Ena högtalaren knastrar

greenlantern
4 december 2007 · 13 Inlägg

Jag kan börja med att säga att jag kan typ inget om bilprylar o så smile därför kom jag hit.

Köpte nyligen nytt billjud och det var följande:

Pioneer DEH-3900MP
Climax Hazard 12" baslåda
Climax Power strike PS1200 4-kanaligt slutsteg
Climax Magnum 695 6x9" koaxial 5-vägs
Samt ett kabelpaket med allt som behövdes.

Fick hjälp av en kompis granne att koppla in allt o det gick bra, allt har funkat bra tills nyligen då jag märkt att det blivit missljud från ena högtalaren. Det knastrar/sprakar när jag höjer volymen lite, alltså när steget får jobba lite extra smile Vad kan detta bero på?

Jag känner inte han som hjälpte mig men kan nog få hjälp av honom sen men ville höra med er kunniga här oxå.

Fick tipset att kolla agusäkringen i motorrummet och det har jag gjort. Kan inte se att den är sönder.

Hoppas på nåt svar.

/ Henrik

joliba_01
4 december 2007 · 424 Inlägg

Kan ju vara så att en högtalare är lite trasig. var de bara en högtalare eller två?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
greenlantern
4 december 2007 · 13 Inlägg

känns lite konstigt om den vore sönder..men visst kan det va så. Det e bara ena högtalaren ja

joliba_01
4 december 2007 · 424 Inlägg

Är det dina 6¤9 högtalare som låter konstigt? vilka högtalare är kopplade på power strike steget? den som åter illa ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
greenlantern
4 december 2007 · 13 Inlägg

en av 6x9orna ja. baslådan o 6x90rna e kopplade till steget.

dreamcore
4 december 2007 · 82 Inlägg

skulle tippa på att du antingen har en liten kortis så den slår dumt, eller att högtalaren helt enkelt e lite trasig som näms! kolla även steget om du kopplar in den andra 6x9 på den kanalen som den andra sitter på, allså den som inte låter dåligt, på den kanalen som den 6x9 sitter och kolla så det inte är nått fel på steget!

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
klimpan
4 december 2007 · 2 600 Inlägg

ha du spelat in dinna högtalare eller ha du bara draigt på med än gång ? me inspelning så mennar jag att man spelar lågt i ett antal timmar så att konet i högalaren ha mjuknat upp lite.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
greenlantern
4 december 2007 · 13 Inlägg

jag spelade inte vrålhögt i början iaf..men inte lågt.

joliba_01
4 december 2007 · 424 Inlägg

Byt plats på högtalarna på steget. låter de lika på den högtalarn som nu låter på andra kanalen så har du svaret vad som är trasigt eller knas. men låter de fortfarande lika på samma kanal så kan du räkna ut vad som är trasigt eller knas big_smile

Senast redigerat av joliba_01 (4 december 2007)

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
klimpan
4 december 2007 · 2 600 Inlägg

räker ju att spela högt . men det bero ju på hur pass högatalare är.  men pröva som ovanstående skrev.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
joliba_01
4 december 2007 · 424 Inlägg

klimpan skrev:
räker ju att spela högt . men det bero ju på hur pass högatalare är.  men pröva som ovanstående skrev.

Jag menade med att han skulle byta plats för att kolla vilket de är knas på. kanalen på steget eller högtalaren.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
twin_cam Smålänning
4 december 2007 · 7 877 Inlägg

klimpan skrev:
ha du spelat in dinna högtalare eller ha du bara draigt på med än gång ? me inspelning så mennar jag att man spelar lågt i ett antal timmar så att konet i högalaren ha mjuknat upp lite.

Att man ska spela lågt vid inspelningen är en skröna. Visst, man ska ju inte pressa högtalarna, men man behöver inte fisspela, dra på till hörbar volym, och kanske lite till... Sa den lokala bilstereohandlaren till mig när jag köpte mina.

Viktigast är att inte köra musik av dålig kvalité, som MP3 och brusig musik... Utan kör vanliga köpeskivor så blir det finfint smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
joliba_01
4 december 2007 · 424 Inlägg

twin_cam skrev:

klimpan skrev:
ha du spelat in dinna högtalare eller ha du bara draigt på med än gång ? me inspelning så mennar jag att man spelar lågt i ett antal timmar så att konet i högalaren ha mjuknat upp lite.

Att man ska spela lågt vid inspelningen är en skröna. Visst, man ska ju inte pressa högtalarna, men man behöver inte fisspela, dra på till hörbar volym, och kanske lite till... Sa den lokala bilstereohandlaren till mig när jag köpte mina.

Viktigast är att inte köra musik av dålig kvalité, som MP3 och brusig musik... Utan kör vanliga köpeskivor så blir det finfint smile

håller helt klart med dig. snackade lite med min bilstereofirma som jag köper saker av, körde sönder en högtalare. blev lite väl mycket effekt på den big_smile men den lät bra tills den dog. och han sa att inspelningen inte var så viktig som du sa. för vid tillverkningen så gör som ett test av högtalaren innan den skickas iväg. alltså testar den att den funkar och håller. dom spelar dom visst rätt bra fick jag för mig.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
evilaudio
4 december 2007 · 16 195 Inlägg

twin_cam skrev:

klimpan skrev:
ha du spelat in dinna högtalare eller ha du bara draigt på med än gång ? me inspelning så mennar jag att man spelar lågt i ett antal timmar så att konet i högalaren ha mjuknat upp lite.

Att man ska spela lågt vid inspelningen är en skröna. Visst, man ska ju inte pressa högtalarna, men man behöver inte fisspela, dra på till hörbar volym, och kanske lite till... Sa den lokala bilstereohandlaren till mig när jag köpte mina.

Viktigast är att inte köra musik av dålig kvalité, som MP3 och brusig musik... Utan kör vanliga köpeskivor så blir det finfint smile

elle så kan man göra som ja gjorde när ja spela in jettan.. in me bilen i garaget,på me laddningen,slängde i en skiva me "rosa brus",höjde till lite mer än halv volym å så fick den stå så å spela hela helgen.. hehe

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
greenlantern
4 december 2007 · 13 Inlägg

ska testa byta plats på högtalarna då.

om det nu e högtalaren som e sönder, inte mycket att göra då va? inget man lagar kan jag tänka mig.

Senast redigerat av greenlantern (4 december 2007)

joliba_01
4 december 2007 · 424 Inlägg

greenlantern skrev:
ska testa byta plats på högtalarna då.

om det nu e högtalaren som e sönder, inte mycket att göra då va? inget man lagar kan jag tänka mig.

Om de nu inte är högtalaren som är trasig och de visar sig att steget har blivit knas tycker jag om de inte alls var länge sen du köpte sakerna ta kontakt med butiken. var de på blekinge du har köpt gjejerna?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
greenlantern
4 december 2007 · 13 Inlägg

joliba_01 skrev:

greenlantern skrev:
ska testa byta plats på högtalarna då.

om det nu e högtalaren som e sönder, inte mycket att göra då va? inget man lagar kan jag tänka mig.

Om de nu inte är högtalaren som är trasig och de visar sig att steget har blivit knas tycker jag om de inte alls var länge sen du köpte sakerna ta kontakt med butiken. var de på blekinge du har köpt gjejerna?

ja det va det.

joliba_01
4 december 2007 · 424 Inlägg

greenlantern skrev:

joliba_01 skrev:

greenlantern skrev:
ska testa byta plats på högtalarna då.

om det nu e högtalaren som e sönder, inte mycket att göra då va? inget man lagar kan jag tänka mig.

Om de nu inte är högtalaren som är trasig och de visar sig att steget har blivit knas tycker jag om de inte alls var länge sen du köpte sakerna ta kontakt med butiken. var de på blekinge du har köpt gjejerna?

ja det va det.

Vilket var de du svarade ja på? om de inte alls var länge sedan du köpte sakerna eller om du hade köpt på blekinge? big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
greenlantern
4 december 2007 · 13 Inlägg

joliba_01 skrev:

greenlantern skrev:

joliba_01 skrev:

Om de nu inte är högtalaren som är trasig och de visar sig att steget har blivit knas tycker jag om de inte alls var länge sen du köpte sakerna ta kontakt med butiken. var de på blekinge du har köpt gjejerna?

ja det va det.

Vilket var de du svarade ja på? om de inte alls var länge sedan du köpte sakerna eller om du hade köpt på blekinge? big_smile

va inte så längesen..o det va på blekingebr.

joliba_01
4 december 2007 · 424 Inlägg

greenlantern skrev:

joliba_01 skrev:

greenlantern skrev:
ja det va det.

Vilket var de du svarade ja på? om de inte alls var länge sedan du köpte sakerna eller om du hade köpt på blekinge? big_smile

va inte så längesen..o det va på blekingebr.

Då får du testa och byta plats på högtalarna och är det så att de visar sig vara steget så ring till dom. låter ju ändå lite konstigt att bara en högtalare har gått sönder. men visst har lyckats med de själv men då var de mycket och ren effekt på högtalaren men visade sig att de var tillverknings fel lol .

Kör du med full gain föresten på 6¤9 högtalarna och basen ?

Senast redigerat av joliba_01 (4 december 2007)

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang