brännt 2 basar - hur?

noxxvile
26 november 2007 · 148 Inlägg

Ja  frågan är som rubriken säger.

jag har brännt 2 olika basar nu under en tid.
tänkte nu kolla med er vad ni tror orsaken var till detta.

Mina grejer 2 batterier, kondensator, 35mm ström/jord och ett sinus live steg: ( http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=257 )

Första gången hade jag en mds dynamic på 800w max den började ryka efter en 12 timmar spelande kväll. Den fungerade ju dock efter de men den lät bara om man pressa in basen, och då lät de skramligt, stelt, som om något hade fasnat.

Den andra slutade bara helt och de tog ca 2-3 timmar innan den dog.
dock så var den basen klenare och äldre, kommer inte ihåg vad märket var.
kan ha varit punch xlc. Denna bas hände de likadant med den fungerade inte men om man pressa in basen så lät de  iaf men skit dåligt.

steget har jag redan bytt ut  mot ett likadant inget fel på de.

Någon som har något tips, så att man inte lyckas göra samma sak igen?

fast denna gång köper jag 2 st basar på 4 ohm  på 500w st och brygg kopplar.

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
TT-Avant
26 november 2007 · 6 851 Inlägg

hur ska du kunna brygg koppla ett monoblock?
Kan vara så att du skickat in för mycke effekt i basen?
Eller så har du pressat basen med steget så att det distade, vilket jag inte tror då det steget är ganska kraftigt.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
noxxvile
26 november 2007 · 148 Inlägg

TT-Avant skrev:
hur ska du kunna brygg koppla ett monoblock?
Kan vara så att du skickat in för mycke effekt i basen?
Eller så har du pressat basen med steget så att det distade, vilket jag inte tror då det steget är ganska kraftigt.

skrev fel dära! såg de nu när du sa de^^
jag menade att jag skulle koppla så jag kör 4 ohm.

hm jag undrar fan vad felet kan vara, man är ju rädd för att köpa nya basar o sen koppla i dom! man vet ju inte om dom ska brännas dom med.

har läst och skrivit massa olika trådar

ska inte använd nå bassboost den hära gången iaf!(kommer inte ihåg ens om ajg körde med de)

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Hoolmgren
26 november 2007 · 83 Inlägg

felmontering av basen, då tappar den effekttåligeheten dramatiskt och kan mycket snabbt brännas.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.
Puttson
26 november 2007 · 296 Inlägg

micke  har du kört steget max ?   tyvär så verkar sinus ha en tedens till at när du maxar länge så kan de börja dista rejält. :S     har du kollat så att jorden är OK ?   ohm mätt ?
att du har rätt låda ?  men då borde du ha hört att den har slagit igenom  ex antal gånger.

noxxvile
26 november 2007 · 148 Inlägg

Puttson skrev:
micke  har du kört steget max ?   tyvär så verkar sinus ha en tedens till at när du maxar länge så kan de börja dista rejält. :S     har du kollat så att jorden är OK ?   ohm mätt ?
att du har rätt låda ?  men då borde du ha hört att den har slagit igenom  ex antal gånger.

jorden ska vara 100% rätt har jordat om 3 gånger slipat osv
jag har gjort allt de dära förutom ohm mätt wink men de får du komma och hjälpa mig med nån dag big_smile innan jag kopplar i 2 nya basar.

nej inte max har inte haft så stora basar har ju bara haft små basar (iaf bad ja tycker)

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
noxxvile
26 november 2007 · 148 Inlägg

Hoolmgren skrev:
felmontering av basen, då tappar den effekttåligeheten dramatiskt och kan mycket snabbt brännas.

vad menar du men felmontering av basen?
mds basen var färdigmonterat i lådan.

mvh micke

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Puttson
26 november 2007 · 296 Inlägg

jo  men har du brännt nån bas med de nya steget ?   
och har du kollat så att du har bra med spänning hela tiden ? före kondensatorn ?

noxxvile
26 november 2007 · 148 Inlägg

Puttson skrev:
jo  men har du brännt nån bas med de nya steget ?   
och har du kollat så att du har bra med spänning hela tiden ? före kondensatorn ?

dock så är min generator dålig,
ett exempel 1: jag startar bilen och låter den stå på tomgång då laddar den ca 12v.
exempel 2: när jag startar bilen och varvar upp den till 3000v/m och släpper gasen och låter den gå på tomgång så laddar den ca 14v (vilket är normalt)

de är de ända men de borde inte spela någon roll för jag basar ju inte  direk jag startar bilen?

och så länge ingenting går under 12v ska de väll fungera?

har ju 2 batterier och 1 kondning de borde ju inte få ner strömmen till steget heller?

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
noxxvile
26 november 2007 · 148 Inlägg

vi kopplade in 2st infinty 12 or i bilen och dom började ryka nästan direkt han inte spela länge.(höll på ställa in steget så började dom ryka sen kopplade jag högtalar kablarna tvärt om vad jg hade tidigare och sänkte lite till på steget så fungerade de, men de var länge sen men de gamla steget

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Ulf_W bilder.ulfw.se
26 november 2007 · 1 103 Inlägg

Spela hårt med mycket effekt länge kan bränna talspolen även om det inte är nåt fel på grejerna. Vad kör du för musik?
Ett sätt att få basarna att hålla kan ju vara att sänka volymen när det börjar lukta varm talspole. tongue

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
noxxvile
26 november 2007 · 148 Inlägg

Ulf_W skrev:
Spela hårt med mycket effekt länge kan bränna talspolen även om det inte är nåt fel på grejerna. Vad kör du för musik?
Ett sätt att få basarna att hålla kan ju vara att sänka volymen när det börjar lukta varm talspole. tongue

kör lite blandad musik men när man vill basa blir de ju oftast techno,
lite svårt att känna lukten när man har sedan och fullt med wounderbam;)

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Drönirettab
27 november 2007 · 21 761 Inlägg

noxxvile skrev:
dock så är min generator dålig,
ett exempel 1: jag startar bilen och låter den stå på tomgång då laddar den ca 12v.
exempel 2: när jag startar bilen och varvar upp den till 3000v/m och släpper gasen och låter den gå på tomgång så laddar den ca 14v (vilket är normalt)

Det kan vara två orsaker till det där:

1.Generatorn har lite högre "turn on" varvtal, dvs det varvtal som den behöver för att börja ladda. Det verkar som att vissa generatorer inte börjar ladda om man startar motorn utan att låta den varva upp till tex 1000-1100 varv eller så, har varit med om det på en helt ny generator. Kan bero på hur generatorremskivans diameter också, en större remskiva gör att generatorn får lite lägre varvtal.

2. Generatorn är i dåligt skick eller får inte en förmagnetiseringsström från laddlampan i instrumentpanelen. Kolla så att laddlampan lyser när du har tändningen påslagen men motorn avslagen, om den inte gör det så får du felsöka. Ifall laddlampan inte lyser så går det ingen förmagnetiseringsström till generatorns D+ och den kan då heller inte börja ladda. Det där gäller iaf på lite äldre bilar.

Jo förresten, den kan börja ladda utan förmagnetiseringen. Men då brukar man vara tvungen att varva upp motorn ungefär som du gör, typ 3000-4000 varv eller liknande.


noxxvile skrev:
och så länge ingenting går under 12v ska de väll fungera?

har ju 2 batterier och 1 kondning de borde ju inte få ner strömmen till steget heller?

Med 2 st batterier så borde det ju finnas kräm tycker man. Men gör som puttson skriver, mät spänningen och gör det på stegets strömkopplingsplintar där strömkablarna sitter fast. En sån mätning visar den verkliga spänningen som matas in i steget.

Att steget ska fungera även när spänningen ligger på 12V stämmer bra, borde inte vara något problem.

Senast redigerat av Drönirettab (27 november 2007)

Tab Rycketofta Racing
27 november 2007 · 292 Inlägg

Jag tror på att du har haft antingen fel moneradfe basar så dem har tappat effekttålheten eller att du har haft maxad gain och hög volym vilket kan orsaka att steget skickar ut likström (kortslutning)

//Rycketofta Racing
Gujen
27 november 2007 · 406 Inlägg

Du spelar väl förhårt med grejerna!! Man hör ju när det slårigenom, sänk då!!! kan ju vara som de andra säger med, att stegen är felkopplade osv.. men oavsett vad så, splade du mer än de pallade.

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
Ulf_W bilder.ulfw.se
27 november 2007 · 1 103 Inlägg

noxxvile skrev:
kör lite blandad musik men när man vill basa blir de ju oftast techno,
lite svårt att känna lukten när man har sedan och fullt med wounderbam;)

En bil som vi monterade i för ett tag sen kom tbx efter 20 min och sa att det luktar bränt. Så det går ganska fort att spela så talspolen blir varm om man spelar hårt. Helst med "syntetisk" musik med bas som går djupare än man ens hör. big_smile

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
noxxvile
27 november 2007 · 148 Inlägg

Tab skrev:
Jag tror på att du har haft antingen fel moneradfe basar så dem har tappat effekttålheten eller att du har haft maxad gain och hög volym vilket kan orsaka att steget skickar ut likström (kortslutning)

har kört på mindre än halva gainen=(

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
noxxvile
27 november 2007 · 148 Inlägg

Drönirettab skrev:

noxxvile skrev:
dock så är min generator dålig,
ett exempel 1: jag startar bilen och låter den stå på tomgång då laddar den ca 12v.
exempel 2: när jag startar bilen och varvar upp den till 3000v/m och släpper gasen och låter den gå på tomgång så laddar den ca 14v (vilket är normalt)

Det kan vara två orsaker till det där:

1.Generatorn har lite högre "turn on" varvtal, dvs det varvtal som den behöver för att börja ladda. Det verkar som att vissa generatorer inte börjar ladda om man startar motorn utan att låta den varva upp till tex 1000-1100 varv eller så, har varit med om det på en helt ny generator. Kan bero på hur generatorremskivans diameter också, en större remskiva gör att generatorn får lite lägre varvtal.

2. Generatorn är i dåligt skick eller får inte en förmagnetiseringsström från laddlampan i instrumentpanelen. Kolla så att laddlampan lyser när du har tändningen påslagen men motorn avslagen, om den inte gör det så får du felsöka. Ifall laddlampan inte lyser så går det ingen förmagnetiseringsström till generatorns D+ och den kan då heller inte börja ladda. Det där gäller iaf på lite äldre bilar.

Jo förresten, den kan börja ladda utan förmagnetiseringen. Men då brukar man vara tvungen att varva upp motorn ungefär som du gör, typ 3000-4000 varv eller liknande.


noxxvile skrev:
och så länge ingenting går under 12v ska de väll fungera?

har ju 2 batterier och 1 kondning de borde ju inte få ner strömmen till steget heller?

Med 2 st batterier så borde det ju finnas kräm tycker man. Men gör som puttson skriver, mät spänningen och gör det på stegets strömkopplingsplintar där strömkablarna sitter fast. En sån mätning visar den verkliga spänningen som matas in i steget.

Att steget ska fungera även när spänningen ligger på 12V stämmer bra, borde inte vara något problem.

okej, de är precis som du säger jag måste varva upp den till 3000-4000 varv för att den ska börja ladda, innan de laddar den inte.


tänkte höra med dig om den dära laddlampan, du menar lampan som ska lysa när generator slutar ladda?

jag bytte kolen och relä men ingen skillnad då, blir nog att köpa en ny generator:( (dyrt)

bil: bmw 520 e34 -91 sedan

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
ogge89
27 november 2007 · 644 Inlägg

tänkte höra med dig om den dära laddlampan, du menar lampan som ska lysa när generator slutar ladda?

De ska tändas en lampa när man vrider på nyckel innan man startar bilen.. om de inte gör de så kolla kablarna på generatorn

Volvo 740 Turbo Intercooler "16v Turbo och Megasquirt" (1988)
Volkswagen Jetta Mk1 "Diesel Traktorn" (1982)
Volkswagen Golf GLS "Golfen" (1977)
Drönirettab
27 november 2007 · 21 761 Inlägg

noxxvile skrev:
tänkte höra med dig om den dära laddlampan, du menar lampan som ska lysa när generator slutar ladda?

jag bytte kolen och relä men ingen skillnad då, blir nog att köpa en ny generator:( (dyrt)

bil: bmw 520 e34 -91 sedan

Okej. Som ogge89 skriver så ska den där lampan tändas när man har tändningen påslagen, annars kan inte generatorn börja ladda på vanligt sätt. När man varvar upp motorn ordentligt så tvingar man igång laddningen, men det ska inte behöva göras därför att då är någonting fel.

Du skriver att generatorn ändå laddar 14V när du varvar upp motorn, då är det ju egentligen inget fel på den utan felet ligger någon annanstans. Tex laddlampan eller kabeln från lampan ner till generatorns D+.

Hur var det nu med laddlampan, lyser den när du bara har tändningen påslagen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang