Börjar få panik .. Går fett, 740 Turbo..

wimhed
17 november 2007 · 510 Inlägg

Som sagt .. Bilen går för fett .Stiften blir helt sotiga .. Vad kan det vara .. Har testat med startgas, och inget ökande varvtal =/ .. Svarta avgaser, luktar mycket bensin .. Och bilen drar mängder med soppa .. Kammen står rätt, nya stift, roter, fördelarlock mm .. Svänghjulet är rätt .. Har testat med en ny lmm .. Drar ja ut kontakterna till spridarna så slutar bilen gå på den cylindern .. Testat med en ny tempgivare.. Har en tomgång på 2000varv/min .. Bilen går bra och jämt, men motorn blir dränkt i bensin ..

Hjälp mig, får snart spel på bilen.. Vad kan detta vara? Kan även tillägga att motorn är nyrenoverad ..

Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
vw_performance Greve
17 november 2007 · 1 058 Inlägg

svänghjulet står rätt eller?

PoLoud =D
wimhed
17 november 2007 · 510 Inlägg

vw_performance skrev:
svänghjulet står rätt eller?

Japps .. Motorn nollad, och "ploppen" på hjulet är riktat emot startmotorhålet smile ..

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
jonas 740
17 november 2007 · 429 Inlägg

wimhed skrev:

vw_performance skrev:
svänghjulet står rätt eller?

Japps .. Motorn nollad, och "ploppen" på hjulet är riktat emot startmotorhålet smile ..

Ploppen?
Finns en massa "hål" runt svänghjulet som är till för givaren och finns ett ställa som det är en liten mellan rum för hålen och det mellanrummet ska peka mot där startmotorn sitter när motorn är nollad.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
wimhed
17 november 2007 · 510 Inlägg

jonas 740 skrev:

wimhed skrev:

vw_performance skrev:
svänghjulet står rätt eller?

Japps .. Motorn nollad, och "ploppen" på hjulet är riktat emot startmotorhålet smile ..

Ploppen?
Finns en massa "hål" runt svänghjulet som är till för givaren och finns ett ställa som det är en liten mellan rum för hålen och det mellanrummet ska peka mot där startmotorn sitter när motorn är nollad.

Hmm .. Svänghjulet är runt .. På sidan emot kopplingen sitter det 3st ploppar .. Och på hjulets ytterkant sitter det en plott .. Den ploppen som många sätter mitt upp på givaren, men detta är ju fel smile .. Läste på TPC, att den ploppen ska vara emot startmotorhålet när motorn är nollad, Så vi satte den så.. Kanske ska vara på något annat sätt, eller? .. Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Tomas_H
17 november 2007 · 486 Inlägg

Sitter det en svänghjulsgivare på din bil? Det e väl en -87a? Tror inte ni pratar om samma svänghjul. Om det e en -87:a du har så finns det inte några(58) hål på kanten av svänghjulet. De kom -88.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
jonas 740
17 november 2007 · 429 Inlägg

wimhed skrev:

jonas 740 skrev:

wimhed skrev:

Japps .. Motorn nollad, och "ploppen" på hjulet är riktat emot startmotorhålet smile ..

Ploppen?
Finns en massa "hål" runt svänghjulet som är till för givaren och finns ett ställa som det är en liten mellan rum för hålen och det mellanrummet ska peka mot där startmotorn sitter när motorn är nollad.

Hmm .. Svänghjulet är runt .. På sidan emot kopplingen sitter det 3st ploppar .. Och på hjulets ytterkant sitter det en plott .. Den ploppen som många sätter mitt upp på givaren, men detta är ju fel smile .. Läste på TPC, att den ploppen ska vara emot startmotorhålet när motorn är nollad, Så vi satte den så.. Kanske ska vara på något annat sätt, eller? .. Mvh Johan

Det finns 2 olika sätt att få det rätt men så som jag beskrev det är det lättaste att få det rätt på tror jag, gjorde så på min 940 och det hamnade rätt.
Men nolla motorn och ta bort startmotorn så tror jag att man ser impulshålen eller vad man ska kalla det och kolla om du ser något mellanrum mellan hålen.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
wimhed
17 november 2007 · 510 Inlägg

Tomas_H skrev:
Sitter det en svänghjulsgivare på din bil? Det e väl en -87a? Tror inte ni pratar om samma svänghjul. Om det e en -87:a du har så finns det inte några(58) hål på kanten av svänghjulet. De kom -88.

// Tomas

Du hänger med i svängarna smile Stämmer mycket bra .. (tror jag) .. För vad ja kunde se va det bara en tung sak, som det fanns (6st?) hål i såm skruvas fast i vevaxlen .. Sen va det inga hål, bara ploppar som kopplingen ligger emot .. Och den ploppen ute på sidan tongue

men men .. Vet någon vad felet kan vara att den går för fett?

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
nitro87
17 november 2007 · 48 Inlägg

wimhed skrev:

Tomas_H skrev:
Sitter det en svänghjulsgivare på din bil? Det e väl en -87a? Tror inte ni pratar om samma svänghjul. Om det e en -87:a du har så finns det inte några(58) hål på kanten av svänghjulet. De kom -88.

// Tomas

Du hänger med i svängarna smile Stämmer mycket bra .. (tror jag) .. För vad ja kunde se va det bara en tung sak, som det fanns (6st?) hål i såm skruvas fast i vevaxlen .. Sen va det inga hål, bara ploppar som kopplingen ligger emot .. Och den ploppen ute på sidan tongue

men men .. Vet någon vad felet kan vara att den går för fett?

Jag hade samma problem på en 740 turbo jag ägde för något år sen... då va det en spricka i slangen från wastegaten, den undre slangen... man såg inte sprickan först man tog loss slangen

Live Free, Die Hard.
Tomas_H
17 november 2007 · 486 Inlägg

Det kan vara lamdasonden som e kass. Då brukar dom dra mycket mer bensin iallafall.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
wimhed
17 november 2007 · 510 Inlägg

nitro87 skrev:

wimhed skrev:

Tomas_H skrev:
Sitter det en svänghjulsgivare på din bil? Det e väl en -87a? Tror inte ni pratar om samma svänghjul. Om det e en -87:a du har så finns det inte några(58) hål på kanten av svänghjulet. De kom -88.

// Tomas

Du hänger med i svängarna smile Stämmer mycket bra .. (tror jag) .. För vad ja kunde se va det bara en tung sak, som det fanns (6st?) hål i såm skruvas fast i vevaxlen .. Sen va det inga hål, bara ploppar som kopplingen ligger emot .. Och den ploppen ute på sidan tongue

men men .. Vet någon vad felet kan vara att den går för fett?

Jag hade samma problem på en 740 turbo jag ägde för något år sen... då va det en spricka i slangen från wastegaten, den undre slangen... man såg inte sprickan först man tog loss slangen

Alla vakumslangar är bytta till nya fräsha .. Men visst, det kan ju faktiskt vara så att det va dålig kvalle på dom =/ .. .

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
wimhed
17 november 2007 · 510 Inlägg

Tomas_H skrev:
Det kan vara lamdasonden som e kass. Då brukar dom dra mycket mer bensin iallafall.

Har ingen lamda på min .. Låter konstigt, men har faktiskt ingen =/.. Mvh  Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Tomas_H
17 november 2007 · 486 Inlägg

wimhed skrev:

Tomas_H skrev:
Det kan vara lamdasonden som e kass. Då brukar dom dra mycket mer bensin iallafall.

Har ingen lamda på min .. Låter konstigt, men har faktiskt ingen =/.. Mvh  Johan

Märkligt. Jag har de på min och det e en 87:a hmm.
Kan det vara bränsletrycks regulatorn då? Har du ställt kammen rätt?

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Kirre
17 november 2007 · 2 122 Inlägg

vrid upp laddet så att den använder soppan big_smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
wimhed
17 november 2007 · 510 Inlägg

Tomas_H skrev:

wimhed skrev:

Tomas_H skrev:
Det kan vara lamdasonden som e kass. Då brukar dom dra mycket mer bensin iallafall.

Har ingen lamda på min .. Låter konstigt, men har faktiskt ingen =/.. Mvh  Johan

Märkligt. Jag har de på min och det e en 87:a hmm.
Kan det vara bränsletrycks regulatorn då? Har du ställt kammen rätt?

// Tomas

Kammen har vi dubbelkollat många gånger smile Ja, btr tror vi kan ha hängt sig, på så sätt så pumpar pumpen bensinen som vanligt, fast inget åker tbx till tanken .. Detta gör att allt pressas in i motorn .. Kan denna teori stämma? Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Tomas_H
17 november 2007 · 486 Inlägg

wimhed skrev:
Kammen har vi dubbelkollat många gånger smile Ja, btr tror vi kan ha hängt sig, på så sätt så pumpar pumpen bensinen som vanligt, fast inget åker tbx till tanken .. Detta gör att allt pressas in i motorn .. Kan denna teori stämma? Mvh Johan

Kanske. Du kan ju alltid mäta bränsletrycket.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
nitro87
17 november 2007 · 48 Inlägg

wimhed skrev:

nitro87 skrev:

wimhed skrev:

Du hänger med i svängarna smile Stämmer mycket bra .. (tror jag) .. För vad ja kunde se va det bara en tung sak, som det fanns (6st?) hål i såm skruvas fast i vevaxlen .. Sen va det inga hål, bara ploppar som kopplingen ligger emot .. Och den ploppen ute på sidan tongue

men men .. Vet någon vad felet kan vara att den går för fett?

Jag hade samma problem på en 740 turbo jag ägde för något år sen... då va det en spricka i slangen från wastegaten, den undre slangen... man såg inte sprickan först man tog loss slangen

Alla vakumslangar är bytta till nya fräsha .. Men visst, det kan ju faktiskt vara så att det va dålig kvalle på dom =/ .. .

Även den korta slangen under wastegaten? den ställde till det för min 740 och då drog den även typ 2-3liter/milen och gav ifrån sig väldigt svart rök när man körde

Live Free, Die Hard.
Sharky
17 november 2007 · 10 287 Inlägg

Som skrivet ovan: Mät soppatryck och/eller byt BTR.
Sedan så kan det vara hängande kallstartspridare också.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
wimhed
17 november 2007 · 510 Inlägg

nitro87 skrev:

wimhed skrev:

nitro87 skrev:

Jag hade samma problem på en 740 turbo jag ägde för något år sen... då va det en spricka i slangen från wastegaten, den undre slangen... man såg inte sprickan först man tog loss slangen

Alla vakumslangar är bytta till nya fräsha .. Men visst, det kan ju faktiskt vara så att det va dålig kvalle på dom =/ .. .

Även den korta slangen under wastegaten? den ställde till det för min 740 och då drog den även typ 2-3liter/milen och gav ifrån sig väldigt svart rök när man körde

Där sitter en pysventil nu .. Och ja, dom slangarna är bytta smile Hur gör man för att kolla lättast ifall btr är sönder? Känns lite kasst att köpa en ny .. Bara tempgivaren kostade 495kr, och det va bortkastat hehe .. Mätte vakumet innan, och hade 18 .. Är det bra eller dåligt? Ska väl ligga på 22? Hittade på forumet att bränsletrycket ska ligga på 3bar med bortkopplad vakumslang .. Men då måste dom mena på tomgång, och min ligger på runt 2000-2500 .. Då måste trycket vara mer på btr eller är ja helt ute och snurrar? Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
wimhed
17 november 2007 · 510 Inlägg

Kom och tänka på det med .. Kallstartsventilen och tempgivaren har likadana anslutningar .. Den ena är blå, och den andra är svart .. Kallstartsventilen är blå, och det är den ena anslutnigen med, ska den sitta där .. Eller ska den svarta anslutningen sitta på den blå kallstartsventilen .. Och den blå anslutningen på den svarta givaren? big_smile

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang