Projektarbete i skolan - Turbokonvertering B230F | UPDATE 18/2 | UPPSTART!

AxlSam
14 november 2007 · 1 497 Inlägg

Första tanken med projektet var att totalt bygga om en bil.
Men när det slog oss att det skulle ta enormt mycket tid begränsade det oss till att "BARA"
turbokonvertera en b21:a.
Allt kommer att dokumenteras i en loggbok, i ett bildspel och vi skall även rita upp hela systemet i Autodesk Inventor (ett 3D program).

Första delen i projektet var att få tag på en lämplig motor. Högst på listan stod en b20:a, b21:a eller en b23:a. Efter lite letande dök det upp en annons på blocket där en kille vid namn Jocke hade flera motorer till salu. Han bodde nära och bra så vi skickade iväg ett mail till honom.

Fick svar efter ett par dagar och det visade sig (OTROLIGT NOG) att det var en fordonslärare på våran skola (Nösnäsgymnasiet) som sålde dem åt skolan.

Vi gick upp och pratade med honom och han hade en b21:a (insprut) åt oss
som var en bra grund.
Den skulle precis ha vart genomgången av en elev men han hade inte dokumenterat det själv så han visste inget om skick.

Men motorn skall ju ändå klyvas så det spelade inte så stor roll för oss.
Begärt pris var 500kr.
Men han prutade ner den själv till 300kr när han märkte att vi kom från skolan smile


Nu var del ett i projektet klart och vi behövde nu få tag på turbo, grenrör och IC.


Det gick några dagar så ringer min far och säger att en av hans arbetskamraters
Saab 9000 2,0T hade rasat i kopplingen. Den bilen skulle enligt min far ha en jättefin inredning så jag köpte den själv och plockade den på inredningen till min egen bil.

Men det satt ju även alla turbodelar vi behövde i den wink
Så för 1500kr fick jag en EXTREMT fin inredning, turbo, IC, och grenrör.
(Den bilen har jag nu sålt vidare)

Projektet går vidare och vi är nu även snart klara med vårat motorstativ.

Har du tips, idéer eller kommentarer till vårat projekt så skriv gärna.

Kommer hålla tråden uppdaterad med bilder och text med jämna mellanrum smile

Mvh Axel (och Per)

OBS! Ändrigar. Använder oss nu av en B230F smile

Senast redigerat av AxlSam (18 februari 2008)

_Spawned_ Maskinförare
14 november 2007 · 1 163 Inlägg

Härligt, alltid kul med turbo konverteringar ;D Låt nu inte tråden vara tom. utan uppdatera kontinuerligt big_smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
14 november 2007 · 2 933 Inlägg

De e rätt! Trimma på wink
Skulle gärna vara med och tipsa men jag har nog troligen ingenting att komma med då jag inte kan ett skvatt om motorer sad sad

men men..

Lycka till iaf smile

mvh

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
AxlSam
14 november 2007 · 1 497 Inlägg

Slänger upp lite bilder nu direkt smile
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/190475_1ykgmu.jpg

Här har vi då donatorbilen för 1500kr. Något bland det rostigaste jag sett wink
Men väl värd sina pengar.

http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/189622_x17q1s.jpg

Fullt sjå med att plocka delar. Sålde även lite andra delar. Så de 1500kronorna är nu intjänade igen. Affärsman som man är wink

http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/190477_z6undi.jpg

Här har vi skönheten som skall sätta fart på våran b21:a big_smile
http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/189653_fxh1so.jpg

IC:n är loss!

http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/189624_ep2dbc.jpg

Och här stoltserar polaren med den mindre kompisen. cool

http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/190495_zjzyv8.jpg

Och är är även en bild på början av motorstativet.

AxlSam
14 november 2007 · 1 497 Inlägg

dj_aggwa skrev:

De e rätt! Trimma på wink
Skulle gärna vara med och tipsa men jag har nog troligen ingenting att komma med då jag inte kan ett skvatt om motorer sad sad

men men..

Lycka till iaf smile

mvh

_Spawned_ skrev:

Härligt, alltid kul med turbo konverteringar ;D Låt nu inte tråden vara tom. utan uppdatera kontinuerligt big_smile

Just sånthär göra det ännu roligare! big_smile
Att folk visar intresse!

Tack skall ni ha smile

_Spawned_ Maskinförare
14 november 2007 · 1 163 Inlägg

jo fan, klart inspirerande big_smile fortsätt nu bara wink ser ju bra ut hittils big_smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
AxlSam
15 november 2007 · 1 497 Inlägg

Någon som har något att säga nu innan vi börjar kapa och skarva grenrör, plocka isär motorn mm? winkroll

AxlSam
17 november 2007 · 1 497 Inlägg

En liten rådfråga här.
Skall imorgon (söndag) åka och kolla på en 245 från 1992.
Får den till ett väldigt bra pris.
Men det sitter en B230 i den förmodligen?

Så frågan lyder.
Hur går det att stoppa i en B21:a i den, passar det med motorfästen mm.
Eller ska man satsa på konvertering av den motorn som redan sitter i?
smile

AxlSam
18 november 2007 · 1 497 Inlägg

Ingen respons här.
Lite tråkigt.. neutral

Jaja, har idag vart och köpt en Volvo 245 från 1992.
Utsatt pris var 2000kr men vi fick ner den till 1100kr.

Går som en klocka! Rostig och dann men vafan! Det är ju en Volvo wink
En ruta på en av bakdörrarna som behöver bytas, kolla över bromsarna
och byta en blinkerslampa.

Sen skall det nog inte vara några problem att få den igenom besiktning big_smile

Men finns det någon som kan svara på min föregående fråga?

Hur går det att stoppa i en B21:a i den, passar det med motorfästen mm.
Eller ska man satsa på konvertering av den motorn som redan sitter i?

Lägger upp en bild på skönheten smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/59737/192909_hq9j5f.jpg

isak90
18 november 2007 · 1 997 Inlägg

Härligt projekt! kommer självklart att följa detta!

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men men.

Ta dig gärna en kik i min projekttrådwink
Mvh/Fredrik

Rallyhalle
18 november 2007 · 4 299 Inlägg

Tror fästena är likadana. Annars e de nog en lätt operation. Det förekommer rätt ofta vad jag tycker att folker byter upp sig i motor till B230:orna ist för B20, B21 etc. Så då borde de va lika enkelt tvärtom.

Sen så tror jag att du ska välja att bygga på den som är fräschast, för annars blir de en jävla massa arbete.

Hoppas att de hjälper på nåt sätt. Vad för B230 är det btw???

AxlSam
18 november 2007 · 1 497 Inlägg

Först och främst - Man blir alltid lika glad när det kommit svar big_smile

Kanske det är bäst att bygga på den motorn som redan sitter i.
För B21:an är som sagt i okänt skick.

Rallyhalle skrev:

Vad för B230 är det btw???

Jag har faktiskt ingen aning.
Är inte så insatt i de motorerna.
Men det är en 245 GL -92.
Kanske är något speciell motormodell som sitter i de?
Eller står det nånstans på motorblocket?

Tack // Axel smile

isak90
18 november 2007 · 1 997 Inlägg

AxlSam skrev:
Först och främst - Man blir alltid lika glad när det kommit svar big_smile

Kanske det är bäst att bygga på den motorn som redan sitter i.
För B21:an är som sagt i okänt skick.

Rallyhalle skrev:

Vad för B230 är det btw???

Jag har faktiskt ingen aning.
Är inte så insatt i de motorerna.
Men det är en 245 GL -92.
Kanske är något speciell motormodell som sitter i de?
Eller står det nånstans på motorblocket?

Tack // Axel smile

Jag tror att det sitter en B230F i dom orginal. någon som e mer säker kanske kan rätta mig?

AxlSam
18 november 2007 · 1 497 Inlägg

isak90 skrev:

Jag tror att det sitter en B230F i dom orginal. någon som e mer säker kanske kan rätta mig?

Det är mycket möjligt.
För jag har inte den blekaste wink
Mer Saab människa coolroll

frasse4
18 november 2007 · 736 Inlägg

Det är B230F i dom ja. Den gamla B21an kommer väl också från en 240 så det ska nog vara lungt, i 140 var ju motorerna rakställda, lite snea i 240, vet inte hur en rakställd skulle passa mot växellådan, men som sagt b21an borde också vara sneställd.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Killr0y_swe - De är jag de.
18 november 2007 · 354 Inlägg

B21 och B230 har precis samma motorfästen.

Skulle du behöva nån hjälp så besök denna sida:
www.savarturbo.se
De som inte står där om gamla volvomotorer är inte värt att veta!

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
Gaba_flumm
18 november 2007 · 130 Inlägg

frasse4 skrev:
Det är B230F i dom ja. Den gamla B21an kommer väl också från en 240 så det ska nog vara lungt, i 140 var ju motorerna rakställda, lite snea i 240, vet inte hur en rakställd skulle passa mot växellådan, men som sagt b21an borde också vara sneställd.

B21an är snedställd som b230in

Volvo 744 GL "White Lady" (1986)
Rallyhalle
18 november 2007 · 4 299 Inlägg

Nu står de still i skallen, e de B230F som e me förgasare??? Eller e de den som har insprutning yikes

Killr0y_swe - De är jag de.
18 november 2007 · 354 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Nu står de still i skallen, e de B230F som e me förgasare??? Eller e de den som har insprutning yikes

A=fögge F=Elektriskt sprut

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
Rallyhalle
18 november 2007 · 4 299 Inlägg

Okej, hade varit mer logiskt med tvärtom hmm Men men, fordonstillverkare är sällan logiska wink Men iom att det är insprutning på motorn som sitter i så skulle jag satsa på att dra på turbo på den om den är i sjysst skick. De e bra mycke enklare att montera turbo på en insprutningsmaskin än på en förgasar maskin. För B21:an e de väl förgasare på???

Snart läggdags så de står totalstill i huvet nu wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang