FASIKEN antagligen ingen Lumpen

Digital_Kicker
17 maj 2008 · 3 721 Inlägg

lumpen är en av mina bästa tider!, hade så jävla roligt!, och många medaljer fick man! hehe. Är nu Krigsplacerad Furir i skåne området

Cra2ySwede Seat Leon Cupra 2007 - 320hk
17 maj 2008 · 322 Inlägg

min store bror klara psykolog och fystestet!

sveddan
17 maj 2008 · 1 453 Inlägg

fbkarre skrev:
min store bror klara psykolog och fystestet!

Ha ha ha!

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 maj 2008 · 10 427 Inlägg

Finnmerchant skrev:
Hur fungerar det svenska systemet? blir ni valda till värnplikt eller reserv? och vet ni redan vad ni blir uttagna till isåfall?

Alla 'män' ska enligt lag mönstra vid 17års ålder, frivilligt för kvinnor.

Gör en del tester och får en väl en sammanfattade tjänstbarhetsgrad
som är som följer:

Tjänstbarhet A: Jägare och dykare.
Tjänstbarhet B: Alla andra befattningar med strid som huvuduppgift (skytte, allt inom amf, bassäk, mp). Här ingår också sjukvårdare.
Tjänstbarhet D: De flesta andra tjänster (ingenjör, samband, mekaniker, bevakning, närskydd).
Tjänstbarhet E: Vad jag vet: underättelsebiträde.
Tjänstbarhet F: Matros, kock, televapen, sjukvårdsgruppchef i flygvapnet.

(kapat från nåt forum)

Sen om man duger får man ~3 befattningar att välja bland.
Sen får man vänta i nåt år tills dom hör av sig igen.
Blir ju allt färre och färre som verkligen får sin befattning pga fattig försvarsmakt.
Man hamnar väl sedan vid inryckningen på ett kompani som har den befattningen
man fick på mönstringen.. sen får man väl se vad det blir i verkligheten lol


1/3 av mina klasskompisar trean i gymnasiet (2004) fick väl göra lumpen.
Nuförtiden hade det väl varit ännu färre tongue

Efter värnpliktsutbildningen (minst 11-15 månader nuförtiden (?) förut 7/10/15)
så blir man krigsplacerad i sin befattning på lämpligt förband (krigsplaceringen började
dom med igen from 2004.. var nedlagt from 90-talet nångång).

NeonX
17 maj 2008 ·

Gulmun skrev:

NeonX skrev:
________________________________
Förövrigt till er andra, ela lökiga bortskämda små.....civila av****  big_smile

Ni har absolut ingen aning om vad ni missat, gött att slippa sånt folk förvisso, men ack...om ni bara hade gett de en chans....Att säga att man gjort nått vettigare som att "arbeta" ...Snälla nämn det yrket och förklara lite hur du utvecklades under det året. Ändrade det dig som person? fick du 40nya arbetskamrater som det kändes som du känt hela livet efter 2 veckor? är det någonting du kan se tillbaks på med glädje hela livet?
minnas massa roliga helt sjuka saker som aldrig hänt under normala omständigheter
? har du något att prata med med flera 1000 andra, nått ni kan referera till, ett samtalsämne många är extremt pratsugna om?... Inte?? då kanske de inte va så jäkla givande i gemförelse...

Tega skrev:
Dagens unga är veklingar som inte vågar släppa tutten. Värnplikten är en av mina bästa upplevelser, och nyttigaste.

Ojojoj...

NeonX, du kan väl inte på allvar mena att civilplikten inte tjänar något syfte? Jag hjälper civila (din familj inräknad) på hemmaplan i händelse av krig. Jag var ju inte heller direkt ensam i Rosersberg, så jo visst hade jag också kul även på mitt skattebetalade kollo. Istället för vapen hade vi varma rum, lagad mat, pub och gångavstånd till brudberikad badstrand...

Och vad gäller arbetet så var det bra för mig att tidigt knyta kontakter. Det är mer troligt att jag kommer jobba hela mitt liv än att Sverige kommer hamna i krig... Stor cred dock till alla som tjänstgör utomlands, jag är lika glad att slippa det som ni är glada att slippa ha mig med er. big_smile

Och Tega. Tsss...

Civilplikt e en sak...att hjälpa farsan på hemma företaget lr dylikt är en annan, sorry om jag va otydlig me vad jag syftade på...

ang lyxlivet du hade så va de säkert mycket bekvämare, och kanske passar vissa mer. Men det är bra lärorikt att spendera tiden me vapen, kall skog, kall "mat" och ersättningen för en pubb är klorvatten,
Det närsmaste en kvinna du kommer är honspindlarna som lägger ägg i sovsäcken medans de käkar upp dig....*smärtsamt* big_smile

NeonX
17 maj 2008 ·

FireTraXX skrev:

chrgus skrev:

FireTraXX skrev:

Som t.ex. när ryska soldater invaderar din arbetsplats?
Eller när du vaknar en morgon i serbien trots att du gick och lade dig hemma dagen innan?

Jag förstår att du inte har något friluftsliv... hmm

Som i campa med sin bästa polare och vakna av en avsugning?
Nej, det har du rätt i.

de e skillnad på hultsfred och lumpen.... big_smilebig_smilebig_smile

Ksj
18 maj 2008 · 1 217 Inlägg

Jag slapp lumpen .. blev kallad till läkaren direkt efter iq´n.. hade väldigt bra på det minns jag men ej siffra. Hur som helst fick jag inte göra lumpen pga nedsatt syn, hörsel, halva vänstra benet utan känsel efter olycka samt rygg och nackproblem (kvar efter samma olycka).. så det var bara att åka hem

Saab 900 "2.1an" (1992)
Gulmun * Klåpare
18 maj 2008 · 1 718 Inlägg

NeonX skrev:
Civilplikt e en sak...att hjälpa farsan på hemma företaget lr dylikt är en annan, sorry om jag va otydlig me vad jag syftade på...

ang lyxlivet du hade så va de säkert mycket bekvämare, och kanske passar vissa mer. Men det är bra lärorikt att spendera tiden me vapen, kall skog, kall "mat" och ersättningen för en pubb är klorvatten,
Det närsmaste en kvinna du kommer är honspindlarna som lägger ägg i sovsäcken medans de käkar upp dig....*smärtsamt* big_smile

lol Du har min fulla respekt! big_smile
Det är sant att soldatlivet inte passar alla. Jag är uppväxt mitt i urskogen och var glad att slippa värnplikten, hela barndomen kan nästan kallas värnplikt för min del. wink Blir dock nästan dagligen kallad fjolla av en polare/arbetskamrat som är med i insatsplutonen... tongue

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
racefan
18 maj 2008 · 1 059 Inlägg

Militärtjänst  i Sverige är ju helt meningslöst. Verkar finnas en del "stridspittar" här inne som jag inte tror är lika tuffa i ett ev krig.
Vill man ha kamrater o teamkänsla kan man ju spela korpen.
Vill göra som jägare men 9 av 10 som mönstrade åkte hem efter 3 tim.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang