850Turbo 290hk 0-100km/h??

billy IT-Tekniker
17 december 2007 · 376 Inlägg

Marlboroman skrev:
En 3"dp och 2,5 efter kat är melodin. Downpipen gör skillnad för prestandan, biten efter kat är för ljudets skull.

Jo, nu var det en annan melodi. smile

Det kan jag hålla med om, men på ditt första inlägg lät det som om det var sämre att sätta på ett 3" än original.

Volvo V70 "Greyline" (1999)
torpis Forummoderator
17 december 2007 · 10 576 Inlägg

Marlboroman skrev:
För övrigt kan nämnas i diskussionen om 290hk: Den steg 3:a med mest effekt jag sett papper på hittils hade 274 ärliga.

Nu var ju frågan om hur fort en bil med 290 hk kör 0-100, inte hurvida han har 250hk pga ett ruttet avgassystem

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Jimm
17 december 2007 · 1 661 Inlägg

Marlboroman skrev:

billy skrev:

Marlboroman skrev:

3" systemet hjälper inte ett dugg, snarare stjälper. En 3" dp gör den lite rappare, men med ett helt 3" så kommer du inte närmare 290 ärliga.

Så du påstår att den blir segare med 3" än original? neutral

Svårt att tro på faktiskt..

Men om större vore bättre så borde väl "sportsystemen" vara så stora som möjligt? wink Går in större än 3" på 850 om man bara vill. Saken är den att med ett för stort rör så sjunker gashastigheten och flödet försämras. Så länge man ligger under 350hk så är ett helt 3" inte motiverat ur prestandasynpunkt.

En 3"dp och 2,5 efter kat är melodin. Downpipen gör skillnad för prestandan, biten efter kat är för ljudets skull.

För övrigt kan nämnas i diskussionen om 290hk: Den steg 3:a med mest effekt jag sett papper på hittils hade 274 ärliga. En bekant bromsade sin 855T5 i somras, han fick ut 264hk som bäst (ärlig motoreffekt) då han testade 2 olika steg 3 boxar mot varann, en från bsr, en från autotech.

Japp, det är så stort som möjligt som gäller. Och en Bra Downpipe, och en riktigt bra katt eller helst 2st för mindre motstånd och bra fullflödesljuddämpare.
Så det optimala är att ha öppet rör direkt efter turbon.
Så är det ju inte normalt att göra så eftersom det ska vara praktiskt och inte väsna för mkt. Så många nöjer sig med  2.5-3 tum eftersom skillnaderna inte blir jättestora på så här "små" effekter. Själv kör jag med dubbla 2.5tums hela vägen, en från varje turbo.

Slutsats: När det gäller Turbobilar vill man inte ha något motstånd alls i avgasfasen efter turbon.

Turbovin Turbo lover
17 december 2007 · 555 Inlägg

På en turbobil behöver man inte bekymra sig om motstånd och sånt som sagt, gäller bara på sugmotorer. Sen är det att föredra att ha samma diameter på systemet hela vägen, även om det i praktiken inte påverkar så negativt att gå ner till 2,5" sista biten. Dock är det bra att byta efter katten iaf då originaldämpare med åren kan sättas igen och därmed ha dåligt flöde.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Marlboroman
17 december 2007 · 8 234 Inlägg

Turbovin skrev:
På en turbobil behöver man inte bekymra sig om motstånd och sånt som sagt, gäller bara på sugmotorer. Sen är det att föredra att ha samma diameter på systemet hela vägen, även om det i praktiken inte påverkar så negativt att gå ner till 2,5" sista biten. Dock är det bra att byta efter katten iaf då originaldämpare med åren kan sättas igen och därmed ha dåligt flöde.

Precis som på sugmotorer så går det att tjäna / förlora effekt beroende på hur avgasystemet är dimensionerat. Det bästa vore om systemet konade ner hela vägen, eftersom vartefter avgaserna kallnar så minskar volymen, allt för att hålla rätt flöde genom hela systemet.

Har provat att köra min med öppet system (läs: enbart downpipe) och jag mätte förvisso inte, men jag tyckte inte det va nån skillnad. Den lät mer förvisso.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Fredrik-79
17 december 2007 · 2 164 Inlägg

Avgassystem har väldigt mycket med hur en turbo bil är i karaktären + turbon.
Har man för öppet system så blir ju vridet i motorn lidandet.
Men man brukar säga att ett 3" system med fullflödes katt har mycket bra förrutsättningar.
men sen beror de på vilken effekt man vill ha i bilen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Ellertz Norrlänning
18 december 2007 · 1 453 Inlägg

billy skrev:
skulle säga som snabbast 6 sekunder..

Men det beror på utväxlning, väderlek, grepp, vikt med mera..

Och du får inte 290 hk med ett chip, för att få iaf runt 290 måste du ha 3" hela vägen också.

är du helt säker på de ? Motornord har ett chip dom kan garantera 304 hk med smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
torpis Forummoderator
18 december 2007 · 10 576 Inlägg

304hk med en 15G....  lär inte vara någon långlivad effekt iaf... att statiskt hitta 304hk i en sekund kan tänkas, men kör 0-200 med original allt så blir det rätt ljummet här och var.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Wiechert tysk.
18 december 2007 · 592 Inlägg

Står ens en 15G pall för 300hk?

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
John87 Stolt Volvoägare
18 december 2007 · 4 913 Inlägg

ExXe skrev:
Står ens en 15G pall för 300hk?

Ja, men det är strax efter det som den börjar ge upp.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Turbonissen_L-G Turbonisse
18 december 2007 · 128 Inlägg

hur många hästar kan man få ut med 98 oktan ? på en volvo 945 ltt som är chippad o lite andra trim grejjer.. våran 945 ltt ligger typ på 240 hk tongue

Volvo bästa bilen!!!
torpis Forummoderator
19 december 2007 · 10 576 Inlägg

Turbonissen_L-G skrev:
hur många hästar kan man få ut med 98 oktan ? på en volvo 945 ltt som är chippad o lite andra trim grejjer.. våran 945 ltt ligger typ på 240 hk tongue

200hk/liter är inga konstigheter på 98 oktan...  min motor på 1.8liter ger 375hk på 98oktan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Ellertz Norrlänning
30 december 2007 · 1 453 Inlägg

torpis skrev:
304hk med en 15G....  lär inte vara någon långlivad effekt iaf... att statiskt hitta 304hk i en sekund kan tänkas, men kör 0-200 med original allt så blir det rätt ljummet här och var.

Tydligen så skulle de funka bra sa dom smile känner många som kör på de utan problem, och bra många av dom knäcker en med ett "vanligt" chip och 3'' hela vägen  big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
torpis Forummoderator
30 december 2007 · 10 576 Inlägg

Ellertz skrev:
bra många av dom knäcker en med ett "vanligt" chip och 3'' hela vägen  big_smile

Kan ju finnas sin anledning att andra tuners lägger sig inom turbons arbetsområde...


Uhr kör ju förbannat fort med en 15T hybrid (tror jag det var) med det är mer en kul grej än ett hållbart koncept.

inte sådär jättekul när det börjar bli 60-70-80grader i insuget och man måste släppa av och se M5:an segla iväg på motorvägen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
fredda_king Fotograf
30 december 2007 · 1 319 Inlägg

John87 skrev:

ExXe skrev:
Står ens en 15G pall för 300hk?

Ja, men det är strax efter det som den börjar ge upp.

som jag har läst info om en 15g turbo så allt efter 260hkå vill den inte vara med i matchen specielt länge efter det.  tongue jag har en 19T och tycker den nästan är snäppet för liten men enligt dom på auto tech så ska den klara sig bra på min bil om den ska sitta där ett par tusen mil big_smile

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
850turbo
21 februari 2008 ·

ok

monno Elektriker
21 februari 2008 · 718 Inlägg

RobinG skrev:
Sen med 3" rör gör att bilen för ut mer vrid , eftersom du har mkt mer motstånd i ett orginal rör. 3" får du större utlopp

och 290 hk menar han i motorn , de handlar om va du får ut på hjulen big_smile de är de som gör skillnaden tongue

Vill man ha mer vrid effekt på hjulen är det ju bara växla ner satt smile

Som att kasta vatten i sjön.
FortuN
21 februari 2008 · 58 Inlägg

Om man kör steg 3 på Autotech på en Volvo 850 T5, är det något man behöver byta då? Har läst igenom tråden, men är inte så duktig på att fatta alla dessa ord tongue

camaro67 Meister
21 februari 2008 · 6 763 Inlägg

monno skrev:

RobinG skrev:
Sen med 3" rör gör att bilen för ut mer vrid , eftersom du har mkt mer motstånd i ett orginal rör. 3" får du större utlopp

och 290 hk menar han i motorn , de handlar om va du får ut på hjulen big_smile de är de som gör skillnaden tongue

Vill man ha mer vrid effekt på hjulen är det ju bara växla ner satt smile

De han menar är att de är effektförlust i drivlinan vilket gör att du inte får ut 290hk på hjulen wink

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Rushman Evolution Garage
21 februari 2008 · 1 299 Inlägg

Du får knappast ut angiven effekt i motorn heller... och när det pratades om maximalt 274hp så tror jag inte de var på drivhjulen...
till frågan 0-100km/h med framhjulsdrift och 290hp i motor?

svårt att säga iom att man inte har fäste på varken 1:an eller 2:an med gatdäck å 290 ärliga hp i motor... Ganska ointressant tidsintervall för en bil med framhjulsdrift egentligen ^^

Sky´s the limit...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang