2008 · 274 Inlägg

sitter det lh 2,2 lr lh 2,4 i den?

fyllo
AxlSam
14 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Micke754 skrev:

Förstår mig inte på folk som turbokonverterar när det finns motorer av samma modell med turbo redan? Då är det ju ingen sport.. då kan man ju lika gärna köpa sig en 240 turbo istället för att turbokonvertera en GL eller liknande.... Eller köpa en komplett B21,23,230 turbomotor?
Coolare att turbokonvertera typ en BMW eller nått som inte har turbobilar orginal..

Vill du fortsätta gnälla så har vi en tråd till detta här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69539

Detta projektet gör inte vi (som tidigare sagt) för att bygga en monster till motor.
Gör att för att få kunskaper och komma billigt undan.
Men KUNSKAPER! Tycker bara det är skoj.
Åker bilen till skrot ett par veckor efter att det är klart så skiter vi i det smile

Strajpet skrev:

(1) Banka på en förliten hylsa eller så bort med huggmejsel
(2) Tomgångs ventil
(3) Funkar säkert bra men du får göra nya fästen och en kylare på skroten kostar inte mer än en 100 lapp är samma till 240/740

Och när du ändå är på skroten så tar du med dig 4 st spridare från en 740 16v då dom passar rätt på utan motstånd och det skiljer bara 20ccm från turbons spridare.
Tror inte det är någon mening med att kompsänka den heller för den kommer hålla ändå.

Ska prova det med hylsan. smile
Angående kylarn så ringde jag skroten. Hade ingen TIC kylare inne
och han sa att en orginal skulle kyla för dåligt..
Får fundera lite på detta.

Gör en budgetkompsänkning med två toppackningar när man ändå har av toppen smile
Och angående spridare. Har 4st blåa spridare från en 9000 2,3T liggande.
Borde väl funkaa okej?

Och brelasten, vill fortsätta med våran budgetversion av en B230F wink
Ska försöka få tag på ett TIC grenrör big_smile

Sen angående lh 2,2 eller 2,4 har jag ingen aning om.

Tack _Laddtryck_ anående ifnon om tomgångsmotorn och tack [b]Strajpetb] för bekräftandet wink

Mvh Axel

AxlSam
15 januari 2008 · 1 497 Inlägg

En fråga till här.
Fick någon som har en aning om hur varm oljan som kommer från turbon
kan vara? smile

brelasten
15 januari 2008 · 274 Inlägg

oljekylare från 740 turbo, sitter direkt i olefilterhållaren smidigt som fan att stoppa dit

fyllo
brelasten
15 januari 2008 · 274 Inlägg

aha det var så du mena, men om oljan är för varm så köper du en sån wink

fyllo
AxlSam
15 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Idag (15/1 - 08) fortsatte vi projekt volvo turbo big_smile

Målet är som sagt ett fungerande turbosystem på en B230F till ett så
lågt pris som möjligt.


Dyker (även idag) upp några frågor längre ner i inlägget.
Dessa markerar jag med fet stil!



Nu fortsätter vi med arbetsbeskrivningen:

Vi har idag gjort några funderingar angående oljeretur till turbon.
Var från början tänkt att vi skulle plocka ur motorn ur bilen med motorlyft.

Åkte vid lunch ner till skolan och pratade med en utav fordonslärarna som vi
frågade angående motorlyften igår.
Men vi fick tyvärr ett negativt svar.. Han fick inte lov att låna ut verktyg utanför skolan
för skolledningen. Inte ens till elever!! Dåligt enligt oss.. hmm

Men han gav oss en annan idé om returen.
Så att vi slipper plocka ur montorn!

Vi gör istället såhär att vi lossar oljetråget med motorn i.
Borrar sedan hål i tråget och fäster oljeslangen med en bajonettbult och
slanfäste till den.

Han rekomenderar oss till ner till TESS (som säljer hydralikgrejer i stenungsund).
Väl inne på TESS får vi väl ett bemötande som är sådär..
Bajonettskruven och tillbehören till den vill han ha 150kr för.
Och för den stålomspunna slangen till oljan vill han ha ~500kr/meter för. 
Men det var osäkert angående slagen för vi visste ju inte vilken temp.
det kommer vara på oljan som kommer komma från turbon.

Fråga 4: Ungefärlig temperatur på oljan som kommer från turbon?

Vi funderar på detta när en kompis till oss ringer och kommer över till garaget.
Vi pratar lite med honom och han ringer sedan sin far.

Positiv överasktning big_smile
Hans farsas företag sponsrar oss med delarna vi behöver big_smile

Slänger in en fråga till.
Fråga 5: Vart tar vi olja till turbon?


Vi har under dagen även plockat loss topplocket för att kunna sätta
dit en topplockspackning till och få loss de sista muttrarna från grenröret.
Tack Strajpet för tipset med en för liten hylsa big_smile
Funkade på 4 av 8 skruvar smile

Här kommer lite bilder.

Insprutet avplockat. Gjordes igår.
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/232998_ufjqad.jpg

Fick använda en rejäl hävarm för att få loss muttrarna från grenröret.
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233000_qhkk6v.jpg

Fick även kapat ner avgassystemet.
Som man på vissa delar kunde knäcka med armkraft tongue
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233002_barol2.jpg

Topplocket avskruvat
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233004_i1cojh.jpg

Toppen av. Här har ni även våran lösningen för att vi skall slippa ställa in kamrem.
Många straips. smile
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233007_at1z9q.jpg

Per förbereder för att tappa oljan.
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233009_6i5o6j.jpg

Kom även fram till att det var denna bilens öde att hamna i nyporna på oss.
Den hade nog inte överlevt så länge till från skroten annars tongue
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233017_hxtcb7.jpg

Tack för idag.
Uppdaterar imorn igen.

Mvh

AxlSam
16 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Här var det inte mycket liv sad

Ingen som är det minsta intreserad? wink

sugroret
16 januari 2008 · 36 Inlägg

Hej allesammans, det är jag som är Per och jobbar tillsammans med axel med det här projektet.  Det kommer komma en uppdatering senare ikväll av axel hoppas vi på.

elmer
16 januari 2008 · 325 Inlägg

grattis till sponsringen, ni verkar ju klara av att hålla budgeten rätt bra!smile

Nissan X-Trail "SUV" (2005)
Smiley Legitimerad Lamphållare
16 januari 2008 · 369 Inlägg

Olja till turbon tar ni där oljetemp givarn sitter, ni tar ett t kors i ena änden sätter ni oljetemp givarn i andra så drar ni upp en sland te turbon, sedan ner direkt till oljesumpen e lättast, men då får ni borra ett hål.

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
AxlSam
16 januari 2008 · 1 497 Inlägg

(16/1 - 08) fortsatte vi projekt volvo turbo big_smile

Idag har det varit en dag fri från meckande.

Började morgonen i garaget men bulle och coca-cola.
För jag (Axel) fyllde 19 år big_smile
Grattis till mig själv wink

Satt även och funderade över projektet lite i allmänhet också.
Vi tar och kör vidare på idéen om en oljeretur med ett hål och
banjoskruv i oljesumpen.

När bullen var uppäten slänger vi ner turbon, topplocket och IC:n
i min kära saab för att åka ner till skolan och fixa lite.
Bla. skulle vi svetsa på bultar på grenrörspinnbultarna för att få loss de
fyra sista muttrarna som var totalt igenrostade.
Skulle även svetsa på ett par fästen på IC:n.

Men först tog vi en sväng till fordon för att höra med den mycket hjälpsamme
läraren Joakim (stor elloge till honom smile ) om tips om vartifrån vi skulle ta olja till
turbon.

Hans svar var att skruva loss kontakten som mäter oljetryck och skarva oljerör därifrån.
Så nu är listan med oljeledningsdelar klar och vi får dom förhoppningsvis på fredag.
(Kompisens farsas företag som sponsrade oss) smile

När vi pratat klart med Jocke går vi upp till svetslokalen för att kolla om Stefan är där.
Men lokalen är tom och anledningen till detta är att stefan är sjuk. neutral
Smått panik utbryter då vi verkligen behövde få gjort dehär!

I lite ångest över vad vi ska göra så kommer Per på idéen om att vi åker bort till
K-SVETS som ligger inne i stenungsund och frågar om de kan hjälpa oss.

Väl där går vi in i entrén och blir väldigt förvånade över hus stort det är.
Efter en stund kommer (vem jag tror var arbetsledarn i svetslokalerna) Håkan och
pratar med oss.

Vi frågar om dom har lust att sponsra oss med ett litet lätt arbete att få loss grenröret.
Han säger att han tyvärr inte har någon att skicka ut men hade gärna gjort det.

Han förstod inte att vi hade toppen med oss så när vi sa att vi hade det så lös det upp i honom!

- Självklart hjälper vi er med det! blev svaret.
- Kör runt till baksidan och kom in med den så fixar vi det!

Väl bemötta så ger vi vårat nummer till dem så ringer de när det är fixat.

En timma senare ringer de och säger att det är klart.
Och då har de till och med skruvat loss grenröret smile
Det visar sig också att det är "SkylineJens" som gjort det också.
Ganska känd här i stenungsund för att han importerar Skylines wink

Efter detta var det dags för nästa dags göra.
Vi åkte till AD-Center och frågade om sponsring där.
Med bland annat packningar och oljar.
Så han bad om att vi skriver ner allt vi behöver så skall han höra av sig.
Då var även detta eventuellt löst big_smile

Sista delen idag var Ucklums skroten.
Inget vidare ställe..
Lerigt och mitt i skogen. Dessutom väldigt dyrt.
Därifrån fick vi med oss en kylare från en 745:a, ett oljekyl och
en ruta till höger bakdörr. (Som var sönderslagen när vi köpte bilen).

Detta var dagens "arbete" men det går framåt big_smile

Slänger upp lite bilder också.



Mjuk dagsstart med bulle och cola.
Per ser ut att njuta på bilden smile
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233764_i74dt6.jpg


Toppen och grenrör fixat av K-Svets. Mycket trevliga människor!! big_smile
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233753_dy8ue8.jpg


Nyförvärv 1:
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233755_opac3a.jpg

Nyförvärv 2:
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233756_onk1v5.jpg

Nyförvärv 3:
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233757_nnougc.jpg


Har även en MYCKET fin orginalinredning till salu! smile PM:a vid intresse
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233759_lc1687.jpg


Hjälpen när huvudet sviker
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233761_jeg9ny.jpg


KOLFIIIBEEER! Oj vad snabbt vi kommer kunna köra big_smilebig_smile
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/233767_o9hx44.jpg

Tack för idag smile
Nu skall jag lägga mig i sängen och smälta den goda smörgåstårtan.

En sak till bara!
KOMMENTERA MERA big_smile

Ny uppdate imorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang