Laseroperation av ögon

alminjo SLK
4 december 2007 · 610 Inlägg

En ögonoperation är ett enkelt och okomplicerat ingrepp som bara varar i 5-10 minuter. Du har nästan inga smärtor eller obehag under operationen. De flesta upplever inte heller något särskilt obehag dagarna efter operationen. Redan några timmar efter operationen kommer du att kunna se utan hjälpmedel, och dagen efter operationen kommer du att ha nästan perfekt syn.

Priset för att operera ett öga med laser är ca 10.000-15.000 kr/öga!

Vad tycker ni om ögonlaseroperationen och har någon av er genomgått en sådan? Känner ni någon som gjort det som har ångrat sig?

Säg vad ni tycker och tänker!!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9911/04/lasik.jpg

Hmm.
4 december 2007 ·

Jag ska nog göra en sådan i framtiden. Om jag vågar.
Närsynt med styrka på +2,5. Vore skönt att ha perfekt syn.

billy IT-Tekniker
4 december 2007 · 376 Inlägg

Har redan riktigt bra syn.. så inget som jag har planerat att göra i alla fall.

Volvo V70 "Greyline" (1999)
gemini78 Jägermeister
4 december 2007 · 909 Inlägg

Min brorsa gjorde en sådan operation för nått år sedan och han verkar mkt nöjd med det.

Lasik eller lazik eller nå sånt hette den, han var typ halvblind utan glasögon, kunde varken köra bil eller läsa utan glasögon.

Sen var han väldigt duktig på att somna med glasögonen på och som alla vet är dom inte speciellt billiga, inte linser heller för den delen och så kan ju inte alla använda linser heller...

Lite baksidor med själva ingreppet: Du får inte duscha så att du får in vatten i ögonen på flera veckor efter operationen pga risk för infektion och så att ärren får läka riktigt.

Du får eller... jaa... du kan inte köra hem med bil efter ingreppet för du ser helt enkelt inte att köra.

Brorsan gjorde ingreppet så att han hade 2-3 veckor ledigt i efterhand för han jobbar med datorer och skulle inte ha kunnat sköta sitt jobb direkt efter det.

Det var lite om vad jag vet om saken men någon som fått ingreppet gjort kan säkert tillföra mer fakta.

//Gemini78

Senast redigerat av gemini78 (4 december 2007)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
alain www.bimmerpower.org
4 december 2007 · 3 995 Inlägg

En god vän till mig har gjort det under semester i Thailland på båda ögonen, dom ligger 2a i värden för att göra såna ingreppmed laser. Han betalade 8.000:- för båda ögonen och är mycket nöjd.
dom är mycket duktiga också när det gäller tändernoch biligare än här.

Senast redigerat av alain (4 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Bobo
4 december 2007 ·

Här är en film clip hur det går till (en av metoderna). Funderar på att göra det, har glasögon och linser idag

http://www.break.com/index/lasix_eye_su … close.html

Här är företag som erbjuder resa utomlands för att göra det

http://www.perfektsyn.se/

Senast redigerat av Bobo (4 december 2007)

skumtezz
4 december 2007 · 306 Inlägg

jag funderar starkt på att göra det också faktiskt=)

köp en beemer bli belåten se naturen ovanpå plåten:P
John87 Stolt Volvoägare
4 december 2007 · 4 913 Inlägg

skumtezz skrev:
jag funderar starkt på att göra det också faktiskt=)

Me too.

Är så jäkla läkarrädd dock hmm

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
ekopeko
4 december 2007 · 4 Inlägg

kan tillägga att min chef har gjort detta, han hade tidigare flaskbottnar (hoppas ingen tar åt sig smile

han betalade 30 loppor för detta och han såg helt klart 2 dagar efter operationen, de kan nog variera mellan 1-3 dagar som jag fått förklarat. Han är helnöjd

men jag fick även höra att det kan försämras efter ett par år igen om man har otur. Vet dock inte om detta stämmer

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
4 december 2007 · 423 Inlägg

Jag är jävligt sugen på att testa i framtiden, har glasögon som de e nu för ja pallar inte hålla på och pilla med linser är ju dock rätt jobbigt med glasögon oxå.

skumtezz
4 december 2007 · 306 Inlägg

ekopeko skrev:
kan tillägga att min chef har gjort detta, han hade tidigare flaskbottnar (hoppas ingen tar åt sig smile

han betalade 30 loppor för detta och han såg helt klart 2 dagar efter operationen, de kan nog variera mellan 1-3 dagar som jag fått förklarat. Han är helnöjd

men jag fick även höra att det kan försämras efter ett par år igen om man har otur. Vet dock inte om detta stämmer

en kompis har gjort detta och han är jätte nöjs.
och han sa det att man kan få dålig syn igen när man blir äldre.

köp en beemer bli belåten se naturen ovanpå plåten:P
alminjo SLK
4 december 2007 · 610 Inlägg

Såhär går det till iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=O4kDC4sZ5Jg

Ser inte behagligt ut, vet inte om jag skulle våga göra en sån operation.

Hmm.
4 december 2007 ·

Är man vaken hela tiden? Hur fan kan man kontrollera ögat så det står rakt hela tiden? vet inte om jag hade kunnat i 4-5 minuter.

Bjork OEM <3
4 december 2007 · 6 957 Inlägg

Min systers sambos systers sambo (knepigt värre lol) gjorde denna operation.
Funkade bra tydligen.

Har sj. tänkt att göra denna operation i framtiden om ca 5-6 år kanske,
har inga större problem med mina glasögon, dels så passar ja ju i dom å så
e dom förbaskat snygga tongue

Men någon gång vill man nog slippa dessa smile

OEM <3
andreas_940
4 december 2007 · 498 Inlägg

På SVT hade de precis ett inslag om laseroperationer.

Jag skulle vilja ha bättre garantier ifall jag skulle göra det. De brukar säga att man får "körkortssyn" som minimum. Det betyder ca 0.5 - 0.6 på ögonen. Vilket inte är mycket. Normalsyn ligger på 1.0.

andreas_940
4 december 2007 · 498 Inlägg

Hmm. skrev:
Är man vaken hela tiden? Hur fan kan man kontrollera ögat så det står rakt hela tiden? vet inte om jag hade kunnat i 4-5 minuter.

Man är vaken och har lokalbedövning.
Vet inte själv hur man kontrollerar det, men om man rör på ögonen så stängs lasern av.

alain www.bimmerpower.org
4 december 2007 · 3 995 Inlägg

I längden, det är biligare att göra det än att köpa flera par glasögon ty dom optiker ser till att du behöver bytta glasögon var tredje år.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
alminjo SLK
4 december 2007 · 610 Inlägg

En informativ sida där man kan läsa om livet EFTER operationen. Visst kan det gå fel !!

http://www.lifeafterlasik.com/

gloudarck the greatest
4 december 2007 · 121 Inlägg

en tjej kommpis gjorde detta för ungefär ett halvårsen. och det blev fel. svölnade´och varade. hons er fortfarande inte bra på det ögat. och det går inte att fixa på minst ett år. får inte köra bil heller på grundutav detta. så man skall inte ta det för givet att det alltid går bra.

The Mödd
666_Beast
5 december 2007 · 1 863 Inlägg

Jag har gjort en ögonoperation för ganska precis ett år sen och min syn är perfekt. Mycket konstig information från vissa här, stämmer att man inte får köra hem själv efter ingreppet, du måste hålla ögonen stängda i 3-4 timmar efteråt.
Dan efter har man istortsett blivit läkt och ska man duscha måste man blunda och inte ha vatten direkt mot ögonen.
Jag var tillbaka på jobbet dagen efter och det gick bra, körde bil fram och tillbaka.
Det hela kostade 28000 men helt klart värt dom pengarna, så skönt att slippa allt strul med glasögon och linser.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang