7542
Sök

Hugger i bromspedalen.. ABS?

turboabstinens
442 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Tjena smile
Har ett litet problem med beemern som jag inte riktigt förstått mig på.. När man bromsar kraftigt så hugger det till i bromspedalen, hugger nästan lite väl mycket för att vara ABS och låter nästan som det skrapar metall.. Kanske är jag som inte är van med ABS på gamla bilar (bara kört nya bilar med ABS och gamla utan ABS så jag vet inte riktigt hur det ska kännas i en gammal bil med ABS)..

Kan det vara fel på något kanske annars? Servooljan som börjar ta slut kanske?

ocertifierad klåpmekare

403 Inlägg
16 november 2007
Låter som dåliga belägg eller skivor!

turboabstinens
442 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Plockade loss både skivor, ok och belägg (visserligen endast på höger fram) och såg alldeles utmärkt ut faktiskt.. Kanske ser förjävligt ut någonannanstans? Skivorna bak är inte jättefriska.. Kanske är därför bilen skriker om Brake Linings?

ocertifierad klåpmekare

403 Inlägg
16 november 2007
Ja du får ju kolla ALLA skivor och belägg!

turboabstinens
442 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
GripenT16 skrev:
Ja du får ju kolla ALLA skivor och belägg!

det var egentligen ingen check av belägg och skivor när jag tog bort det, blev tvungen för att komma åt upphängningen bakom! Får checka in hur det ser ut på resterande och kanske svarva av skivorna bak om det finns något kvar på dem!

ocertifierad klåpmekare

403 Inlägg
16 november 2007
Brake Linings/pads betyder brombelägg så jag skulle nog byta dom också!

turboabstinens
442 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
mja har planerat inköp av det till vettigare och kanske bättre skivor, men har inte blivit av, tror nämligen det är givaren som pajat på oken som kollar hur mycket det är kvar för så mycket jag sett så är det ganska mycket kvar på dom! Aja lika bra och byta när lönen kommer.

ocertifierad klåpmekare

1 353 Inlägg
16 november 2007
bluelight skrev:
mja har planerat inköp av det till vettigare och kanske bättre skivor, men har inte blivit av, tror nämligen det är givaren som pajat på oken som kollar hur mycket det är kvar för så mycket jag sett så är det ganska mycket kvar på dom! Aja lika bra och byta när lönen kommer.

det skulle kunna vara ABS' en.
morsan åker 530 E34, och jag tycker det låter som du beskriver när ABS'en går i på den.
Det låter typ som om det Skrapar i pedalen.

There's no replacement for displacement

Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2007
Japp. är till 99,9% säker på att det ä ABS:en. Gamla bilar har inte samma förfining i systemen som dom nya, och att det låter och slår är bara ett tecken att allting är som det ska.
Se till att använda ABS:en också så den får jobba. Annars så kan den gå sönder.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök