Laseroperation av ögon

alain www.bimmerpower.org
5 december 2007 · 3 995 Inlägg

enligt GP idag:
Att operera ögonen med laser är inte alltid effektivt och det finns risker med ingrepet, visa en utredning från Staten beredning för medecinsk utvärdering (SBU)
Det har mycket med ålder att göra.
Det gör cirka 6000-7000 ingrepp varje år.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
hugger69
5 december 2007 · 1 030 Inlägg

Jag har oxå laseroperreat mina ögon och är kanonnöjd!!
Kan verkligen rekomendera detta till alla som funderar, sedan finns det alltid en rsik med saker man gör här i livet!! cool

Gå och få en kontroll gratis hos laserfirman så vet du vilken metod och kostnad en ev. operation hamnar på. Alla synfel går inte at operera men de flesta! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
John87 Stolt Volvoägare
5 december 2007 · 4 913 Inlägg

hugger69 skrev:
Gå och få en kontroll gratis hos laserfirman så vet du vilken metod och kostnad en ev. operation hamnar på. Alla synfel går inte at operera men de flesta! smile

Jag har funderat på det.
Ser bara på ett öga, sen fungerar det andra men enligt optiker så är det så svagt att hjärnan stänger av det.

Kanske går att lösa med en laseroperation.
Känns väldigt läskigt bara. Är nog mer psykiska hinder än fysiska sad

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
alain www.bimmerpower.org
5 december 2007 · 3 995 Inlägg

John87 skrev:

hugger69 skrev:
Gå och få en kontroll gratis hos laserfirman så vet du vilken metod och kostnad en ev. operation hamnar på. Alla synfel går inte at operera men de flesta! smile

Jag har funderat på det.
Ser bara på ett öga, sen fungerar det andra men enligt optiker så är det så svagt att hjärnan stänger av det.

Kanske går att lösa med en laseroperation.
Känns väldigt läskigt bara. Är nog mer psykiska hinder än fysiska sad

**********
dom är duktiga på sjukhuset och kan leda dig till det bästa, gå göra en undersökning och hör vad dom säger.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
5 december 2007 · 5 753 Inlägg

jag ser mkt bra smile men för dom som har glasögon eller linser så måste ju detta vara riktigt bra faktiskt... inte blodigt dyrt heller som det verkar smile


OM jag hade haft dålig syn och använde glasögon/linser så jag inte tvekat på detta om jag hade råd om jag säger smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
gorre
5 december 2007 · 250 Inlägg

har laseroppererat ett öga en gång när jag var 6 år men i ett helt annat syfte det var nån hinna som hade slappt (ev. Näthinnan inte säker) så de häfftade fast den.
Och det måste jag säga att det jag fickgenom gå så var det inte nått att bry sig om egentligen. så om detta är likt det jag gjorde så säger jag bara till er som överväger men oroar er för ingreppet se inte det som ett hinder det är som en spott i havet.

Senast redigerat av gorre (5 december 2007)

baen
5 december 2007 · 220 Inlägg

farsan gjorde detta för nåra år sen o han är kanonnöjd. han tyckte definitivt det var värt pengarna för att slippa krånglet med linser varje dag.

Senast redigerat av baen (5 december 2007)

Aerodynamik ...
5 december 2007 · 7 120 Inlägg

John87 skrev:

skumtezz skrev:
jag funderar starkt på att göra det också faktiskt=)

Me too.

Är så jäkla läkarrädd dock hmm

Samma här. Har linser nu.
-4.25

Klarar mig knappt utan glasögon eller linser.. roll

Hammarslag Inläggskritiker
5 december 2007 · 990 Inlägg

Skulle behöva göra en sån med, är närsynt och skitjobbigt och köra bil i mörker

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Volvopower__
5 december 2007 ·

Jag gick över från glasögon till linser för en månad sen ungefär. Jag tycker linser fungerar bra och praktiskt. Men jag skulle gärna göra en sån där operation om jag fick pengar big_smile

hugger69
6 december 2007 · 1 030 Inlägg

Volvopower__ skrev:
Jag gick över från glasögon till linser för en månad sen ungefär. Jag tycker linser fungerar bra och praktiskt. Men jag skulle gärna göra en sån där operation om jag fick pengar big_smile

.......jag kan ju tillägga att riskerna med att bära linser vida överstiger risken vid en laseroperation, sug på den! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Trozzo Oekonomisk, ja visst
6 december 2007 · 966 Inlägg

Min far har gjort denna operation flera gånger, och det har blivit bättre för var gång (Han har diabetes så synen försämras gradvis, där av har han fått gör det flera gånger) Kan inte säga annat än att han är väldigt nöjd med det, han har gjort det på sjukhus

Senast redigerat av Trozzo (6 december 2007)

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
Hamilton
6 december 2007 · 8 864 Inlägg

alminjo skrev:
En ögonoperation är ett enkelt och okomplicerat ingrepp som bara varar i 5-10 minuter. Du har nästan inga smärtor eller obehag under operationen. De flesta upplever inte heller något särskilt obehag dagarna efter operationen. Redan några timmar efter operationen kommer du att kunna se utan hjälpmedel, och dagen efter operationen kommer du att ha nästan perfekt syn.

Priset för att operera ett öga med laser är ca 10.000-15.000 kr/öga!

Vad tycker ni om ögonlaseroperationen och har någon av er genomgått en sådan? Känner ni någon som gjort det som har ångrat sig?

Säg vad ni tycker och tänker!!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9911/04/lasik.jpg

Frugan genomgick en laseroperation och fick perfektsyn, ingreppet tog inte alls långtid och till en kostnad av 28 000 så tycker jag att det är billigt för att få slippa använda linser.
Hon gjorde behandlingen i Uppsala.

Fotograf på tierpidag.se
Norde fotointresserad
7 december 2007 · 2 307 Inlägg

Jag satt och läste en del om det där tidigare. Har inte helkass syn men inte bra heller så kanske hade vart bra nån gång i framtiden att genomgå en sådan för att matcha vissa krav som finns inom en del yrken t.ex. Ser dock väldigt äckligt ut på filmen.

Sen är det väl nån sorts åldergräns på det där med? För att ögonen inte har hunnit färdigutvecklats lr nåt sånt innan en viss ålder

andreas_940
7 december 2007 · 498 Inlägg

Norde skrev:
Sen är det väl nån sorts åldergräns på det där med? För att ögonen inte har hunnit färdigutvecklats lr nåt sånt innan en viss ålder

Ja, man ska vara 20 år och ha haft stabil syn i två år.

andreasl
7 december 2007 · 391 Inlägg

shit, skulle nog inte våga föra det dära,  tycker det är og obehagligt att få ett hår eller skräp i ögat :S

John87 Stolt Volvoägare
7 december 2007 · 4 913 Inlägg

andreasl skrev:
shit, skulle nog inte våga föra det dära,  tycker det är og obehagligt att få ett hår eller skräp i ögat :S

Jag har försökt med linser en gång men klarar inte det.
Då tror jag att en laseroperation är lite värre tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
hugger69
8 december 2007 · 1 030 Inlägg

John87 skrev:

andreasl skrev:
shit, skulle nog inte våga föra det dära,  tycker det är og obehagligt att få ett hår eller skräp i ögat :S

Jag har försökt med linser en gång men klarar inte det.
Då tror jag att en laseroperation är lite värre tongue

...betydlig obehagligare med linser...kan jag intyga! Operationen tar 30-40 sekunder per öga och sedan en läktid på max 1 vecka beroende på metod.

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
T16_AeRo
8 december 2007 · 712 Inlägg

Kanske vore något.. e ju ett pille med linser var eviga dag. Sen så blir ju ögonen rätt trötta efter en hel dag med linser i..

Sen så e de väl som med alla andra operationer.. vissa går fel helt enkelt.

Youngblood Billackerare
8 december 2007 · 737 Inlägg

Det finns ju lite olika metoder för att operera ögonen. Den varianten jag gjorde heter LASEK (finns även en metod som heter LASIK) och den metoden använder man på dem som har för tunn horn hinna.. vilket jag alltså har. Den metoden ska (enligt läkaren jag hade på S:t Eriks ögonsjukhus i STHLM) vara mera smärtsam än LASIK men billigare. Jag betalade 23800:- för undersökning och operation. När jag kom dit på operations dagen så fick jag först ögon droppar med en vätska som vidgade pupillerna. Efter några minuter så började jag få svårt att kontrollera mina ögon... smile Jag kunna inte fokusera blicken t.ex. Blev även lite känslig för ljuset på mottagningen då pupillerna normalt vidgas vid mörker. Vidgade pupiller i dagsljus är lite små äckligt. Sedan så fick jag en bedövande vätska som dem var tvungna att ge mig för att dem skulle kunna rita på mina ögon inför operationen. Den fick jag också via ögon droppar. Det var en lite halv sjuk känsla när dem ritade på min horn hinna.. det blev som vågor på vatten när dem ritade upp linjerna. Efter en liten stund fick jag komma in till ett rum där läkarna som skulle utföra operationen berättade vad som skulle hända. Efter det så fick jag sätta på mig en blå operations mössa på huvudet. Sedan började jag att bli nervös.. klev in i operations rummet och där i taket hängde laser maskinen, med britsen som jag skulle ligga på under den.
I alla fall, jag la mig där och dem spände fast mitt huvud så att jag skulle ligga helt stilla. Sedan så spärrade dem upp mina ögon med ett metalliskt instrument som gjorde att jag inte kunna blinka med ögonen, vilket bedövningen gjorde att jag inte hade behov av att göra. Normalt så kan man ju inte ha ögonen öppna speciellt länge innan man måste blinka. Med det vänstra ögat uppspärrat så fick jag ytterligare en vätska droppad på ögat. Denna gången var det en vätska som fick horn hinnan att släppa från ögat. Tog inte speciellt lång tid innan dem med hjälp av ett pincett liknande föremål LYFTE BORT MIN HORN HINNA. Det kändes inte alls men var lite små äckligt, allting blev grumligt och man fick nästan "flug seende", allting jag såg såg jag i små små bilder, det är lite svårt att förklara. smile När det var klart så satte dem igång maskinen. Det röda ljuset från laser maskinen närmade sig mina ögon och efter några sekunder så hade jag maskinens ljus i mitt vänstra öga. Nu kör vi sa ena läkaren. Då började det knastra och jag kände hur det började lukta bränt samtidigt som en av läkarna sa: 30 sekunder... 60 sekunder... och efter en lång väntan (kändes som det iallafall) så sa han 90 sekunder och lasern slogs av. Dem lyfte tillbaka horn hinnan och satte även på en skydds lins på ögat. Sen gjorde dem om samma procedur med mitt högra öga. Jag kände ingenting alls. Så när dem var klara och jag satte mig upp på britsen så såg jag klart.. alltså visst.. det var som om man skulle ha varit i himlen.. allting hade ett vitt/ljust skimmer liksom. Klev ut i vänt hallen där min sambo väntade. Lätt kläckte jag ur mig. smile Skapligt glad var jag. Hade med mig solbrillor.. men tyckte inte att jag behövde dem. Ljuset var inte så starkt åt mina ögon som jag trodde att det skulle vara. Vi gick ner till bilen där syrrans sambo väntade på oss. Sedan så åkte vi... jag somnade i bilen  ganska omgående och när jag vaknade då... då förstod jag vad dem menade med att detta var den smärtsamma metoden...

Det visade sig att bedövningen hade släppt nu. Mina pupiller var så stora att man inte kunna se vilken ögon färg jag har. Smärtan jag upplevde när jag försökte titta var ganska kraftig. Allting var för ljust. Jag blundade med det var för ljust. Jag satte på mig mina solbrillor och blundade men det var fortfarande för ljust. Drog en huv tröja över ögonen men det var fortfarande för ljust för mina ögon. Det sved och brände. I ren desperation så satte jag handflatorna över mina ögon, ovanpå solbrillorna och huv tröjan och böjde även ner hela ansiktet mot golvet i bilen. Försökte slappna av och somnade om igen. Sedan så vaknade jag ytterligare några ggr under den 2½ långa bilresan hem. Det var jobbigt. Gjorde operationen på en torsdag. Gick och la mig när jag kom hem vid 7 tiden på kvällen och sov sedan mer eller mindre hela tiden tills fredag kväll då jag vid 10 tiden på kvällen ville gå ut och ta lite luft. Detta var i april så det var mörkt ute, ändå var det FÖR ljust ute så jag var tvungen att ha på mig solbrillorna igen. Dock så kändes det betydligt bättre än då jag åkte hem. På lördagen körde jag bil för första gången någonsin utan (syn) hjälpmedel och på onsdagen började jag jobba igen. Jag kanske ska nämna att jag, 9 dagar innan operationen, enbart använde mig av glas ögon och inte linser vilket man inte får göra minst en vecka innan man ska operera ögonen då ögonen måste vara utvilade och fräscha.

Så gick det för mig...

Enda nackdelen som jag kan komma på är väl att jag med största sannolikhet måste skaffa läsglas ögon om 20-25 år. Men det är ju inte hela världen, dem flesta får ju ändå sämre syn när dem blir äldre så..

Skulle jag göra om det om det skulle behövas..?

LÄTT! Trots smärtan efteråt.. det är som när man tatuerar eller tar hål i öronen, det är positiv smärta. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang