noxxvile skrev:
dock så är min generator dålig,
ett exempel 1: jag startar bilen och låter den stå på tomgång då laddar den ca 12v.
exempel 2: när jag startar bilen och varvar upp den till 3000v/m och släpper gasen och låter den gå på tomgång så laddar den ca 14v (vilket är normalt)
Det kan vara två orsaker till det där:
1.Generatorn har lite högre "turn on" varvtal, dvs det varvtal som den behöver för att börja ladda. Det verkar som att vissa generatorer inte börjar ladda om man startar motorn utan att låta den varva upp till tex 1000-1100 varv eller så, har varit med om det på en helt ny generator. Kan bero på hur generatorremskivans diameter också, en större remskiva gör att generatorn får lite lägre varvtal.
2. Generatorn är i dåligt skick eller får inte en förmagnetiseringsström från laddlampan i instrumentpanelen. Kolla så att laddlampan lyser när du har tändningen påslagen men motorn avslagen, om den inte gör det så får du felsöka. Ifall laddlampan inte lyser så går det ingen förmagnetiseringsström till generatorns D+ och den kan då heller inte börja ladda. Det där gäller iaf på lite äldre bilar.
Jo förresten, den kan börja ladda utan förmagnetiseringen. Men då brukar man vara tvungen att varva upp motorn ungefär som du gör, typ 3000-4000 varv eller liknande.
noxxvile skrev:
och så länge ingenting går under 12v ska de väll fungera?
har ju 2 batterier och 1 kondning de borde ju inte få ner strömmen till steget heller?
Med 2 st batterier så borde det ju finnas kräm tycker man. Men gör som puttson skriver, mät spänningen och gör det på stegets strömkopplingsplintar där strömkablarna sitter fast. En sån mätning visar den verkliga spänningen som matas in i steget.
Att steget ska fungera även när spänningen ligger på 12V stämmer bra, borde inte vara något problem.
Senast redigerat av Drönirettab (27 november 2007)