3220
Sök

Vad menas med Qts?

41 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
som rubriken lyder, vad menas med det egentligen? om en bas har 0,7qts, o en annan har 0,3qts, e då den med 0,3 bättre än den andra på något sätt? förlklara för mig please wink

fullt ös, medvetslös

T5 beroende
345 Inlägg
25 november 2007
Högtalarens totala Q-värde

Qts värdet försöker beskriva om hur elementet uppför sig: Ett värde runt 0,2-0,35 betyder att högtalarens ”motor” (magnetsystem och talspole) och fjädring är kraftiga i förhållande till konens vikt. Ett sådant element har alltså god kontroll över konen redan utan lådan men har dålig effektivitet vid låga frekvenser och passar därför bäst i basreflexlådor. Ett värde på 0,35-0,6 skvallrar om en mjukare upphängning, ett element som passar bättre i en sluten låda då det har bättre effektivitet vid låga frekvenser. Element med Q-värden högre än 0,8 är inte att rekommendera eftersom de tappar för mycket i kontroll för att kunna låta bra.
Senast redigerat av ZZZADA (25 november 2007)

41 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
fan :S om elementet har 0,7 da? inte bra till basreflex eller överhuvud taget? kan du förklara lite mer om vad en kon är för nått, e lite newbie på dehär smile

fullt ös, medvetslös

8 156 Inlägg
25 november 2007
Det där var nog en av dom bästa förklaringarna jag har läst på länge.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

112 Inlägg
25 november 2007
MaddeN skrev:
fan :S om elementet har 0,7 da? inte bra till basreflex eller överhuvud taget? kan du förklara lite mer om vad en kon är för nått, e lite newbie på dehär smile

konen är, kort och gott den del som ger ljud, det är den del som rör sig när du spelar musik

Rätta mig om du har fel...

T5 beroende
345 Inlägg
25 november 2007
MaddeN skrev:

Har den 0,7 är den inte lämpad till att användas i en basreflex låda.
Laddar upp en enkel bild som visar konan på ett element framifrån.

http://i217.photobucket.com/albums/cc29 … us_500.jpg

Samt en kon i rörelse (svart=kon) =

http://i217.photobucket.com/albums/cc29 … kr_ani.gif

41 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
men de va då också jävligt typiskt... så det har alltså också lite med "konen" att göra om basen e bra eller inte... du verkar jävligt kunnig!
kan du eller nån annan här svara på en grej bara big_smile
kommer detta element inte passa bra alls i en basreflex låda? http://www.mds.se/?artnr=fs320p
e det bättre att jag köper denna istället? http://www.mds.se/?artnr=107012
(e mest ute efter bas trycket, inte kvalité)

fullt ös, medvetslös

T5 beroende
345 Inlägg
25 november 2007
Alternativ 1 måste ha en sluten låda modell liten.
Alternativ 2 (X-MAX basen) kommer att funka i basreflex låda och i en sluten låda och är generellt ett mer vettigt element för att få shyst bastryck.
Senast redigerat av ZZZADA (25 november 2007)

41 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
ZZZADA skrev:
Alternativ 2 (X-MAX basen) kommer att funka i basreflex låda och är generellt ett mer vettigt element för att få shyst bastryck.

okej tack så mycket för din information.
glädjedödare sad

fullt ös, medvetslös

T5 beroende
345 Inlägg
25 november 2007
MaddeN skrev:
ZZZADA skrev:
Alternativ 2 (X-MAX basen) kommer att funka i basreflex låda och är generellt ett mer vettigt element för att få shyst bastryck.

okej tack så mycket för din information.
glädjedödare sad

Sorry ;/
Finns ju andra prylar än mds också...kika runt innan du köper smile

41 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
haha jag vet tongue finns säkert mycket bättre grejs än mds, men de e ju så jävla nice wink snygga asså... enligt mig iaf. men smaken e som baken!
men om nån här säljer 2st zr-12" basar (även de av märket mds) så säg till för jag köper direkt!
och du ZZZADA jag la just märke till nått riktigt fult på mds hemsida ;D kolla in detta.
De säljer även färdigbyggda lådor, o som du såg innan så var X-Max basen bäst i basreflex lådor! och den blåa skiten var bäst i slutna!

och nu ska du bara för skojs skull gå in på www.mds.se och sen klicka vidare in på "bilstereo" o sen gå till "baslådor med element"
OBS! lägg märke till lådorna de valt till de båda basarna!

o kolla om de inte ha varit dumma nog o gjort precis tvärt om xD

fullt ös, medvetslös

T5 beroende
345 Inlägg
25 november 2007
MaddeN skrev:
haha jag vet tongue finns säkert mycket bättre grejs än mds, men de e ju så jävla nice wink snygga asså... enligt mig iaf. men smaken e som baken!
men om nån här säljer 2st zr-12" basar (även de av märket mds) så säg till för jag köper direkt!
och du ZZZADA jag la just märke till nått riktigt fult på mds hemsida ;D kolla in detta.
De säljer även färdigbyggda lådor, o som du såg innan så var X-Max basen bäst i basreflex lådor! och den blåa skiten var bäst i slutna!

och nu ska du bara för skojs skull gå in på www.mds.se och sen klicka vidare in på "bilstereo" o sen gå till "baslådor med element"
OBS! lägg märke till lådorna de valt till de båda basarna!

o kolla om de inte ha varit dumma nog o gjort precis tvärt om xD

Kolla inte hur snygga basarna är när du köper dom, lyssna istället...det är vad elementen är till för.

X-max basen funkar i både slutet och basreflex, så där kan jag väl förstå att dom valt sluten låda.

Men den blåa subben är för mig en gåta varför dom har valt portad till den? Kanske skrivit ut fel Qts, bara mds vet wink

41 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
haha ok, de får förbli en gåta wink men ja kanske köper x-max da, har 2st lådor här hemma som är på cirka 70liter basreflex! undrar om de kommer låta bra :S

fullt ös, medvetslös

T5 beroende
345 Inlägg
25 november 2007
MaddeN skrev:
haha ok, de får förbli en gåta wink men ja kanske köper x-max da, har 2st lådor här hemma som är på cirka 70liter basreflex! undrar om de kommer låta bra :S

Ta reda på hur mycket volym basarna vill ha och se till att bygga stabilt. Jag tror 70 lite basreflex är för stort.

41 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
ZZZADA skrev:
MaddeN skrev:

Ta reda på hur mycket volym basarna vill ha och se till att bygga stabilt. Jag tror 70 lite basreflex är för stort.

ja ja tror också det :S han som jag köppte lådorna av, hade gjort de i MDF och om jag inte minns fel så var de på 72liter :S och basreflex rör på cirka 10cm.... på mds hemsida finns förslag på 50liter basreflex typ och rör på ca. 20cm, men vad är det som blir fel om lådan e för stor? kan jag ändra lite på röret eller nått så de kanske låter "lite" bättre iaf?

(hoppas verkligen inte det blir "klonk" ljud :S)

fullt ös, medvetslös

21 761 Inlägg
26 november 2007
Om lådan är för stor så kan bla konens rörelser öka, basen kan lättare bottna och få okontrollerade rörelser.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
27 november 2007
tjenna big_smile
jag har en teori om varför mds har valt en portad låda till deras "nya" modell av basar (blåa). för dessa basarna har en viss tendens till att brinna upp, så därför har dem valt en portad låda för kylningens skull big_smile eller?

//Rycketofta Racing

T5 beroende
345 Inlägg
27 november 2007
Tab skrev:
tjenna big_smile
jag har en teori om varför mds har valt en portad låda till deras "nya" modell av basar (blåa). för dessa basarna har en viss tendens till att brinna upp, så därför har dem valt en portad låda för kylningens skull big_smile eller?

Känns knappast troligt..

f.d. Robospine
208 Inlägg
27 november 2007
Tab skrev:
tjenna big_smile

jag skulle snarare kunna tänka mig att det är för att det ska ta sig bättre, kommer ju in färskt syre hela tiden i en portad låda wink

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Sök