projekt- Ful golf blir fin? / Kvaddad, renoverad. (((SÅLD)))

JolliW
1 april 2008 · 255 Inlägg

De där med fönsterveven, du trycker åt sidan ringen mellan själva veven och dörrsidan, sen är de bara att plocka lös den. Enkelt..smile

Audi A4 Quattro
Hasselstrom
1 april 2008 · 796 Inlägg

philleHBG skrev:
kul att du ger dig på det igen trots smällen!
fönsterveven har jag för mig att du lyfter upp plasthöljet som man ser inifrån bilen för att sedan ha en skruv på insidan. d.v.s. att du tar en platt skruvmejsel och bänder upp lite försiktigt själva "skalet" på veven. inte vid knoppen som du håller i när du vevar utan i andra sidan där den sitter fast. detta "skalet" eller vad du vill kalla det är rätt så tåligt, så det kan du vika åt sidan medans du skruvar av hela veven. jag har för mig att det är så iaf, för det var ett tag sen jag skruvade på golf 3/corrado.
angående byta ifrån 1,4 till 1,8 liters motorn så har jag för mig att 1,8-motorn inte passar på 1,4-växellådan, så du får byta hela maskineriet. 1,8'an är ganska trött den också faktiskt tack vare bilens ganska höga vikt tyvärr. men om du får för dig att göra detta bytet ändå så byt till GL-motorn och inte CL. d.v.s. insprutaren och inte till någon elektronisk förgasar-historia. detta kommer bli ganska dyrt har jag en känsla av så det bästa hade nog varit om du köpte dig en 1,8 GL direkt faktiskt, om du nu går i bilbytar-planer.


den som undrade, VR6'an dricker ungefär 0,9 liter milen enligt pappren har jag för mig, men räkna med runt litern iaf. folk som kör dessa har en tendens att gasa på en del och då dricker dom också ganska friskt, ungefär 1,5 liter milen. men det är ju väldigt varierande mellan person och person såklart smile men man köper ju inte en vr6'a för att köra billigt heller ju wink

jag hoppas att jag gav lite mer info till er! jag är själv en VAG-älskare och har ägt både Audi och VW och verkligen gillar dessa bilarna, så jag ska försöka spana in denna tråden så ofta jag kan för att försöka hjälpa er och komma med trevliga kommentarer smile det har ju blivit en hel del skruvande med bilarna genom åren tongue

fortsätt jobba på nu! smile
MVH Phille

Tackar för alla tips!

Det bästa med detta forum är att man kan få hjälp och tips hur saker o ting fungerar medmera!

Angående motorbytet så har jag bestämt mig för att motorn får sitta kvar! Dels för dess garanterade pålitlighet och minimala bränsleförbrukning.. Ska istället köpa en till bil att ha när man vill åka fort. Detta blir dock efter sommaren o blir förmodligen en BMW. Golfen ska mao bli brukis:)
DOCK en fräsch o ball sådan!


ang. veven så hade JolliW rätt. Man tar bara o bänder ut "brickan" bakom veven, som fungerar som låsning! Busenkelt, men ett helvete att bara komma påtongue

Har även börjat o lacka lite inredningsdetaljer i silver.. Bilen skall alltså lackas om svart (inte matt) och gå i den färgkombinationen (svart - Silver)!

Återigen! Tack alla! Det ger en själv viljan att hålla på med "den än sålänge" skiten!

Mvh: Hasselström

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Genuine VeeDub
2 april 2008 · 319 Inlägg

Passa på o göra lite sköna modiiferingar nu! smile Halvslät baklucka, audihandtag, böserhuv.

Hasselstrom
2 april 2008 · 796 Inlägg

Den första och sista modifieringen är solklart! Audi handtag? från vilken modell? tål att kikas påbig_smile

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
skjortan Down n`out
2 april 2008 · 514 Inlägg

å fan hoppas du får iordning på den igen big_smile kul å se ..lycka till big_smile

Down n`out
Hasselstrom
2 april 2008 · 796 Inlägg

Lundback skrev:
å fan hoppas du får iordning på den igen big_smile kul å se ..lycka till big_smile

i ordning ska den bli! det är bestämt!
wink

var förövrigt och hämtade en drivaxel idag, så nu fattas det bärarm innan den rullar iaf!

Vad tror ni om svart med silvriga ränder? (viperränder)

bilder kommer i morgon på arbetet:rolleyes:

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Hasselstrom
2 april 2008 · 796 Inlägg

Någon som vill photoshoppa lite?tongue jag vill inte ens försöka mig på sånt...  tongue

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Mrbrownstone
3 april 2008 · 6 Inlägg

Synd med krocken sad Annars är jag jävligt imponerad av ditt arbete hittils smile Riktit bra!

Hasselstrom
3 april 2008 · 796 Inlägg

Mrbrownstone skrev:
Synd med krocken sad Annars är jag jävligt imponerad av ditt arbete hittils smile Riktit bra!

Tack! det är sånthär som gör att man orkar fortsätta!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
blackcrack
3 april 2008 · 19 Inlägg

synd med krocken sad men bra jobbat fortsätt som du gör smile keep going

Hasselstrom
5 april 2008 · 796 Inlägg

blackcrack skrev:
synd med krocken sad men bra jobbat fortsätt som du gör smile keep going

tackar! det är det enda man kan göra!


Har vart sjuk i två dagar nu, så det har bara blivit lite gjort..

men slänger in lite bilder så ni ser förvandligen:)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/304723_4kpd76.jpg
nya lycktor från en 99:asmile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/304725_yzf7cm.jpg
fått iordning på bucklorna på a-stolpen:)



https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/304726_5u2xje.jpg
fått i ordning på hela framdörren!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/304728_ck7e6o.jpg
håller på med bakskärmen, inte nöjd, mer spackel ska på!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/304730_1k248c.jpg
detsamma gäller bakdörren.. denna blir störst utmaning! blir ungefär max 1cm spackel på djupaste stället.. om det spricker får tiden utvisa!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Hasselstrom
5 april 2008 · 796 Inlägg

även fixat ny drivaxel och bärarm, så snart står den på hjul!

thats all folks! for now...

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
philleHBG
5 april 2008 · 69 Inlägg

med "audi-handtag" så menas dom handtagen som man hittar på t.ex. Audi 80 (b3/b4), 90 (b3?) och 100 (c3/c4). det är släta handtag som många (speciellt i tyskland såklart.. wink ) sätter dit istället för VW's utstickande handtag. audi och vw är ju samma bilar egentligen och delar mycket delar ihop, men audi är det lyxigare och elegantare alternativet medans golfen är mer folkets bil och inriktar sig lite mer på sport-betonade utsmyckningar.

angående motorn så anser jag att du gör helt rätt, d.v.s. behåller denna motorn som sitter i och sedan köper dig en annan bil som du ska leka med. att kombinera bruksbil och busbil har man sett många försök på och det brukar sluta dåligt också. inte många har lyckats.
en bränsle-snål bil som fortfarande är pigg när man vill skulle nog vara en större tdi-bil ifrån VAG idag. på elmia stod jag och tittade lite på VW Touareg R50 som har en V10 TDI-motor i sig. 350 hk och 850 Nm gör att den rör sig 0-100 på 6,7 sekunder. inte helt dåligt för en bil som har en tjänstevikt på 2,6 ton, men det bästa är att den dricker fortfarande bara 1,26 L/mil blandad körning, 0,96 L/mil landsvägskörning och 1,77 L/mil stadskörning. synd bara att diesel inte är något uppskattat i sverige medans det säljer som tusan utomlands. sverige är dom enda som kör frenetiskt på E85 av någon anledning... :s

nu tog jag bara Touareg R50 som ett exempel på en stor koloss till bil med pigg motor som ändå dricker lite, bara för att man lättare ska förstå hur pass långt tyskarna på VAG har kommit på diesel-fronten. smile


Hasselstrom:
riktar du plåten nånting eller du spacklar upp bucklorna? spackel gillar inte direkt det svenska kalla klimatet och ännu mindre fukten vi har här så sprickbildning är väldigt vanligt... hmm

jobba vidare och fortsätt med bilderna! kul att se att du inte lägger av för lite materiella skador! big_smile

Hasselstrom
6 april 2008 · 796 Inlägg

philleHBG skrev:
med "audi-handtag" så menas dom handtagen som man hittar på t.ex. Audi 80 (b3/b4), 90 (b3?) och 100 (c3/c4). det är släta handtag som många (speciellt i tyskland såklart.. wink ) sätter dit istället för VW's utstickande handtag. audi och vw är ju samma bilar egentligen och delar mycket delar ihop, men audi är det lyxigare och elegantare alternativet medans golfen är mer folkets bil och inriktar sig lite mer på sport-betonade utsmyckningar.

angående motorn så anser jag att du gör helt rätt, d.v.s. behåller denna motorn som sitter i och sedan köper dig en annan bil som du ska leka med. att kombinera bruksbil och busbil har man sett många försök på och det brukar sluta dåligt också. inte många har lyckats.
en bränsle-snål bil som fortfarande är pigg när man vill skulle nog vara en större tdi-bil ifrån VAG idag. på elmia stod jag och tittade lite på VW Touareg R50 som har en V10 TDI-motor i sig. 350 hk och 850 Nm gör att den rör sig 0-100 på 6,7 sekunder. inte helt dåligt för en bil som har en tjänstevikt på 2,6 ton, men det bästa är att den dricker fortfarande bara 1,26 L/mil blandad körning, 0,96 L/mil landsvägskörning och 1,77 L/mil stadskörning. synd bara att diesel inte är något uppskattat i sverige medans det säljer som tusan utomlands. sverige är dom enda som kör frenetiskt på E85 av någon anledning... :s

nu tog jag bara Touareg R50 som ett exempel på en stor koloss till bil med pigg motor som ändå dricker lite, bara för att man lättare ska förstå hur pass långt tyskarna på VAG har kommit på diesel-fronten. smile


Hasselstrom:
riktar du plåten nånting eller du spacklar upp bucklorna? spackel gillar inte direkt det svenska kalla klimatet och ännu mindre fukten vi har här så sprickbildning är väldigt vanligt... hmm

jobba vidare och fortsätt med bilderna! kul att se att du inte lägger av för lite materiella skador! big_smile

joo jag tror jag gör rätt! (ekonomin som talar)

köper en annan bil om jag vill gasa, och det blir med största sannolikhet en bmw i så fall..

jag riktar plåten så mycket jag bara kan, slipar ner gamla färgen, ritsar i plåten och sedan spacklar. jag hoppas att detta håller, men på bakdörren är jag osäker..

håller det så det så håller det.. håller det inte så tar jag det därifrån..

Behöver lite tips ngående lackning! man ska slipa på den gammla färgen det vet jag, men med hur grovt papper? räcker det med våtslip?

hade tänkt att våtslipa ner hela bilen, lägga på slipgrund, våtslipa igen och sedan lacka..
funkar detta??

är inte så kunnig inom detta område! tips emottages gärna!


Återigen får jag tacka för alla snälla kommentarer! det hjälper en verkligen!

(obs: stavningen skyller jag på några ölsmile

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Hasselstrom
6 april 2008 · 796 Inlägg

har grejjat lite med fronten idag.. tog o kapade sönder gamla fångaren och gjorde en liten "add on kjol".. blev faktiskt kalas bra om jag får säga det själv!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/307182_ia0nrb.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/307184_re2kyv.jpg

tejpen visar hur jag tänkt göra.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/307186_7dursg.jpg

början på nedre ögonlock! ska spaklas o grejjas..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Hasselstrom
8 april 2008 · 796 Inlägg

hur grovt papper ska man rugga upp ytan med inför lack? funkar det att våtslipa upp en bra yta?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/308985_ybzf25.jpg

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
ts85
8 april 2008 · 729 Inlägg

tur att du fortsätter med golfen trots den lilla incidenten! wink hade varit synd att sluta halvvägs...

smart idé med add on-läppen! och framförallt snyggt!

Hasselstrom
8 april 2008 · 796 Inlägg

ts85 skrev:
tur att du fortsätter med golfen trots den lilla incidenten! wink hade varit synd att sluta halvvägs...

smart idé med add on-läppen! och framförallt snyggt!

Tack!  det är mycket det här som gör att man orkar med skiten:)

jo den kom dit utav bara farten! gick hur smidigt som helst! bara o kapa övre delen på en annan kofångare, såga bort lite längs kanten o korta av den lite. sen sitter den därsmile

mvh

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Turbomatte Lackerare/Rekondare
8 april 2008 · 834 Inlägg

angående papper. ska det grundas? använd 400 och 800 på grunden, ska det ej grundas och lackytan är fin använd 800 direkt, men tänk på att alla igenomslipningar och spackelfläckar måste grundas där det bara är nedmattad fin lack behövs ej grund då det bara blir mer att slipa ner.

Hasselstrom
8 april 2008 · 796 Inlägg

Turbomatte skrev:
angående papper. ska det grundas? använd 400 och 800 på grunden, ska det ej grundas och lackytan är fin använd 800 direkt, men tänk på att alla igenomslipningar och spackelfläckar måste grundas där det bara är nedmattad fin lack behövs ej grund då det bara blir mer att slipa ner.

okej! tack för tipsen!  jo jag tänkte köpa nån form av slipgrund.. känns bättre med en riktig grund!

vart kan jag köpa bra färg? och vad för färg ska man ha?  tacksam för svar!

mvh

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang