ang. veven så hade JolliW rätt. Man tar bara o bänder ut "brickan" bakom veven, som fungerar som låsning! Busenkelt, men ett helvete att bara komma på:P
det var så jag mednade hehe kanske inte fick fram det så bra men
angående papper. ska det grundas? använd 400 och 800 på grunden, ska det ej grundas och lackytan är fin använd 800 direkt, men tänk på att alla igenomslipningar och spackelfläckar måste grundas där det bara är nedmattad fin lack behövs ej grund då det bara blir mer att slipa ner.
okej! tack för tipsen! jo jag tänkte köpa nån form av slipgrund.. känns bättre med en riktig grund!
vart kan jag köpa bra färg? och vad för färg ska man ha? tacksam för svar!
mvh
Jadu var man ska köpa färg är alltid lite klurigt att svara på beroende på vart man bor. Själv tar jag all mitt färgköp genom min lärare men ring till färgfirmor eller bilakerare där du bor och kolla med dom. annars säljer mekonomen men dom är rätt dyra.
Det finns ju 2 olika typer av färg du kan använda, den ena är en 2k thinnerbaserad färg som ej får användas vid billackering på firma längre, och sen finns det vattenbaserad färg. själv tycker jag 2kn är grymmt myket skönare att lägga och i mina ögon blir mycket bättre men vattenfärgen är inte långt ifrån nu.
Gör som så att du åker till din lokala lakerare och prata med dom då dom kan ge kostnadsförslag osv på färg.
Sen ang att byta färg på bilen. När jag besiktigade en omlackad bil så nämnde jag det för gubbe och han ändrade lite i papprerna utan extra kostnad. Den enda fördelen med att ändra färg i papprerna är ju att det är den färgen du får ut på försäkringen sen.
Om du fortfarande vill ha nav till ratten? Det är en ratt av märke Luisi och rattnav finns att köpa på många ställen. Jag googlade upp en återfösäljare som säljer till många olika bilar, bla din.
Ang. lacken så räcker det med 500 papper innan lackering. Om du inte ska ha någon ljus metallic färg eller silver. Då kan det vara bra att köra efter med 800 för annars kan reporna bli synliga efter lackering.
Ang. lacken så räcker det med 500 papper innan lackering. Om du inte ska ha någon ljus metallic färg eller silver. Då kan det vara bra att köra efter med 800 för annars kan reporna bli synliga efter lackering.
Ok du gör på det sättet. Själv kör jag och har fått lära mig att köra med 800 för att få riktigt bra finnish men har lackat på både 400 och 600 med, går dock åt lite mer färg och lite annan appliceringsmetod för att få det riktigt bra enligt mig.
Tjena Grabben, Är Djupt imponerad att du orkat fixa Golfen! trots väder och vind! först i din tråd stod det att du inte hade tänkt lägga ut så mkt på den . Du värkar ha en ganska stadig budger iallafall
har precis kollat din Tråd! Superb! Super Impad!
vet inte ett skvatt om lakering
Själv äger jag just en VW mk1 1.6 GL 84:a som jag ska under sommarn mixtra lite med! Kommer antagligen skapa tråd, inte säker!. Men det blir typ små ändringar på bilen då dock
(har bild på min bil på "galleri - projekt")
Önskar dig all Lycka till!!
.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
angående papper. ska det grundas? använd 400 och 800 på grunden, ska det ej grundas och lackytan är fin använd 800 direkt, men tänk på att alla igenomslipningar och spackelfläckar måste grundas där det bara är nedmattad fin lack behövs ej grund då det bara blir mer att slipa ner.
okej! tack för tipsen! jo jag tänkte köpa nån form av slipgrund.. känns bättre med en riktig grund!
vart kan jag köpa bra färg? och vad för färg ska man ha? tacksam för svar!
mvh
Jadu var man ska köpa färg är alltid lite klurigt att svara på beroende på vart man bor. Själv tar jag all mitt färgköp genom min lärare men ring till färgfirmor eller bilakerare där du bor och kolla med dom. annars säljer mekonomen men dom är rätt dyra.
Det finns ju 2 olika typer av färg du kan använda, den ena är en 2k thinnerbaserad färg som ej får användas vid billackering på firma längre, och sen finns det vattenbaserad färg. själv tycker jag 2kn är grymmt myket skönare att lägga och i mina ögon blir mycket bättre men vattenfärgen är inte långt ifrån nu.
Gör som så att du åker till din lokala lakerare och prata med dom då dom kan ge kostnadsförslag osv på färg.
Sen ang att byta färg på bilen. När jag besiktigade en omlackad bil så nämnde jag det för gubbe och han ändrade lite i papprerna utan extra kostnad. Den enda fördelen med att ändra färg i papprerna är ju att det är den färgen du får ut på försäkringen sen.
Mvh
tackar för all info! får åka o kolla på lackfirman i morgon.
ang. färgvalet så låter 2k thinnerbaserad bäst i mina öron.. man vill ju inte ha vatten i lacken;)
Känns skönt att det inte blir nåt strul med bes. i alla fall! va en gubbe som sa till mej att man MÅSTE reg.bes när man lackar i annan färg.. Och då blir det dyyyyyrt.. tur att han hade fel iaf!
mvh
brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Ang. lacken så räcker det med 500 papper innan lackering. Om du inte ska ha någon ljus metallic färg eller silver. Då kan det vara bra att köra efter med 800 för annars kan reporna bli synliga efter lackering.
Ok du gör på det sättet. Själv kör jag och har fått lära mig att köra med 800 för att få riktigt bra finnish men har lackat på både 400 och 600 med, går dock åt lite mer färg och lite annan appliceringsmetod för att få det riktigt bra enligt mig.
Men som sagt alla sätt är bra förutom de dåliga.
hum.. ska iaf lägga slipgrund innan.. innan slipgrunden kanske man kan köra med 400- 600 papper?
kan man våtslipa ner slipgrunden sen till en jämn yta eller ska man köra med vanligt 800papper?
vad rekomenderar ni? överliggande eller underliggande spruta?
är det bättre att köra med en stor kompressor (300L, 9hk) eller en mindre (40L, 2,5hk)?
tur att man får så mycket tips, då man inte kan så mycket inom ämnet! Tack alla!
brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Tjena Grabben, Är Djupt imponerad att du orkat fixa Golfen! trots väder och vind! först i din tråd stod det att du inte hade tänkt lägga ut så mkt på den . Du värkar ha en ganska stadig budger iallafall
har precis kollat din Tråd! Superb! Super Impad!
vet inte ett skvatt om lakering
Själv äger jag just en VW mk1 1.6 GL 84:a som jag ska under sommarn mixtra lite med! Kommer antagligen skapa tråd, inte säker!. Men det blir typ små ändringar på bilen då dock
(har bild på min bil på "galleri - projekt")
Önskar dig all Lycka till!!
Man blir djupt rörd av såna kommentarer! tack! det hjälper en verkligen!
Att det var ditt första inlägg gör inte saken sämre:)
Ang. pengarna så springer dom alltid iväg kanske fort! gäller bara att spara:)
Ser fin ut din golf där! gillar mk1:erna! tycker du ska få till lite tyskstuk på den (låg och breda fälgar), då gör dom sig som bäst enligt mej iaf:)
mvh: anton
brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Ang. lacken så räcker det med 500 papper innan lackering. Om du inte ska ha någon ljus metallic färg eller silver. Då kan det vara bra att köra efter med 800 för annars kan reporna bli synliga efter lackering.
Ok du gör på det sättet. Själv kör jag och har fått lära mig att köra med 800 för att få riktigt bra finnish men har lackat på både 400 och 600 med, går dock åt lite mer färg och lite annan appliceringsmetod för att få det riktigt bra enligt mig.
Men som sagt alla sätt är bra förutom de dåliga.
Om du slipar med 500 eller 800 har ingen skillnad på finishen efter lackering. Det handlar om hur du slipar och hur du målar.
Ang. lacken så räcker det med 500 papper innan lackering. Om du inte ska ha någon ljus metallic färg eller silver. Då kan det vara bra att köra efter med 800 för annars kan reporna bli synliga efter lackering.
Ok du gör på det sättet. Själv kör jag och har fått lära mig att köra med 800 för att få riktigt bra finnish men har lackat på både 400 och 600 med, går dock åt lite mer färg och lite annan appliceringsmetod för att få det riktigt bra enligt mig.
Men som sagt alla sätt är bra förutom de dåliga.
hum.. ska iaf lägga slipgrund innan.. innan slipgrunden kanske man kan köra med 400- 600 papper?
kan man våtslipa ner slipgrunden sen till en jämn yta eller ska man köra med vanligt 800papper?
vad rekomenderar ni? överliggande eller underliggande spruta?
är det bättre att köra med en stor kompressor (300L, 9hk) eller en mindre (40L, 2,5hk)?
tur att man får så mycket tips, då man inte kan så mycket inom ämnet! Tack alla!
Det räcker om du slipar med 320 innan slip grunden. Sedan så slipar du med 500, det duger bra. Det blir lite overkill att våtslipa eller köra med 800 papper. Över eller under liggande är en smak sak. Jag kör med över liggande.
Tjena Grabben, Är Djupt imponerad att du orkat fixa Golfen! trots väder och vind! först i din tråd stod det att du inte hade tänkt lägga ut så mkt på den . Du värkar ha en ganska stadig budger iallafall
har precis kollat din Tråd! Superb! Super Impad!
vet inte ett skvatt om lakering
Själv äger jag just en VW mk1 1.6 GL 84:a som jag ska under sommarn mixtra lite med! Kommer antagligen skapa tråd, inte säker!. Men det blir typ små ändringar på bilen då dock
(har bild på min bil på "galleri - projekt")
Önskar dig all Lycka till!!
Man blir djupt rörd av såna kommentarer! tack! det hjälper en verkligen!
Att det var ditt första inlägg gör inte saken sämre:)
Ang. pengarna så springer dom alltid iväg kanske fort! gäller bara att spara:)
Ser fin ut din golf där! gillar mk1:erna! tycker du ska få till lite tyskstuk på den (låg och breda fälgar), då gör dom sig som bäst enligt mej iaf:)
mvh: anton
varsågod
Tackar Jo den är fin , 97% rostfri
Budget finns men dem spricks lätt som fean
Har planerat o sänka bilen, skaffa nån bredningsblock ( vet ej vad dem kallas ) och få ut dem där 15tums däcken (som ja har skaffat) ^^
Vetifan om färgen. Göra bilen Klarvit eller Kanske matt svart! ^^ och helröda backlampor Nån som vet vart ja får tag på helröda backlampor!?
Kommer o hålla ett öga på din Progress
är djupt inne på o skapa tråd då jag börjar mitt "bygge"
MvH// Alexander
Senast redigerat av Apanlaban (13 april 2008)
.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
Ok du gör på det sättet. Själv kör jag och har fått lära mig att köra med 800 för att få riktigt bra finnish men har lackat på både 400 och 600 med, går dock åt lite mer färg och lite annan appliceringsmetod för att få det riktigt bra enligt mig.
Men som sagt alla sätt är bra förutom de dåliga.
hum.. ska iaf lägga slipgrund innan.. innan slipgrunden kanske man kan köra med 400- 600 papper?
kan man våtslipa ner slipgrunden sen till en jämn yta eller ska man köra med vanligt 800papper?
vad rekomenderar ni? överliggande eller underliggande spruta?
är det bättre att köra med en stor kompressor (300L, 9hk) eller en mindre (40L, 2,5hk)?
tur att man får så mycket tips, då man inte kan så mycket inom ämnet! Tack alla!
Det räcker om du slipar med 320 innan slip grunden. Sedan så slipar du med 500, det duger bra. Det blir lite overkill att våtslipa eller köra med 800 papper. Över eller under liggande är en smak sak. Jag kör med över liggande.
okej! lite overkill med att våtslipa grunden då med andra ord! det är ju bara bra att höra med andra hur dom har gjort, så man kan få lite tips o så:)
blir en överliggande, då jag lätt kan låna en sådan.. har nån såndär gammal (biltema) underliggande, men denna litar jag inte fullt ut på..
mvh!
brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Tjena Grabben, Är Djupt imponerad att du orkat fixa Golfen! trots väder och vind! först i din tråd stod det att du inte hade tänkt lägga ut så mkt på den . Du värkar ha en ganska stadig budger iallafall
har precis kollat din Tråd! Superb! Super Impad!
vet inte ett skvatt om lakering
Själv äger jag just en VW mk1 1.6 GL 84:a som jag ska under sommarn mixtra lite med! Kommer antagligen skapa tråd, inte säker!. Men det blir typ små ändringar på bilen då dock
(har bild på min bil på "galleri - projekt")
Önskar dig all Lycka till!!
Man blir djupt rörd av såna kommentarer! tack! det hjälper en verkligen!
Att det var ditt första inlägg gör inte saken sämre:)
Ang. pengarna så springer dom alltid iväg kanske fort! gäller bara att spara:)
Ser fin ut din golf där! gillar mk1:erna! tycker du ska få till lite tyskstuk på den (låg och breda fälgar), då gör dom sig som bäst enligt mej iaf:)
mvh: anton
varsågod
Tackar Jo den är fin , 97% rostfri
Budget finns men dem spricks lätt som fean
Har planerat o sänka bilen, skaffa nån bredningsblock ( vet ej vad dem kallas ) och få ut dem där 15tums däcken (som ja har skaffat) ^^
Vetifan om färgen. Göra bilen Klarvit eller Kanske matt svart! ^^ och helröda backlampor Nån som vet vart ja får tag på helröda backlampor!?
Kommer o hålla ett öga på din Progress
är djupt inne på o skapa tråd då jag börjar mitt "bygge"
MvH// Alexander
klart du ska slänga upp en tråd!
brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"