2696
Sök

frågor om trimning av 940 T

106 Inlägg
5 december 2007
#21
940turboplus skrev:
vad vill man satsa på med en turbo bil?
en som drar mer på högre varvtal som K-kam
eller en A-kam som ger mer vid bottendrag?

beror lite på vad du vill ha för karaktär på motorn och om du har en fulltryckare eller en lätttryckare.

turboabstinens
442 Inlägg
5 december 2007
#22
freddeboyen skrev:
940turboplus skrev:
vad vill man satsa på med en turbo bil?
en som drar mer på högre varvtal som K-kam
eller en A-kam som ger mer vid bottendrag?

beror lite på vad du vill ha för karaktär på motorn och om du har en fulltryckare eller en lätttryckare.

har inte dom likadana turboaggregat? Om han ändå ska byta agg så spelar ju FT eller LT någon roll alls.

ocertifierad klåpmekare

106 Inlägg
5 december 2007
#23
bluelight skrev:
freddeboyen skrev:
940turboplus skrev:
vad vill man satsa på med en turbo bil?
en som drar mer på högre varvtal som K-kam
eller en A-kam som ger mer vid bottendrag?

beror lite på vad du vill ha för karaktär på motorn och om du har en fulltryckare eller en lätttryckare.

har inte dom likadana turboaggregat? Om han ändå ska byta agg så spelar ju FT eller LT någon roll alls.

nej tror de sitter olika är inte säker.

Rapidoz
688 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#24
Jag har för mig att det är likadana agg
men olika tryckklockor på bara.
men somsagt det spelar väl ingen roll när den ändå ska bytas

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
6 december 2007
#25
Likadana aggregat (ibland sitter snäppet mindre avgashus på vissa men det verkar inte vara npgot system i det.)

/Göran

freddeboyen skrev:
nej tror de sitter olika är inte säker.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 december 2007
#26
940turboplus skrev:
Jag har för mig att det är likadana agg
men olika tryckklockor på bara.
men somsagt det spelar väl ingen roll när den ändå ska bytas

det stämmer  tryckklockerna  är olika:) en går att justera å den andra inte

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
6 december 2007
#27
Tumregeln för att byta upp sig på IC brukar vara att man skall vinna 10 grader, dvs en effektökning på 3% för att det skall anses vara lönt.  Fortfarande vid 250Hkr har man helt acceptabel kylning med orginal IC. Detta är en fråga hur mycket man vill kladda med i form av nya tryckrör etc för "ynka" 250Hkr. Kör man en tokstressad flugturbo så kan det behövas, men en 16T har inga problem att ligga med hör verkningsgrad i ballongen för 250Hkr vid typiskt 1.1 - 1.2 bar.

Insugsrören matchar spjället. Det är ingen mening att gå upp i dimension över spjällets diameter då man bara får ökad död volym som ger mera lag (om än lite). Samma resonemang gäller tryckröret från turbon till IC. Samma diameter som  utlopp från turbo räcker. Och orginal krök från AMM till turbo är faktiskt utformad med tanke bakom.

/Göran



bluelight skrev:
alltid bra med kallare luft och en sådan IC kan man fåtag i förhållandevis billigt, iofs vet jag inte alls hur 940s originalIC ser ut men antar att saabs kyler lite mer.

Har som sagt ingen egen erfarenhet av 940 men har för mig insugsrören ser ut som sugrör på volvoturbospisar original.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
6 december 2007
#28
Alltså....

250Hkr är så pass enkelt att det finns ingen anledning att krångla till det.
- En VX3kam i orginaltopp
- Ett 15G/16T
- 3" downpipe och 2.5" resten
- Chip till bränslebox
- Chipbar box till tändning och tändchip
- Ställbar tryckklocka så att man kan justera in sisådär 1.1 -1.2 bar

300Hkr är däremot lite bökigare för då måste/bör man:
- Skaffa bättre IC
- Stressa sin 15G/16T eller gå upp ett snäpp
- Portad topp, urtagna förbränningsrum eller 531 topp samt lite roligare kam , tex en K-kam
- Större AMM
- Större spridare

Orginal luftburk, dock tömd och öppnad med bättre luftvägar , räcker utan problem till både 250 och 300 Hkr.

Vi har byggt drivor med både och i vårat garage.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#29
Okej  men om man ändå ska byta kam så kan man ju lämna in toppen eller köpa en renoverad/trimmad 531 topp på en gång.
15G/16T verkar vara en eftertraktad turbo. kan inte hitta någon.
passar den rakt på äns?
men chip skulle man väl vänta med tills man byggt klar och mappa istället sen.
känns bara som om det blir dubbla pengarna om man först ska upp till 250hk
och sen lägga ut pengar på nya saker för 300hk
istället för att ta det på en gång.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
#30
940turboplus skrev:
15G/16T verkar vara en eftertraktad turbo. kan inte hitta någon.

De är eftertraktade men finns också ganska gott om eftersom de sitter orginal på Volvo 850 T5/T5-R.

Leta efter nån 850-ägare som ska byta upp sig så kanske du kan göra en deal där smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Rapidoz
688 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#31
John87 skrev:
940turboplus skrev:
15G/16T verkar vara en eftertraktad turbo. kan inte hitta någon.

De är eftertraktade men finns också ganska gott om eftersom de sitter orginal på Volvo 850 T5/T5-R.

Leta efter nån 850-ägare som ska byta upp sig så kanske du kan göra en deal där smile

jo men verkar ändå inte vara lätt tongue
ah får flörta omkring bland 850 ägare efter en smile
är alla t5-r turbo 15G/16T?
Senast redigerat av 940turboplus (6 december 2007)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
#32
940turboplus skrev:
är alla t5-r turbo 15G/16T?

850 T5 har 15g.
850 T5-R har 16g om jag inte missminner mig helt smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Rapidoz
688 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#33
John87 skrev:
940turboplus skrev:
är alla t5-r turbo 15G/16T?

850 T5 har 15g.
850 T5-R har 16g om jag inte missminner mig helt smile

okej då är det en t5-r jag år på jakt efter ^^
----------------------------------------------------
finns det någon lika stor turbo fast som kanske är lättare att få tag på?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
#34
940turboplus skrev:
okej då är det en t5-r jag år på jakt efter ^^
----------------------------------------------------
finns det någon lika stor turbo fast som kanske är lättare att få tag på?

850 T5 och 850 T5-R har samma motor, enda skillnaden är att den höjer effekten en kort stund när man stampar.

Om du inte siktar på över 300hk duger en 15g-turbo alldeles utmärkt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Smålänning
7 887 Inlägg
6 december 2007
#35
Sen sitter Mintsu TD04 i Saab 9000 aero också, och vetefasen om den inte sitter i vanliga 2,3 fulltryckaren med. Så nu har du fler bilar att kolla på.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
6 december 2007
#36
Näää...

Byta kam gör man på en halvtimma och en kam på skroten är typ en femhundring. Skall du lyfta toppen/byta den och låta någon grotta i den så pratar vi flera tusen innan du är klar.

/Göran

940turboplus skrev:
Okej  men om man ändå ska byta kam så kan man ju lämna in toppen eller köpa en renoverad/trimmad 531 topp på en gång.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Inläggskritiker
990 Inlägg
6 december 2007
#37
Sharky skrev:
Alltså....

250Hkr är så pass enkelt att det finns ingen anledning att krångla till det.
- En VX3kam i orginaltopp
- Ett 15G/16T
- 3" downpipe och 2.5" resten
- Chip till bränslebox
- Chipbar box till tändning och tändchip
- Ställbar tryckklocka så att man kan justera in sisådär 1.1 -1.2 bar

300Hkr är däremot lite bökigare för då måste/bör man:
- Skaffa bättre IC
- Stressa sin 15G/16T eller gå upp ett snäpp
- Portad topp, urtagna förbränningsrum eller 531 topp samt lite roligare kam , tex en K-kam
- Större AMM
- Större spridare

Orginal luftburk, dock tömd och öppnad med bättre luftvägar , räcker utan problem till både 250 och 300 Hkr.

Vi har byggt drivor med både och i vårat garage.

/Göran

Och folk gnäller på saab, för att få 300hk i saab så behövs bara ett annat avgassystem och öppetfilter/borrad luftburk & chip smile  Orginal stakar kolvar och kammar är goda upp till 600hk, (På Tronic5 motorn)
Synd att dom bara gjorde dålig jävla orginaldiff i saablådorna, den som rasar.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Rapidoz
688 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#38
men passar turbon rakt på:/
behöver man inte vrida den eller något om man tar ifrån 9000 aero?

så jag borde bara skaffa en vx3-kam inte någon annan topp eller nått
för det jag menar är om jag inte nöjer mig med 250 hk så måste jag
ju ändå köpa ny topp och lämna in den så någon kan leka loss med den.
och då är jag ändå uppe i samma summa.

men som jag förstått så behövs t5/t5-r turbo
downpipe3"
ställbar klocka
sen mappning?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 december 2007
#40
940turboplus skrev:
men passar turbon rakt på:/
behöver man inte vrida den eller något om man tar ifrån 9000 aero?

Att vrida den behöver du alltid göra oavsett vilken turbo du köper, men det tar MAX 5min.

Lova att nämna X40nordic.com till dina polare med S/V40 så ska du får ett fint tips här big_smile http://www.x40nordic.com/tips/tips5010008.pdf


Jag körde 156km/h i slutfart på 402 med en 745:a (det borde göra 250hk eller strax över va?!)

Receptet var enklare än det för lussebullar, endast förljande:

15G turbo (original avgas med katt)
Gröna spridare (E85)


E85 och en riktig mappning är inte dumt alls oavsett motorkoncept...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök