6960
Sök

Byte av ABS-hydraulmotor/pump! Kostnader och svårighet att byta själv!?

870 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Hej! smile

Jag har hittat en Honda Legend 3.2 -92 till salu och tydligen är det problem med ABS hydraulmotorn. Första frågan kommer då direkt, är ABS-hydraulmotor och ABS-hydraulpump samma sak? Så jag kollade på Bildelsbasen för att se om jag kunde hitta någon, jag hittade ABS-hydraulpump, men inte till samma årsmodell och motorstorlek, men spelar årsmodell och motorstorlek roll om man skall byta? Hittar inget pris på själva ABS-hydraulpumpen, hur mycket kan det kosta? Skulle det vara svårt att byta själv? Skulle det kunna vara någon annat som är fel ist för ABS-hydraulpumpen? TACKSAM FÖR ALLA SVAR

//Nicke smile

3 235 Inlägg
16 december 2007
Hur vet du att det är fel på pumpen?
Kan ju vara en tråsig ABSgivare...Lyser lampan?

870 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
engolf skrev:
Hur vet du att det är fel på pumpen?
Kan ju vara en tråsig ABSgivare...Lyser lampan?

Om du hade läst allt jag skrev så hade du sett att bilen är till salu, ägaren till bilen skriver att den är "ur funktion". Jag skrev även "Skulle det kunna vara någon annat som är fel ist för ABS-hydraulpumpen?" som sista fråga. Vad läste du egentligen? yikes

//Nicke smile

5 710 Inlägg
17 december 2007
Ingen Hondaexpert men försöker mig på ett svar ändå:
NickeJ89 skrev:
Första frågan kommer då direkt, är ABS-hydraulmotor och ABS-hydraulpump samma sak?

Ja, kallas även för ABS-pump.
Bilar från denna årsmodellen körde gärna Bosch ABS-system men elpump som laddar tryck i en accumulator som sedan hydraulenheten pulsar ut till hjulen via ett ventilpaket.
NickeJ89 skrev:
men spelar årsmodell och motorstorlek roll om man skall byta?

Mjaa....ÄR det nu en Bosch-enhet så är det inte säkert att årsmodellen spelar så stor roll.
Tar vi SAAB passar pumpen från riktigt tidiga ABS-modeller-94.....även Fords pump (med samma system) passar.
Men som sagt....jag är ingen Hondaexpert...
NickeJ89 skrev:
Skulle det vara svårt att byta själv?

"Klumpen" sitter ofta jobbigt till, beroende på hur jobbigt tar det olika lång tid.....
Bromsvätska måste tappas av och systemet måste luftas och bara det kan ju vara ett problem med luftnipplar som suttit sedan -92.
NickeJ89 skrev:
Skulle det kunna vara någon annat som är fel ist för ABS-hydraulpumpen?

Ja. Kontaktproblem exempelvis.
Man bör dock ställa in sig på det värsta.

MVH Jonas
..............

870 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
Okej, tack så hemskt mycket jonTe, fick man lite mer kött på benen angående det! Var sitter denhär "klumpen" någonstans? Hur kollar man lättast om det kanske bara är ett kontaktfel?

//Nicke smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 december 2007
som sagt va, lika möjligt att det är nån ABS-givare som har gett upp, ABS systemen har en tendens till att sluta funka helt när en givare ger upp, sedan kan det ju vara "klumpen" också, även jag kan inte Honda men på volvo 740 så tar det max 20min å byta klumpen... (då är inte luftning mm medräknat)
Senast redigerat av Xoff (21 december 2007)

Sök