Allt handlar om vilken karaktär man vill ha på sin bil/motor.
Mycket vrid = mycket hästkrafter
Lite vrid = lite hästkrafter
Så skulle man kunna spetsa till det om man vill.
Vridet är det som gör att motorn överhuvuddtaget får någon effekt att lämna, men för att det skall bli någon effekt måste det finnas ett varvtal
effekten(Hk) = Vridet(Nm) * vinkelhastigheten(ohmega*t)
Glöm inte bort att i en fyrtaktsmotor behöv dubbelt så mycket vrid för att upp nå samma effekt vid samma varvtal som en tvåtaktare!
accet beror dels på utväxling eller om man så vill den effekt som som motorn klarar av att lämna från det varvtalet.
Vill du ha mycket tryck i ryggen vill du ha en vridstark motor för då levererar motorn mycket effekt vid det låga varvtalet vilket gör att bilen i sin tur accar fortare.
Bara vridmoment gör inte att en bil accar, men lössläppt vridmoment dvs, effekt gör att bilen accar. Men tryck iryggen tror jag att du menar att du vill känna accereration på högsta växeln och då krävs det mycket vrid. Alla bilar accar bra på 1:an
/Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...