Idag hade vi mål att starta bilen. Men kom inte riktigt så långt..
Vi började dagen med att kolla över bilen lite. Per kröp under och drog oljetråget på plats. Och vi drog klart oljan.
Efter detta åkte vi till biltema och köpte slangklämmor och 2,5" rör. Väl hemma började vi måtte och kapa ut lämpliga rörlängder. På insugssidan fick vi ta en del av gummiinsugsröret från saaben. Där vi bland annat fick i en dump. (får dock plugga ett par hål)
På turbosidan blev det ett länge metallrör. Men skarvarna till ICn blev ett problem. Tillslut hittade jag en bit från orginalluftburken som passade utmärkt
Började turbodagen efter skolan. Slutade tidigt och var vid bilen klockan ett.
Började kolla över vattenläckan och fick en positiv överaskning när vi såg att det endast läckte från vattenpumpen.
Vi tog loss pumpen. Åkte ner till AD-center och köpte en packningssats.
Åkte hem och monterade allt och tätade lite extra med packningsmassa. HELT TÄTT NU
Monterade tillbaka alla grejer. Fyllde motorn med olja och vatten. Pers BMW fick låna ut sitt batteri och vi rullade ut bilen från garaget. (Min saab fick bli lite draghjälp )
Sedan kollade vi över det sista och Per fick börja filma. Fick stå och mala på startmotorn i några sekunder innan bilen gick igång. Den rök, brötade och gick bara på tre cylindrar. MEN DEN GICK
Lägger upp ett litet videoklipp här: (Får ursäkta den dåliga kvalitén då det är filmat med mobilkamera)
Efter att ha stängt av motorn upptäcker jag att det sprutar bensin från en utav spridarna. Vi slår till fuelrailen lite och provstartar bilen igen. Plötsligt gick bilen mycket bättre!
Det blir dock nya oringar till spridarna.
Bjuder på en liten bild till här
Detta var dagens arbete och man fick en jäkla positiv energi efter detta. Härnäst blir det lite finjusteringar och provkörning.
Kunde inte ha igång bilen så länga pga. vi inte dragit kylvatten till turbon. Så vi efterlyser även kylvattenslangar från en Volvo TIC