7527
Sök

Växellådor till v8:or, Automat.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Tjena, nu när jag sitter och kollar runt lite överallt. så kommer ja fram till att väldigt många v8:or använder sig av automatlåda.. det finns manuellt det vet jag. men mest automat?. har jag inte kollat runt tillräckligt, eller finns det någon anledning till varför v8:or har väldigt mycket automat? är lite nyfiken, tack på förhand.  Mvh.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

1 661 Inlägg
15 november 2007
Har faktiskt ingen aning om varför det mest är automat på V8:orna... En liten mängd manuella om man tänker på hur många det finns... kanske är det USA:s lathet som gjorde att alla ville ha automat tongue

539 Inlägg
15 november 2007
snackar vi om amerikanare? då vet alla varför det är automat smile

generellt kan man säga att destå mer hk du har i bilen, destå mer lyx finns i den... allt el, helläder, el stolar osv... och automat låda är lite lyx, förr var det i alla fall. Där har du svaret

Smålänning
7 887 Inlägg
15 november 2007
Anledningen till att dom allra flesta jänkeåttor har automat kopplad till sig är för att det är svårt att få en manuell låda att hålla för vridet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
nae , egentligen menar jag inte bara jänkare ^^, volvo har ju s80 v8 tillexempel. och den finns Bara i automat.. ja gillar bilen sten hårt.. men inte auto tongue att dom ska krongla till det hmm..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Smålänning
7 887 Inlägg
15 november 2007
ExXtr3me skrev:
nae , egentligen menar jag inte bara jänkare ^^, volvo har ju s80 v8 tillexempel. och den finns Bara i automat.. ja gillar bilen sten hårt.. men inte auto tongue att dom ska krongla till det hmm..

Tror det är av samma anledning som jag nämde ovan smile tyvärr. Men kolla om det finns utomlands och importera?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
okej okej , tackar då smile)

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

1 723 Inlägg
16 november 2007
trans am gta gick bara att få med automat om man valde 5,7liters motorn eftersom den manuella inte höll. Sen gillar inte alla att trycka ner en tung koppling som behövs till en vridstark V8. Därför är det smidigare med automat.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
16 november 2007
Tror att from. 1957 eller något i den stilen blev aut. vanligare än manuell i USA. I USA kör man inte bil, man åker bil! cool

1 723 Inlägg
16 november 2007
v8rickard skrev:
Tror att from. 1957 eller något i den stilen blev aut. vanligare än manuell i USA. I USA kör man inte bil, man åker bil! cool

tänk och sitta och trampa koppling och vispa med spaken i deras timslånga bilköer. Jag blir less bara av att köra manuell i Luleå. smile

Better than God \o/
1 886 Inlägg
16 november 2007
Som flera av er skrivit innan;

Det är LYX! smile
Lättare att få att hålla för vridet.
Jänkare SUGER på att köra bil så det är mer "failproof".
Och ärligt talat, vet nu hur kul det är att sitta å trampa på en koppling som ska frikoppla en tryckplatta som ska tåla 600Nm? Det är trög och bara jobbig. De manuella lådorna är inge roliga heller...

Skulle inte byta bort min automatlåda i vart fall...
Senast redigerat av MrTurbo (16 november 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 november 2007
ExXtr3me skrev:

Alla S80 är inte automat... Min farbror har en manuell. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
16 november 2007
Irmscher Vectra skrev:
ExXtr3me skrev:

Med V8?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Irmscher Vectra skrev:
ExXtr3me skrev:

jo , men om du läser vad jag skrev så kanske du fattar :p, jag sa S80 V8... inte Bara s80, för det finns i manuellt det vet ja xD

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

buffys
16 november 2007
MrTurbo skrev:

Det är LYX! smile
Och ärligt talat, vet nu hur kul det är att sitta å trampa på en koppling som ska frikoppla en tryckplatta som ska tåla 600Nm? Det är trög och bara jobbig. De manuella lådorna är inge roliga heller...

Nja, håller inte riktigt med! De manuella lådorna tycker jag personligen är riktigt roliga! Min T56 låda är ju kanske inte ett under av smidighet, men jävligt go känsla att slå i växlarna, sitter som en smäck....polarens corvette sitter zf lådan i, den är inte annorlunda att köra, växla, koppla än vilken ny bil som helst så det där me tröga kopplingar va nog mera förr i så fall!
Däremot är det ju gött med automat, inget snack om den saken;)

1 353 Inlägg
16 november 2007
finns manuella lådor som håller för rejält med stryk tongue
Farsan kör Dragracing med Ford 520" V8, ca 750 hästar. och körde manuellt, och den växellådan höll utan service i 3 säsonger. böt inte ens olja i den.

och den lådan var inte original dock, den var förstärkt.
och den kopplingen var inte att leka med, jag behöver ta i ratten och pressa för att kunna trycka ner den ordentligt.

There's no replacement for displacement

Meister
6 763 Inlägg
16 november 2007
buffys skrev:
MrTurbo skrev:

Det är LYX! smile

Nja, håller inte riktigt med! De manuella lådorna tycker jag personligen är riktigt roliga! Min T56 låda är ju kanske inte ett under av smidighet, men jävligt go känsla att slå i växlarna, sitter som en smäck....polarens corvette sitter zf lådan i, den är inte annorlunda att köra, växla, koppla än vilken ny bil som helst så det där me tröga kopplingar va nog mera förr i så fall!
Däremot är det ju gött med automat, inget snack om den saken;)

När du säger gammla tröga kopplingar tänker man direkt på 426hemi med manuellåda.. Går nog inte att starta från stillastående utan lite hjulspinn. Sedan tror jag att T56 lådan är en väldigt bra låda som ska palla för mycke effekt.

Sök