P1200VB skrev:
Nästan tragiskt vad lite folk kan om fysik. Kanske vore en ide att läsa på?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmomenthttp://sv.wikipedia.org/wiki/AccelerationSpelar ingen roll om motorn genererar 1 Nm eller en 1000000 Nm trycket i sätet eller accelerationen (samma sak) blir ändå densamma förutsatt att motorn genererar samma effekt. Skillnaden är att motorn som genererar 1 Nm måste snurra avsevärt mycket snabbare. En miljon ggr snabbare för att vara exakt.
Fast då utgår du från att båda motorerna har samma effekt och att den motorn med mera vrid inte klarar av att "snurra" lika snabbt.
Det är det som skiljer allting åt. Två bilar med ungefär samma vridmomentskurva kan ha två helt olika effekt i Hk, beroende på vilket varvtal motorerna klarar av.
Om dessa bilar är utformade på identiskt sätt, förutom motorerna, så kommer accelerationen vara samma, upp till den punkt där man nått den ena motorns max-varvtal på sista växeln (om man växlar vid samma varvtal)
Det kvittar om den ena bilen har 100hk mer.
Det som spelar mest roll när det gäller acceleration är vikten. En Volvo 740 med 200hk kommer troligen få stryk av en Volvo Amazon med 150hk.
Effekt = Vrid vid ett visst varvtal. Dvs ju högre varvtal, desto mer effekt.
Vilket leder till att en bil som varvar 12000 varv har mer hk, men ofta är vridet ganska så lågt. Dvs, minsta lilla motstånd så stannar bilen. Vid 12 000 rpm så brukar dessa bilar inte vara så accelerationsbenägna, även om dom har 400hk.